محدودسازی دسترسی به فناوری هلندی برای دانشجویان چینی

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت آموزش هلند گفت این کشور در حال بررسی قانونی برای غربالگری دانشجویان خارجی از نظر تهدیدهای امنیتی احتمالی است که قصد دارند در رشته‌های فنی تحصیل کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری رویترز، این قانون آخرین اقدام از مجموعه اقدامات دانشگاه‌ها و دولت هلند برای محدودسازی دسترسی به فناوری هلندی برای دانشجویان و شرکت‌های چینی است.

با این حال وزارت آموزش هلند اعلام کرد که قوانین جدید تمام دانشجویانی را که از خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل به این کشور می‌روند و نه فقط دانشجویان چینی را شامل می‌شود.

سازمان اطلاعات هلند AIVD در ماه آوریل هشدار داد که دانشگاه‌های این کشور هدف جذابی برای جاسوسی هستند و چین بزرگترین تهدید است. همچنین دانشگاه‌های هلند رد پذیرش دانشجویان چینی را که از شورای بورس چین بورسیه دریافت می‌کنند، آغاز کرده‌اند.

روبرت دایکگراف وزیر آموزش هلند و مدیر سابق مؤسسه علوم پیشرفته دانشگاه پرینستون در ماه آوریل به پارلمان هلند گفت: بررسی برنامه‌های دانشگاهی را که کمک خارجی دریافت کرده‌اند، در دست اقدام دارد. او در سال ۲۰۲۲ یک مرکز اطلاعات را برای دانشگاه‌ها راه اندازی کرد تا مشارکت‌های دانشگاهی خارجی را ارزیابی کند.

هفته گذشته دولت هلند بررسی امنیتی سرمایه گذاران خارجی بالقوه را که ممکن است تهدید امنیت ملی برای این کشور ایجاد کنند، اعلام کرد. دولت هلند در ماه مارس نیز اعلام کرد که قوانین سختگیرانه‌تر صادراتی برای فناوری نیمه هادی اعمال می‌کند. به دنبال آن نیز شرکت اِی‌اس‌ام‌ال هولدینگ (ASML Holding N.V) اعلام کرد صادرات رده دوم پیشرفته‌ترین ابزارهای این شرکت به چین به مجوز نیاز خواهد داشت. صادرات پیشرفته‌ترین ابزار این شرکت پیشتر ممنوع شده بود.

محدودسازی دسترسی به فناوری هلندی برای دانشجویان چینی

شرکت اِی‌اس‌ام‌ال هولدینگ یک شرکت چندملیتی هلندی است که در توسعه و ساخت سیستم‌های فوتولیتوگرافی تخصص دارد و در حال حاضر بزرگترین تأمین کننده سیستم‌های فوتولیتوگرافی عمدتاً برای صنعت نیم رسانا و تنها تأمین کننده دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) در جهان است.

تعداد دانشجویان خارجی در هلند در سال‌های اخیر افزایش داشته و اختلاف نظرهایی را در مورد اجباری بودن زبان هلندی در کلاس‌ها ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش شرکت غیرانتفاعی Nuffic که همکاری آموزشی بین‌المللی را در دانشگاه‌های هلند ترویج می‌کند، از سال ۲۰۱۲ دانشجویان چینی کمتری به هلند آمده‌اند و چین از جایگاه دوم به رده پنجم در فهرست بیشترین دانشجویان خارجی در این کشور سقوط کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز، به طور کلی، استفاده هدفمند از برنامه‌های کمک مالی برای به دست آوردن دانش و فناوری با کیفیت بالا، نامطلوب است. بررسی کرده‌ایم تا ببینیم چه تعداد محقق از شورای بورس چین در هلند حضور دارند و در چه حوزه‌هایی فعال هستند.

هلند برای محدودسازی انتقال فناوری پیشرفته به چین تحت فشار واشنگتن است. لیز شرینماچر» وزیر بازرگانی هلند نیز گفته است چین ممکن است با به دست آوردن علم از طریق دانشگاه‌های هلند، تلاش کند کنترل‌ها را دوربزند.

محدودسازی دسترسی به فناوری هلندی برای دانشجویان چینی

وی گفت: اگر به دنبال فناوری خاصی باشید، ابتدا سعی کنید آن فناوری را بخرید. اگر موثر نبود، سعی کنید سرمایه گذاری کنید. اگر این کار هم موثر نبود، افرادی را به مؤسسات فناوری بفرستید تا فناوری را دریافت کنند یا دانش آن فناوری را به دست آورند. ما به چین برای تحقیق و توسعه و همچنین انتقال سبز نیاز داریم.

وزیر بازرگانی هلند افزود: باید ببینیم دانشجویان چه کشورهایی اجازه دسترسی به همه تحقیقات را دارند.

دانشگاه فناوری دلفت، دانشگاه ماستریخت و دانشگاه فناوری آیندهوون از جمله مؤسساتی هستند که تعداد دانشجویان شورای بورس چین را کاهش داده‌اند.

روبرت یان اسمیتز، رئیس دانشگاه آیندهوون گفت: آنچه که می بینم این است که به تدریج همه دانشگاه‌های هلند تعداد دانشجویان چینی خود را کاهش خواهند داد و همکاری تحقیقاتی با همتایان چینی را کمتر خواهند کرد.

وی افزود: دولت هلند از دانشگاه‌ها می‌خواهد رویکرد محدودکننده‌تری داشته باشند و از داشته‌های خود بهتر مراقبت کنند.

در همین حال وزارت خارجه چین ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این شرایط سیاسی نشود، اعلام کرد که همکاری چین و هلند در زمینه تبادلات آموزشی در سال‌های اخیر توسعه یافته است. از آنجا که شورای بورس تحصیلی چین هنوز شعبه‌ای خارج از این کشور راه‌اندازی نکرده، ارایه خدمات و مشاوره به دریافت کنندگان بورس را به کنسولگری‌های چین سپرده است که این موضوع با رویه رایج بین المللی مطابقت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha