۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۵
کد خبر: 85139957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صفری: صادرات ایران به ونزوئلا از صفر به بیش از ۳.۵ میلیارد دلار رسید

تهران- ایرنا- معاون اقتصادی وزیر خارجه، قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا طی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین را به عنوان نقطه آغاز تحول دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، مهدی صفری در ارتباط تلفنی با برنامه ثریا در مورد سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا طی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین به عنوان نقطه آغاز تحول دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین تلقی می‌شود.

وی افزود: در بخش‌های مختلف انرژی، ساخت پتروپالایشگاه‌ها، تجهیزات مخابراتی، نانو، بخش‌های گوناگون صنعتی، مونتاژ و اتومبیل سازی، تراکتورسازی و مهم‌تر از همه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، نیروگاه سیکل ترکیبی، خدمات فنی و مهندسی، ٢٧ توافقنامه به امضا رسیده که ناشی از عزم جدی ایران در برقراری ارتباط دوباره تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه بیان کرد: معادن سنگ، طلا و آهن در این منطقه با مشارکت ایران به بهره‌داری خواهد رسید و خط تولید دارو و تکنولوژی نانو نیز از دیگر برنامه‌های ایران در آمریکای لاتین و به خصوص ونزوئلاست.

صفری با بیان اینکه فضای بسیار خوبی برای صدور خدمات مهندسی، ساخت ترمینال و ساخت پالایشگاه در ونزوئلا وجود دارد، افزود: سال گذشته نمایشگاهی از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این کشور برگزار شد و توانستیم چندین قرارداد در حوزه‌های پمپ‌های گاز، ساخت ترمینال، مخابرات و تجهیزات مخابراتی و کشاورزی منعقد کنیم.

وی به کشت فراسرزمینی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری تهران و کاراکاس اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش نانو سیستم‌هایی داریم که می‌تواند تا ۳۰ درصد بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهد.

صفری در عین حال با یادآوری اینکه ایران در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی رقبای جدی همچون چین و ترکیه دارد، اظهار داشت: در این سفر حدود ۲۷ سند امضا شد که مربوط به بخش‌های فرهنگی و قضائی بود ضمن آنکه در حوزه صنعت و بخش‌های اقتصادی نیز هشت قرارداد بسیار خوب بسته شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو کاری که ۹ سال راکد مانده بود، در این سفر احیا شد، اظهار داشت: نخستین مورد مربوط به تراکتورسازی بود که دوباره آغاز به کار کرد و موضوع بعدی درباره تولید خودرو در ونزوئلا بود که کارخانه آن احیا شد؛ قبل از آن ما توانستیم حدود چهارهزار اتومبیل را به‌طور کامل بفرستیم که به فروش برود و می‌توانیم این کار را ادامه دهیم.

صفری با بیان اینکه ونزوئلا نیز صاحب صنایعی است که ایران به آن نیاز دارد، افزود: در حوزه پودر آلومینیوم، معدن طلا و سنگ آهن رؤسای جمهور توافق کردند که فعالیت‌های بزرگ‌تری شکل بگیرد.

وی به همکاری دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و امکان راه اندازی خط تولید داروهای نرمال در ونزوئلا اشاره کرد و ادامه داد: در بخش تجهیزات پزشکی و دارو، فضای بسیار خوبی وجود دارد؛ ما در تکنولوژی‌های نو، بایو، نانو، آی تی و بخش روانشناختی جزو برترین‌ها هستیم.

وی با یادآوری اینکه قراردادهایی در بخش نیروگاه سیکل ترکیبی و سدسازی در حال بسته شدن است، گفت: در بخش تکنولوژی‌های نو، صدور خدمات مهندسی، ساختمان‌سازی، اتومبیل‌سازی و تراکتورسازی و بازار خوبی وجود دارد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: بازار خوبی برای فروش اتومبیل‌های ایران وجود دارد و علاوه بر ونزوئلا، کشورهای همسایه مانند نیکاراگوئه، کوبا، اکوادور، بولیوی، اروگوئه می‌توانند منطقه کانونی ما باشند.

صفری به راه اندازی خطوط کشتیرانی اشاره و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم ماهانه و هر ۱۵ روز یکبار کالاهای ایرانی را به بازار ونزوئلا رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha