۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰
کد خبر: 85143747
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همه مشترکان برق می‌توانند از پاداش صرفه‌جویی مصرف برخوردار شوند، به شرط آنکه

یزد - ایرنا - وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار از سال گذشته برنامه تشویقی برای ترغیب کاهش مصرف برق مشترکان خانگی را در کنار افزایش ظرفیت تولید برق در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این وزارتخانه همچنین با هدف صرفه‌جویی و کاهش مصرف برق مشترکان خانگی طرحی را برای بهره مندی از پاداش کاهش مصرف برق تعریف کرده است که این طرح از خردادماه در سراسر کشور آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد، در این طرح هیچ محدودیتی در پرداخت پاداش وجود ندارد، در سال ۱۴۰۱ پاداش صرفه جویی در قالب طرح ۵=۱ اجرا شد که مورد استقبال مشترکان قرار گرفت اما تفاوت آن با طرح امسال در این است که پارسال این طرح محدود به مشترکان با مصرف کمتر از الگو بود؛ ولی در سال جاری همه مشترکان حتی مشترکان با مصرف بیش از الگو نیز می توانند از مزایای این طرح برخوردار شوند.

در طرح ۵=۱ که سال گذشته اجرا شد، قبوض برق ۴۲ درصد مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شد و قبض حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک رایگان یا بستانکار شد و بالغ بر ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی برای این مشترکان تخصیص یافته که در این طرح ۴.۵ درصد مصرف برق نسبت به تابستان سال قبل از آن کاهش داشت.

طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و موجب کاهش مصرف بخش خانگی شود؛ اما امسال وزارت نیرو در تابستان طرح ویژه ای را برای پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در نظر گرفت که هدف آن مدیریت مصرف برق بخش خانگی برای پُرمصرف‌ها است.

برای طرح امسال رقم‌های قابل‌توجهی تخصیص یافته و در تامین مالی آن محدودیتی در نظر گرفته نشده است به‌ طوری‌که به‌ازای هر کیلووات‌ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش در نظر گرفته می‌شود که میزان برق مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به‌صورت پلکانی مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد.

در طرح امسال همه مشترکان می توانند مشمول پاداش شوند به شرطی که میزان مصرف برق آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته باشد در حالیکه در سال گذشته تنها مشترکان زیر الگوی مصرف شامل پاداش می شدند.

در این طرح میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان متفاوت است یعنی هر چه میزان کاهش مصرف بیشتر باشد رقم دریافت پاداش هم به ازای هر کیلووات‌ساعت برق نیز بیشتر می شود، بنابر این می توان گفت تمام شهروندان با اندکی صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تا ۲ هزار تومان یعنی معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش می گیرند و این یک فرصت به همه مشترکان است تا با کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه گذشته، نرخ پاداش خود را تا ۴ برابر افزایش دهند.

تمام مشترکان با مدیریت مصرف بهینه برق با رعایت مواردی چون تنظیم وسایل سرمایشی بر روی دمای آسایش (دمای ۲۴ درجه) و از مدار خارج نمودن وسایل برقی اضافی می توانند پاداش دریافت و در تامین امنیت پایدار برق کشور را یاری کنند.

همچنین اگر مشترکی از دور کند کولر آبی استفاده کند، نه فقط تا ۵۰ درصد از مصرف برق آن کاسته می شود، بلکه صورتحساب برق مصرفی‌اش نیز کاهش می‌یابد و همچنین موفق به دریافت پاداش نیز می شود، البته با روش‌های مختلف دیگر مانند خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، خاموش‌کردن وسایل برقی و پمپ‌ها که مصارف زیادی دارند، می‌توانند از پاداش بیشتر بهره‌مند شد.

به گفته وزیر نیرو امسال با رقم ۲۰۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی برق برای همه مشترکان، می‌توان تابستانی را رقم زد که نه‌تنها قبض همه مشترکان رایگان شود؛ بلکه هزاران میلیارد تومان نیز از وزارت نیرو بستانکار شوند.

حدود ۸۰۰ هزار مشترک برق در استان یزد وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha