ماکسیموویچ پنجشنبه در دیدار با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و ششمین اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه همچنین از شتاب گرفتن همکاری های مسکو – تهران در عرصه های مختلف از جمله بخش حمل و نقل ابراز خرسندی کرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل دومای دولتی روسیه که در این دیدار از سوی اعضای این کمیسیون همراهی می شد، اظهار داشت: پس از امضای توافقنامه تکمیل گذرگاه ریلی شمال-جنوب در حضور فیزیکی و مجازی روسای جمهور ایران و روسیه ، جهش قابل توجهی در این زمینه آغاز شده است.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار تقویت همکاری ایران و روسیه در حوزه اجرایی و قانونگذاری ، با هدف شتاب بخشی در اجرای طرحهای مشترک ، بویژه گذرگاه ریلی شمال-جنوب را خواستار شد.
در این نشست ایده توافق چهار جانبه ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و ایران در خصوص ترانزیت کالا، سوخت استاندارد، راه و دریا بررسی شد.
در پی تبادل نظر بذرپاش و ماکسیموویچ درباره موضوعات حمل و نقل دو کشور، در زمینه همکاری در حوزه دریایی و در خصوص بندر امیرآباد، انزلی و کاسپین نیز مباحث سازنده ای مطرح شد.
«ایران راه» به عنوان ابتکاری جدید در عرصه توسعه همکاریهای حمل و نقلی بین ایران و کشورهای همسایه ، از دیگر موضوعات مورد گفتوگوی بذرپاش و ماکسیموویچ بود.
وزیر راه و شهرسازی پیش از این روز پنجشنبه در نشست تخصصی گذرگاه ریلی شمال-جنوب نیز که با حضور وزرای حمل و نقل کشورهای مسیر و نیز نمایندگان ویژه رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ برگزار شد ، طرح «ایران راه» را گامی در جهت تامین حداکثری منافع اقتصادی کشورهای همسایه عنوان کرد.
مهرداد بذرپاش گفت : «ایران راه» در زبان فارسی به معنای راه و راهحل است و کشورهای منطقه با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران ، میتوانند بخش عمدهای از مشکلات ترانزیتی و لجستیکی خود را حل کنند.
به گزارش ایرنا و به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیوکنفرانس«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در تهران به امضا رسید.
گفتنی است، دوما، نام پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب میشوند.
طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیسجمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.
وزیر راه و شهرسازی بامداد پنجشنبه با هدف شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سنپترزبورگ و پیگیری توافقات دوجانبه وارد فرودگاه بینالمللی این شهر در روسیه شد.
بذرپاش در سخنانی در بدو ورود به روسیه، پیگیری توافقات دوجانبه و شتاب بخشی به تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب را از مهمترین اهداف شرکت در این اجلاس عنوان کرد.
وی گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی ، هوایی و جادهای و توسعه بنادر نیز مذاکرات مفصلی با مقامات روسی انجام خواهد شد.
ملاقات دوجانبه با برخی مسئولان کشورهای شرکت کننده در مجمع اقتصادی سنپترزبورگ از دیگر برنامههای وزیر راه و شهرسازی در روسیه خواهد بود.
دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، سفیر ایران در مسکو، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش را در این سفر همراهی میکنند.
برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل ، بررسی راههای خنثی کردن تحریمها علیه کشورهای مستقل ، همکاریهای بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی از محورهای بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبوزگ اعلام شده است.
این مجمع اقتصادی بین المللی، چهاردهم ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۴ خرداد ۱۴۰۲) آغاز به کار کرد و به مدت چهار روز تا هفدهم ژوئن ( ۲۷ خرداد) ادامه دارد.
نظر شما