۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85143529
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نشست کارگروه کریدور ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول برگزار شد

اسلام‌آباد - ایرنا - سیزدهمین نشست کارگروه قطار کانتینربر اسلام‌آباد-تهران-استانبول با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های حمل و نقلی و بررسی مشارکت مالی بخش خصوصی و بانک توسعه اسلامی در این کریدور ریلی در ترکیه برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، در سیزدهمین جلسه کارگروه در مورد قطار اسلام آباد - تهران - استانبول (ITI) هفته گذشته در استانبول تشکیل جلسه داد.

این نشست با همکاری دولت ترکیه و دبیرخانه اکو با حضور هیات‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه و نمایندگان بانک تجارت و توسعه اکو، بانک توسعه اسلامی و بخش خصوصی برگزار شد.

روابط عمومی سازمان همکاری اقتصادی اعلام کرد: اعضای جلسه با نگاهی به جنبه‌ها، مسائل و الزامات مختلف قطار ITI، از جمله کانتینری‌سازی و دیجیتالی‌سازی رویه‌ها بین کشورهای مسیر کریدور، گروه کاری وضعیت کلی عملیاتی قطار اکو را بررسی کرد.

همچنین ضرورت بسیج توسعه زیرساخت ها و امکان درخواست کمک های مالی از بانک توسعه سازمان اکو و بانک توسعه اسلامی برای این منظور نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

این کارگروه درباره توسعه زیرساختی اخیر و ظرفیت حمل و نقل در مسیر کشورهای قطار اکو، ابراز تمایل بخش خصوصی بلغارستان برای مشارکت در کریدور ریلی، بازسازی خط آهن زاهدان-تفتان-کویته، وضعیت استقرار مرکز لجستیک در شهر زاهدان، تنوع مبدأ و مقصد، وضعیت ایستگاه ها، تعرفه ها، جدول زمانی، ایجاد حمل و نقل چندوجهی با استفاده از روش های جاده ای و راه آهن نیز تبادل نظر کردند.

پس از گشایش رسمی بازارچه رسمی میان ایران و پاکستان با حضور سران دو کشور، مجمع بزرگ بازرگانان پاکستان(PBF) با استقبال از این تحول، خواستار گام‌های موثر دو کشور و بخش‌های خصوصی برای پیشبرد تجارت تهاتر و کسب منافع تجاری با احیای قطار اکو و از همه مهم‌ترین توسعه ارتباطات ریلی میان ایران و پاکستان شد.

طول خط راه آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده‌ای امن‌تر و به صرفه نیز خواهد بود. قطارباری کانتینری از پاکستان به مقصد استانبول به زاهدان می‌رسد، پس از ورود به این شهرخط ریلی زاهدان - کرمان کار خود را بطور رسمی شروع می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha