" فلک الافلاک" پرده نشین هوای غبار آلود

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۴
کد خبر: 85139063
" فلک الافلاک" پرده نشین هوای غبار آلود

خرم‌آباد - ایرنا - آلودگی هوا و پدیده ریزگردها در سال‌های گذشته به عنوان مهمانی ناخوانده "فلک الافلاک" نگین گردشگری لرستان و آسمان آبی سرزمین چشمه‌ها و آبشارهای خروشان را در زیر غبار خاکستری خود محو کرده است.

به گزارش ایرنا، پدیده آلودگی هوا در سال های گذشته مهمان گاه و بیگاه طبیعت زیبا و منحصر به فرد لرستان شده است و دیار سراب ها و چشمه ها را در پس پرده غبار آلود و خاکستری خود پنهان کرده به نحوی که در مواردی با ماندگاری چند روزه این وضعیت در استان شرایط را برای زندگی در استان سخت می کند.

اگرچه لرستان دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد و با شرایط آب و هوایی چهار فصل است اما به گفته کارشناسان، موقعیت خاص توپوگرافی استان و دره ای بودن منطقه به ویژه شهر خرم آباد، موجب پذیرش و ماندگاری بیشتر ذرات گرد و غبار در این استان نسبت به دیگر استان های همجوار می شود.

در حالی که ریزگرده ها پدیده دهه‌های اخیر در مناطق جنوبی و غربی کشور شده است و این پدیده در فواصل نامنظم رخ می دهد و به نوعی به پدیده ای تکراری در این مناطق تبدیل شده آسمان آبی لرستان که به واسطه کوهستانی بودن، وجود جنگل‌های انبوه و همچنین به دلیل نبود کارخانجات و صنایع، در دهه‌های اخیر گاه و بیگاه از هجوم ریزگردهای خاکی آلوده می‌شود.

اکنون بحران گرد و غبار به چالشی جدی برای زندگی مردم مناطق جنوبی و غرب کشور تبدیل شده چالشی که گویی راهی برای حل شدن ندارد و هرسال گرچه بارها مطرح می شود و به ظاهر دغدغه برخی افراد است، اما همچنان بعنوان چالشی جدی دست به گریبان زندگی روزمره مردم شده است.

با توجه به خسارت فراوان این مهمان ناخوانده برای ابعاد مختلف زندگی مردم این استان امید است که هرچه زودتر برای مقابله با این معضل چاره ای اندیشیده شود.

همفتین روز آلوده سال جاری در لرستان سپری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: امسال هفت روز آلوده در لرستان سپری شده که منشا این گرد و غبار از کشورهای همسایه است و در لرستان کانون گردو غبار وجود ندارد.

علی سالاروند با بیان اینکه امسال میزان بارندگی ها در لرستان به مراتب نسبت به سال های گذشته بهتر بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد روزهای آلوده کمتری در استان به ثبت رسیده است و چون کانون گرد و غبار در این استان وجود ندارد بخش اصلی علت گرد و غبار لرستان وارداتی و از دیگر کشورها است.

وی بیان کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شده است و با راه اندازی صندوق بین المللی تلاش می شود با فعال شدن کارگروه های تخصصی کانون های گرد وغبار در سطح استان مهار شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا در سطح استان جهت افزایش سرانه فضای سبز ادامه داد: در کمیته ماده ۵ تاکید شده است که هرگونه تغییر کاربری در فضای سبز تخلف است و همچنین با ایجاد کمربند سبز در استان و کاشت یک میلیون نهال در جهت کاهش و تعدیل آلودگی هوا در استان تلاش می شود.

سالاروند با بیان اینکه طی سال گذشته ۳۴ کارگروه اضطرار و امسال نیز سه کارگروه در این استان تشکیل و تذکرات و پیگیری های لازم انجام شده است، افزود: در کارگروه های اضطرار با در نظر گرفتن وضعیت هواشناسی تصمیماتی با اولویت سلامت مردم و دیگر شرایط جامعه اتخاذ می شود.

وی با تاکید بر اولویت سلامت مردم عنوان کرد: تاکنون چندین کارگروه اضطرار در راستای آلودگی هوای استان برگزار شده است با در نظر گرفتن جنبه های مختلف تصمیات لازم اتخاذ و به مردم استان اطلاع رسانی شده است.

۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در لرستان فعال است

سالاروند با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۳ روز آلاینده در سال جاری در استان لرستان ثبت شده است اظهار داشت: اهمیت هوای سالم جهت ادامه حیات جانداران امری ضروری است و همه انسان‌ها و اغلب زیستمندان بدون آب و غذا تا ساعت‌ها و حتی روزها زندگی کنند اما بدون هوا شاید امکان زنده ماندن بیش از چند دقیقه هم وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور علاوه بر گرد و غبار به پارامترهایی مانند گازهای آلاینده و ذرات معلق بر می‌گردد اما در استان‌هایی مثل لرستان غالباٌ آلودگی هوا ناشی از پدیده گرد و غبار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان اینکه در حال حاضر هیچ کانون گرد و غباری در استان لرستان وجود ندارد، بیان داشت: در صورت بی توجهی به مباحث زیست محیطی، ادامه روند خشکسالی‌ها و عدم تحقق حقابه های زیست محیطی ممکن است در آینده شاهد ایجاد کانون گرد و غبار در استان لرستان باشیم.

سالاروند گفت: استان لرستان از جمله استان‌های متأثر از پدیده گرد و غبار است که اولین ایستگاههای سنجش آلودگی هوای آن حدود ۱۷ سال پیش برای رصد آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار نصب شده است و در حال حاضر ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا شامل هشت ایستگاه سنجش آلودگی متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و چهار ایستگاه متعلق به اداره کل هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی وضعیت آلایندگی هوا در این استان را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی گرد و غبار ورودی به استان لرستان متأثر از کشورهای همسایه یا در سطح محدود استان‌های همجوار است، گفت: کشورهای همسایه به خاطر مباحثی مانند سدسازی، عدم تحقق حقابه های زیست محیطی، عدم مالچ پاشی (چه مالچ نفتی و چه مالچ زیستی) و حتی از بین بردن پوشش گیاهی نقش مؤثری در تولید گرد و غبار داشته اند که متأسفانه در سال‌های گذشته این کشورها به دلیل جنگ، تنش‌های سیاسی و مسائل اجتماعی موفق به برنامه ریزی و اقدام مناسب در این زمینه نشده اند، اما سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در طی سال جاری پیگیرهای خوبی در این زمینه داشته اند و امیدواریم به نتایج خوبی منتج شود.

سالاروند با بیان اینکه در سال جاری برای بررسی و تصمیم گیری مناسب در خصوص بحث آلودگی هوا جلسات متعددی تشکیل شده است، گفت: نتیجه این تصمیمات در مواردی تعطیلی ادارات، مدارس و انجام اقدامات و توصیه‌های بهداشتی و زیست محیطی به شهروندان جهت کاهش و تعدیل اثرات منفی آلودگی هوا در استان بوده است.

وی اظهار داشت: اقداماتی مانند پیش بینی به موقع و تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا و ارائه توصیه‌های بهداشتی و زیست محیطی به شهروندان، تحقق حقابه های زیست محیطی، اقدامات مقابله‌ای با خشکسالی، حفظ پوشش گیاهی و جنگلی، اجرای قانون هوای پاک با تأکید بر موارد ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک در خصوص افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز شهری و اجرای موارد تأکید در سند مقابله با گرد و غبار استان می‌توانند تعدیل کننده اثرات آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار در استان لرستان باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست، خواستار هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی در انجام تکالیف قانونی برای مقابله با پدیده گرد و غبار شد.

آلودگی هوا در لرستان یک پدیده وارداتی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گغت: آلودگی هوا و گرد و غبار در این استان، یک پدیده تحمیلی و وارداتی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی استان و شهر خرم آباد، ماندگاری بیشتری نیز دارد.

سالاروند با بیان اینکه لرستان و شهر خرم آباد از وجود واحدهای بزرگ صنعتی و آلاینده بی بهره هستند، افزود: به دلیل دره ای بودن شهر خرم آباد و موقعیت خاص توپوگرافی استان، محکوم به پذیرش و تحمل ذرات گرد و غبار در مدت زمان بیشتری نسبت به استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه هستیم.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با بروز پدیده گرد و غبار در لرستان، توسعه و تقویت فضای سبز به ویژه کمربند سبز حفاظتی در استان است.

سالاروند اضافه کرد: به منظور سنجش میزان آلودگی هوا در لرستان، هشت دستگاه برخط فعال هستند و وضعیت هوا را بصورت خودکار تحلیل می کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۴۰ اخطاریه زیست محیطی به واحدهای صنعتی جهت رفع آلایندگی ارائه شده است و در قالب پایش های دوره ای، کوچکترین آلودگی بررسی و ملزم به رفع نقص و آلایندگی می شوند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آلودگی های شهری به دلیل خودروهای متحرک از جمله دیزلی، موتورسیکلت ها و خودروهای شخصی است که خوشبختانه با توجه به شرایط توپوگرافی استان این میزان آلودگی کمتر است اما اگر در آینده در این راستا اقدام اساسی نشود این استان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

سالاروند عنوان کرد: راهنمایی و رانندگی موظف به جریمه خودروهای غیر استاندارد است و از طرفی مراکز معاینه فنی نیز باید در این راستا نهایت اهتمام را داشته باشند.

وی با اشاره به طبیعت منحصر به فرد لرستان گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص مناطق گردشگری و تفرجگاه ها، مشکلی برای سرمایه گذاری و استفاده از این ظرفیت ها در راستای استفاده از هوای پاک وجود ندارد.

کانون گرد و غبار در لرستان شناسایی نشده است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سند گرد و غبار استان سال ۹۴ در شورای توسعه و برنامه ریزی مصوب و در این راستا ۲۶ دستگاه مکلف به انجام وظایفی شدند.

نبی قائدرحمت افزود: با توجه به اینکه لرستان متاثر از پدیده گرد و غبار است و تاکنون هیچ کانون تولید گرد و غباری در استان شناسایی نشده تکالیف دستگاه های اجرایی استان براساس کاهش و تقلیل آثار سوء گرد و غبار در استان تدوین شده است.

وی اظهار کرد: به منظور مصون ماندن تمام زیست مندان و انسان ها از آسیب گرد و غبار، اقداماتی چون تحقیق، پژوهش و مطالعه بر عرصه های مستعد با وجود تداوم خشکسالی در دستور کار قرار دارد و احیای تالاب های استان، ایجاد کمربند سبز در شهرها با توجه به تاثیر قابل توجه درختان به ویژه انواع برگ پهن در کاهش گرد و غبار از دیگر برنامه های مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این راستا وظایفی برای دستگاه های اجرایی استان تعریف شده است، اضافه کرد: ایجاد آب نما در سطح شهرها و ممانعت از سوختن زباله ها از عمده وظایف شهرداری ها در این راستا برشمرده شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در روزهای آلوده سال، سموم با دُز پایین وارد بدن می شوند که دستگاه ایمنی بدن قابلیت دفع مواد را دارد اما در زمان آلودگی با میزان بالا، امکان خودپالایی افراد در محیط وجود ندارد و آلودگی هایی ایجاد می شود که از آلودگی های اولیه نیز خطرناک تر است.

قائدرحمت یادآور شد: در حوزه منابع طبیعی نیز شناسایی مناطق با ریسک تولید باران، جلوگیری از بیابان زایی و تحقیق و پژوهش با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط مورد توجه قرار گرفته همچنین احیای تالاب گوری بلمک که در دهه ۷۰ دچار تغییر کاربری شد و حفظ کاربری اراضی، ممانعت از کلش سوزی مزارع نیز از جمله وظایف تعریف شده برای جهاد کشاورزی است.

وی به تاثیر منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز دانشگاه علوم پزشکی مکلف به فعال نمودن سیستم درمان، پیشگیری و پوشش مراجعان شده است.

وی افزود: پدیده گرد و غبار تاثیر نامطلوبی بر زنبورداری و تولید عسل لرستان و تشدید آفات زراعی و باغی دارد که در این راستا با همکاری مدیریت بحران استان خسارات وارده باید برآورد و در راستای پیگیری جذب تخصیص اعتبارات اقدام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha