سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به شرق آسیا

تهران – ایرنا– جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای گفت و گو با همتایان خود از ژاپن، فیلیپین و کره جنوبی فردا وارد توکیو می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون، شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه خود خبر داد سالیوان همچنین در دوران اقامت خود در ژاپن در «اولین نشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی ژاپن، فیلیپین و آمریکا» شرکت خواهد کرد.

کاخ سفید با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر درباره سفر دو روزه سالیوان که روز پنجشنبه آغاز می‌شود، اعلام کرد: «سالیوان و همتایان آسیایی اش درباره راه‌های تعمیق همکاری در خصوص برخی مسائل کلیدی منطقه‌ای و جهانی بحث خواهند کرد».

سفر سالیوان پس از آن صورت می گیرد که کشتی های گارد ساحلی آمریکا، ژاپن و فیلیپین در اوایل ماه جاری میلادی مانورهایی را در آب های نزدیک دریای چین جنوبی برگزار کردند. واشنگتن تلاش‌هایش را برای یارکشی و جذب متحد در آسیا در بحبوحه شرت گرفتن رقابت با چین، افزایش داده است.

سفر فردای سالیوان پس از دیدار روز سه شنبه بایدن با روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده در روز سه‌شنبه قطعی شد. در این دیدار بایدن اظهاراتی داشت در خصوص اینکه رحم امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن، به دلیل آماده شدن برای سفر سالیوان نتوانسته است حضور یابد.

سالیوان در حال حاضر در هند و در حال دیدار با مقامات هندی و زمینه چینی سفر رسمی نارندرا مودی نخست وزیرهند به واشنگتن در هفته آینده است.

به گفته وزارت امور خارجه هند، وی روز سه شنبه با همتای هندی خود، آجیت دوال، گفتگوهایی داشت که بر همکاری احتمالی آمریکا و هند در زمینه هوش مصنوعی، نیمه هادی ها و صنایع دفاعی متمرکز بود. سالیوان همچنین در کنفرانسی با حضور مدیران تجاری هند سخنرانی کرد و اظهار داشت ایالات متحده مایل است موانعی را که دو کشور را از تعمیق تجارت در زمینه‌هایی مانند صنایع نظامی و فناوری های پیشرفته بازمی‌دارد، برطرف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha