۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85144111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات مرمت "هتل قو" در اهواز آغاز شد

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبر: 85144111
عملیات  مرمت "هتل قو" در اهواز آغاز شد

اهواز- ایرنا - سرپرست معاونت اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان از آغاز عملیات مرمت اثر تاریخی " هتل‌قو" در اهواز خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، غلام‌رضا سلمان‌پور افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی این اداره‌ کل و تأمین اعتبار مورد نیاز، عملیات مرمت و بهسازی این اثر تاریخی توسط میراث‌فرهنگی استان از روز گذشته آغاز شد.

وی با بیان این‌که طرح مرمت اثر ثبت‌ملی هتل‌قو اهواز توسط مشاور ذیصلاح اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه شده ادامه داد: همه مرمت‌ها براساس این طرح مصوب انجام می شود که در این فاز از عملیات، مرمت عمارت میانی و بالکن‌های بنا در دستورکار قرار گرفته است.

سلمان‌پورگفت: با توجه به ناپایدار بودن سازه هتل قو به منظور جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی خیابان جنب این سازه، حدفاصل خیابان خسروی و پایانه شهید فهمیده اهواز تا زمان اتمام عملیات بهسازی و مرمت مسدود شد.

عمارت تاریخی "هتل‌قو" اهواز در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده و در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است، این عمارت در دهه ۲۰ شمسی در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان قرار گرفت و در دهه ۳۰ به عنوان نخستین هتل اهواز، محلی برای اقامت مسافران و برگزاری مراسم فرهنگی و تفریحی شد.

در دهه ۴۰ شمسی اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی وارده بر اثر سیلاب سال ۱۳۴۷ این عمارت تخلیه شد. بنا بر گفته کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی، عمارت تاریخی هتل‌قو اهواز، آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که از آرایه‌های معماری مانند کاشی‌کاری، معرق‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها و تکنیک‌های منحصر به فرد نصب پله‌های پیش‌ساخته درون دیوارها برخوردار است. هتل قو بیانگر بخشی از تاریخچه فرهنگ اهواز و روایت‌گر قسمت مهمی از معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

گفتنی است هتل قو ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۳۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha