۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۳۰
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85141819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توقف قرارداد تسلیحاتی مجارستان و آمریکا به دلیل مخالفت با عضویت سوئد در ناتو

تهران-ایرنا- یک سناتور آمریکایی به دلیل مخالفت بوداپست با عضویت سوئد در ناتو، از فروش تسلیحات آمریکا به مجارستان جلوگیری کرده است.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "یورونیوز " جیم ریش سناتور جمهوری خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا است که فروش عمده تسلیحات آمریکا به سایر کشورها را پیش از صدور مجوز بررسی می‌کند.

سابقه طولانی ریش در کمیته روابط خارجی سنا, این حق را به او می‌دهد که معاملات را بصورت یک طرفه مسدود کند.

ریش در بیانیه‌ای گفت که این اقدام وی پاسخی مستقیم به امتناع مجارستان از عضویت سوئد در ناتو است.

او به واشنگتن پست گفت: مدتی است که من بطور مستقیم نگرانی‌های خود را به دولت مجارستان در مورد امتناع این کشور از موافقت با پیوستن سوئد به ناتو ابراز کرده‌ام. با توجه به اینکه اکنون در ماه ژوئن هستیم و هنوز این امر رخ نداده است, تصمیم گرفتم که فروش تجهیزات نظامی جدید آمریکا به مجارستان متوقف شود.

به گزارش ایرنا, پیش از این لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از ترکیه و مجارستان خواست تا به سرعت پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو را که ماه‌ها است به دلیل اختلافات با دو کشور متوقف شده است، تصویب کنند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه در حالی که در سوئد حضور دارد، گفت: ما مشتاقانه منتظریم که به زودی از سوئد به عنوان سی و دومین (عضو ناتو) استقبال کنیم. به شکلی صریح باید بگویم که ما انتظار داریم تا قبل از نشست (ناتو) در ماه جولای عضویت این کشور در ناتو اتفاق افتد.

رئیس پنتاگون ادامه داد: بنابراین ما متحدان خود یعنی ترکیه و مجارستان را تشویق می‌کنیم تا عضویت سوئد را در اسرع وقت تصویب کنند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین در ماه می‌۲۰۲۲ موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدنداما ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مخالفت کرده است.

توبیاس بیلستروم" وزیر امور خارجه سوئد در پی مخالفت آنکارا با عضویت کشورش در ناتو گفت که این کشور از تصمیم ترکیه برای مخالفت با عضویت این کشور در ناتو و موافقت با عضویت فنلاند در این ائتلاف ناراضی است.

بیلستروم به خبرنگاران گفت، ما این تحول را نمی‌خواستیم، اما انتظار آن را داشتیم. اولویت سوئد اکنون دریافت تایید عضویت در ناتو از سوی دو کشور یعنی ترکیه و مجارستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha