۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85141151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم ۶۰ درصدی نهالستان ملایر از کاشت سه میلیون درخت استان همدان

همدان- ایرنا- نهالستان قدس به عنوان تنها نهالستان استان همدان، در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور که سهم استان همدان سه میلیون اصله نهال است، متعهد شده بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ اصله نهال معادل ۶۰ درصد سهم استان را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کاشت یک میلیارد درخت به مدت چهار سال در سطح کشور هدف گذاری شده است این در حالیست که سالانه در دنیا حدود ۱۵ میلیارد درخت از دست می‌رود و تخریب جنگل‌ها عواقب و معضلات زیست‌محیطی بسیاری از جمله فرسایش خاک، آلودگی آب و خاک، پدیده ریزگرد، بروز بلایای طبیعی و تولید سالانه ۳۶ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای را در پی داشته است که منجر به گرم شدن زمین و به خطر افتادن امنیت غذایی می‌شود.

به دلیل آن که بخش مهمی از کشور ما در کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده دارای اکوسیستم حساس‌تری است و این موضوع وظیفه ما را در حفظ جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

از این رو در قالب طرح یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ در جهان، سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و صنایع در ایران تولید و کاشته می‌شود که سهم استان همدان سالانه سه میلیون اصله نهال است.

در این بین نهالستان قدس ملایر که تنها نهالستان استان همدان است، در وسعت ۲۰ هکتار قادر است سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال تولید کند و با آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، پا را فراتر گذاشته و میزان تولید خود را سالانه به یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال رسانده است، یعنی سهم ۶۰ درصدی در تولید نهال استان همدان دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در این راستا در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان قدس، تنها راه وارونه کردن جریان تولید دی اکسید کربن را کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی دانست و گفت: ایران متعهد شده است سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال و در مجموع چهار سال، یک میلیارد درخت بکارد.

"جواد زنگنه" با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر طرح کاشت یک میلیارد درخت و تاکید ایشان بر مردمی بودن این طرح، خواستار همراهی دستگاه‌های دولتی، اهالی رسانه، تشکل‌های مردمی و همه مردم برای اجرای این طرح شد.

وی سهم سالانه استان همدان در اجرای این طرح کشوری را سه میلیون اصله نهال عنوان و بیان کرد: یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله معادل بیش از ۶۰ درصد از این میزان کاشت درخت در استان، تا پایان سال در نهالستان قدس ملایر تولید خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: در راستای اجرای این طرح تاکنون ۶ نفر از خیّران این شهرستان به اشکال مختلف نسبت به تولید نهال اعلام آمادگی کردند که برای اجرای موفق این طرح، نیازمند کمک و حمایت بیشتر از سوی مردم، خیران، نهادها و تشکل‌ها هستیم.

زنگنه با بیان اینکه تمامی نهال‌های تولید شده در نهالستان قدس ملایر به صورت رایگان توزیع می‌شود، گفت: نهالستان با هدف برداشتن فشار از جنگل‌های شمال و زاگرس و حفظ و گسترش منابع طبیعی، گونه‌های مختلف نهال‌هایی که با شرایط اقلیمی منطقه ما سازگاری دارند، تولید می‌کند.

وی معرفی منابع طبیعی به مردم و اهمیت آن را یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و ادامه داد: سند ۸۱ درصد از اراضی کشور در اختیار منابع طبیعی است که گستردگی حوزه کاری این سازمان را نشان می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر حفظ و گسترش منابع طبیعی را یک وظیفه ملی و همگانی دانست و تاکید کرد: این در حالیست که این سازمان از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار با محدودیت‌هایی مواجه است.

۸۰ درصد نهال‌های تولیدی نهالستان قدس، صنوبر است

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و ناظر نهالستان قدس ملایر نیز با اشاره به مساحت ۲۰ هکتاری این نهالستان و کشت انواع گونه‌های سازگار با اقلیم، اظهار داشت: این نهالستان دارای نهال‌های گلدانی یک و ۲ ساله و کشت‌های زمینی است.

«علیرضا حسن‌پور" با اشاره به تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در این نهالستان تا پایان سال، گفت: در حال حاضر ۲۷۰ هزار اصله نهال به صورت گلدانی در فضایی به مساحت هفت هزار مترمربع از این نهالستان در حال تولید است که شامل گونه‌هایی همچون داغداغان، بلوط ایرانی(بلوط زاگرس)، لیلکی، شیرخشت، آلبالو وحشی، بنه (پسته وحشی)، صنوبر، سپیدار، سنجد، بلوط، افرا، کاج تهران، سرو نقره‌ای، سیاه تلو، ارژن، بادام شیرین، گلابی جنگلی، بادامک، توت و اقاقیا است.

سهم ۶۰ درصدی نهالستان ملایر در طرح کاشت سه میلیون درخت استان همدان

ناظر نهالستان قدس ملایر با بیان اینکه کشاورزان منطقه بیشتر از نهال‌های بادام شیرین، سنجد و توت استقبال می‌کنند، افزود: در این نهالستان گونه‌های مناسب رشد در اقلیم منطقه همدان و سازگار از نظر اکولوژیکی تولید می‌شود و بهترین زمان برای کشت این نهال‌ها از آبان تا اسفند ماه است.

حسن‌پور با اشاره به تولید سالانه یک میلیون نهال در این نهالستان، تاکید کرد: با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال از حداکثر فضای نهالستان برای کاشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال استفاده می‌شود.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به تامین بیش از ۶۰ درصد سهمیه استان همدان برای کاشت نهال توسط نهالستان قدس ملایر، افزود: مابقی سهمیه سه میلیونی نهال استان همدان توسط بخش‌های صنعتی و دولتی تامین خواهد شد.

وی درباره نحوه آبیاری نهالستان قدس نیز اظهار داشت: سیستم آبیاری نهال‌های گلدانی به صورت بارانی و کشت‌های زمینی از سیستم آبیاری غرقابی به قطره‌ای تغییر کرد.

ناطر نهالستان قدس ملایر یادآور شد: ۸۰ درصد نهال‌های تولیدی نهالستان قدس، صنوبر است که نیاز نهال صنوبر استان را در بخش دولتی تامین می‌کند.

حسن‌پور بیان کرد: امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال صنوبر در نهالستان در حال کشت است و بیشتر قلمه‌های صنوبر را از پای مادری تهیه می‌کنیم.

به گفته وی درخت صنوبر در مقایسه با دیگر گونه‌های جنگلی رشد سریع‌تری دارد و در بازه زمانی پنج تا هفت سال به بهره‌برداری می‌رسد و گونه پوپولوس این درخت سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی استان همدان دارد که به همین دلیل این گونه در نهالستان قدس تولید می‌شود.

سهم ۶۰ درصدی نهالستان ملایر در طرح کاشت سه میلیون درخت استان همدان

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه نهالستان قدس علاوه بر تامین نیاز استان، بخشی از نیاز استان‌های همجوار که از نظر اقلیمی شرایط نزدیکی به استان همدان دارند را تامین می‌کند، افزود: بخشی از نهال‌های تولیدی نهالستان برای اجرای پروژه‌های جنگل‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی نیز در هفته منابع طبیعی و در راستای اهداف سازمانی در اختیار شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراها و مردم قرار می‌گیرد.

حسن‌پور همچنین تقویت پوشش گیاهی را موجب تقویت امنیت زیستی دانست که تاثیر مستقیمی بر امنیت غذایی دارد.

۱۲ روستای ملایر از نظر آتش‌سوزی در منطقه بحرانی است

مسئول پاسگاه ویژه حفاظتی اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر نیز در این بازدید با اشاره به خطرات تهدیدکننده منابع طبیعی همچون زلزله، سیل و فرسایش خاک، گفت: یکی از مهم‌ترین خطراتی که منابع طبیعی را تهدید می‌کند، آتش‌سوزی است که سالانه حجم زیادی از مراتع در اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود.

"محمد یارمحمدی" با اشاره به عمدی و غیرعمدی بودن آتش‌سوزی‌ها، افزود: ۱۷۲ هزار هکتار از ۳۲۰ هزار هکتار وسعت این شهرستان، اراضی ملی است که از این میزان ۱۳۸ هزار هکتار آن مرتع است.

وی بیان کرد: طبق آمار، حدود ۱۲ روستا در شهرستان ملایر همچون علمدار، رضوانکده و طجر سامن از نظر آتش‌سوزی، روستاهای بحرانی هستند و هر ساله حداقل در یکی از این روستاها آتش‌سوزی مراتع اتفاق می‌افتد.

وی برگزاری کلاس‌های ترویجی، جلسه با دهیاران و آموزش مهارت‌های لازم، استفاده از همیاران طبیعت و تشکل‌های مردم نهاد را از جمله اقدامات اداره منابع طبیعی ملایر برای خروج این روستاها از مرحله بحرانی به نیمه بحرانی و عادی عنوان کرد.

مسئول پاسگاه ویژه حفاظتی اداره منابع طبیعی ملایر با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید به کودکان و دانش‌آموزان آموزش داده شود، تاکید ‌کرد: آموزش حفاظت از منابع طبیعی از کودکی، تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد که در این راستا سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز دانش‌آموز آموزش داده شد.

یارمحمدی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۸ آتش‌سوزی مراتع در این شهرستان سیر صعودی داشت، به گونه‌ای که ۱۰۱ هکتار از اراضی ملی ملایر دچار آتش‌سوزی شد که این آمار سال گذشته به ۲ هکتار رسید.

وی بُعد مسافت را یکی از مشکلات عمده در مواقع آتش‌سوزی عنوان و بیان کرد: در حال حاضر ۲ پاسگاه یکی در اداره منابع طبیعی و دیگری در بخش جوکار مستقر است و تعداد این پاسگاه‌ها باید افزایش یافته و در هر بخش یک پاسگاه با نیرو و تجهیزات راه‌اندازی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha