روایت اندیشکده آمریکایی از سفر رئیسی به آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها - (FDD)» هدف سفر رئیس جمهوری کشورمان به آمریکای لاتین را تحکیم اتحاد ضد آمریکا در منطقه آمریکای لاتین و تقویت رویکردها در زمینه ایجاد جهان چندقطبی ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اندیشکده نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران درحالی در ۱۲ ژوئن وارد فرودگاه کاراکاس پایتخت ونزوئلا در منطقه آمریکای لاتین شد که کشورهای این منطقه همواره به دنبال کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خود و تقویت رویکرد جهان چندقطبی بوده اند.

این گزارش، سفر رئیس جمهوری ایران به منطقه آمریکای لاتین را ۵ روزه خواند و افزود: رئیسی که که یک هیئت بزرگ از جمله وزیران امور خارجه، دفاع، نفت، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی او را در این سفر همراه، می کنند، قرار است بعد از ونزوئلا به کوبا و نیکاراگوئه نیز سفر کند تا زمینه ای برای تحکیم یک اتحاد ضد ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین باشد.

به اعتقاد «امانوئل اوتولنگی» تحلیلگر ارشد این بنیاد، در ساختار نظام چندقطبی جهان کشورهایی همچون چین، ایران و روسیه در ازای تضعیف قدرت ایالات متحده رشد می‌کنند.

گزارش این اتاق فکر آمریکایی که به فعالیت های ضد ایرانی نیز شهره است، افزود: اگرچه این اولین سفر رئیسی به منطقه است، اما بازدیدهای مقامات عالی رتبه ایران از این منطقه پرتکرار بوده است. «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در فوریه گذشته به کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه سفر کرد تا زمینه را برای سفر کنونی رئیس جمهوری ایران آماده کند. همچنین در آوریل (اواسط فروردین) گذشته «جواد اوجی» وزیر نفت ایران از کاراکاس دیدن کرده بود.

نویسنده معتقد است: ونزوئلا به طور فزاینده ای به مرکز تحرکات انقلابی ایران در نیمکره غربی تبدیل شده که این موضوع با حمایت کامل «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا همراه بوده است. امروزه روابط ایران و ونزوئلا یک اتحاد استراتژیک تمام عیار است که علاوه بر آن در حال گسترش به سمت متحدان ایدئولوژیک آنها همچون کوبا و نیکاراگوئه نیز می‌باشد.

به ادعای او، رئیسی قصد دارد با هدف دستیابی به یک هدف مهم یعنی «تضعیف (نفوذ و قدرت) آمریکا در همسایگی قلمرو خود» همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه را تعمیق بخشد.

تحلیلگر فوق در تبیین موضوع به چالش کشیدن آمریکا در نیمکره غربی آورده است: ایران به همراه متحدانش در آمریکای لاتین خود را بخشی از «جبهه مقاومت» علیه ایالات متحده می‌دانند و لذا خط مشی‌های خود را در برابر تحریم‌های ایالات متحده هماهنگ می‌کنند.

روایت اندیشکده آمریکایی از سفر رئیسی به آمریکای لاتین

ابراهیم رئیسی قبل از سوار شدن به هواپیمای به مقصد کاراکاس در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران اعلام کرد که ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش در «موضع خود علیه نظام سلطه» که توسط ایالات متحده ایجاد شده است، دیدگاه‌های مشترکی دارند. علاوه بر این رئیس‌جمهوری مادورو و عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز چنین موضعی را در دیدار ماه فوریه خود در کاراکاس تکرار کردند، ضمن آنکه دو طرف بر نیاز به هوشیاری در دفاع از منافع ملی خود در برابر فشارهای خارجی نیز تاکید داشتند.

طبق تحلیل بنیاد دفاع از دموکراسی، ایجاد چالش برای واشنگتن در نیمکره غربی و مقاومت در برابر فشارهای خارجی دلیل و موضوع اصلی سفر رئیسی به آمریکای لاتین بوده است.

در بخشی از این گزارش به تعمیق همکاری دفاعی ایران و کشورهای آمریکای لاتین پرداخته شده و آمده است: کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در حالی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند که با چین و روسیه همسو هستند. سفر رئیسی که بر مبنای شعارهای مقاومت صورت گرفته است افزایش همکاری در حوزه دفاعی و مبارزه با تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

این گزارش مدعی است که پیش از این ایران فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را با ونزوئلا به اشتراک گذاشته است و در صنعت نفت ونزوئلا نقشی ضروری پیدا کرده است. رئیسی در این سفر ارتقای روابط نزدیکتر بین بخش های دفاعی و نفتی دو کشور را دنبال خواهد کرد.

طبق گزارش نهاد فوق، ایران همچنین در بخش اطلاع رسانی و رسانه‌ای نیز با کشورهای آمریکای لاتین همکاری می‌کند. ایران در حال حاضر کانال HispanTV را اداره می‌کند که یک رسانه اسپانیایی زبان متمرکز بر آمریکای لاتین است. همچنین شبکه‌های مختلف رسانه‌ای رسمی ایران نیز نسخه اسپانیایی دارند.

گزارش این بنیاد آمریکایی می‌افزاید: ایران برنامه‌های آکادمیک را در بولیوی و ونزوئلا در دست اجرا دارد و برای جذب نیرو از طریق دانشگاه‌های تحت تحریم ایالات متحده، از کشورهایی همچون کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا نیز اقدام کرده است. بین ایران و شرکای آن در آمریکای لاتین قراردادهای دوجانبه جدیدی در حوزه‌های مخابراتی، اطلاعاتی، فرهنگی و ارشاد اسلامی امضا شده است که به گسترش این همکاری‌ها کمک خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha