توسعه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم/ جذب ۵۹ درصدی مهارت‌آموزان در بنگاه‌های تولیدی

تهران- ایرنا- کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای حلقه مفقوده ورود به بازار کار است که نقش آموزش‌ها در جذب جوانان جویای کار بسیار مهم است که این امر در دولت سیزدهم با توسعه عدالت محورانه آموزش‌های مهارتی پیگیری شد و طبق آمارها ۵۹ درصد از مهارت آموختگان وارد بازار کار شدند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با تاکید بر افزایش میزان اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سیاست‌های مختلفی را اجرایی کرد در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی ارائه آموزش‌های مهارتی با همکاری نهادهای دیگر است تا بتواند با گسترش چتر آموزشی و ارتباط بین صنعت و آموزش، ورود جوانان به دنیای کار را تسهیل کند.

پیش از این، نبود مهارت‌ها منجر شده بود تا جوانان نتوانند در مشاغل مورد نظر خود مشغول به کار شوند و کارفرمایان نیز از نداشتن تخصص نیروی کار گله داشتند این در حالی است که اکنون با توسعه آموزش‌ها شاهد افزایش جذب نیروی کار در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستیم.

شرط ورود به بازار کار، کسب مهارت است ضمن اینکه امروز با ورود تکنولوژی و فناوری‌ها نوین شاهد از بین رفتن مشاغل سنتی و تبدیل شدن آنها به مشاغل جدید هستیم برای کنترل آمار بیکاری و جذب جوانان به مشاغل نوین نیاز به افزایش آموزش‌های مهارتی در کشور هستیم.

جذب ۵۹ درصدی مهارت آموزان در بازار کار

در همین باره معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، از اشتغال ۵۹ درصدی مهارت آموختگان در دوره‌های فنی و حرفه ای خبر داده و می‌گوید: ۸۹ هزار کارآموز رهگیری شدند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۶۴ درصد از مهارت آموختگان کارجو رهگیره شده و ۵۹ درصد آنها وارد بازار کار شدند.

غلامحسین حسینی‌نیا ادامه می‌دهد: جامعه آماری ارائه شده فقط قبول شدگان را شامل می‌شود و درصد اشتغال فقط از بین مهارت آموختگان کارجو تعیین می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بدلیل اینکه رهگیری مهارت آموختگان بعد از ۶ ماه از پایان دوره انجام می‌شود این آمار مربوط به ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه بیش از ۴۷ درصد از کارموزان تحصیلات کارشناسی دارند می‌گوید: ۳۶ درصد دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم ، حدود ۷ درصد فوق دیپلم و حدود ۶ درصد کارشناسی ارشد و ۴.۴ درصد دارای مدرک دکتری هستند.

وی تاکید می‌کند: رویکرد سازمان فنی و حرفه ای تغییر از آموزش شغلی به آموزش شایستگی محور مبتنی بر سند حرفه است.

توسعه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم/ جذب ۵۹ درصدی مهارت‌آموزان در بنگاه‌های تولیدی

طرح نخلستان و هیبریدی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی

حسینی نیا از اجرای طرح مهارت افزایی ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (موسوم به طرح نخلستان) خبر داده و می‌گوید: این آموزش‌ها در قالب هزار و ۲۳۷ استاندارد مهارتی دانش بنیان با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارائه می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز می‌کند: طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات(IT) آموزش داده می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین برای دانشجویان، طرح مهارت افزایی ( موسوم به طرح آموزش هیبریدی) نیز در حال اجراست.

حسینی‌نیا آموزش‌ها در محیط کار واقعی را یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر بازار عنوان کرده و می‌گوید: در این طرح آموزش‌های کاربردی و علمی در حرفه‌های مختلف به کارجویان در مراکز جوار کارگاهی ارائه می‌شود و از نزدیک در رشته‌های مختلف تجربه کسب می‌کنند این امر در تلفیق آموزش‌های نظری و کاربری تاثیر بسزایی دارد.

آموزش بیش از ۹۳ هزار کارجو در مراکز جوارکارگاهی

وی ادامه می‌دهد: با همراهی اصناف، مراکز جوارکارگاهی در صنایع مختلف فعال کرده شده است که طبق آمارها بیش از ۹۳ هزار کارجو در این مراکز آموزش‌های کاربردی و عملی را سپری می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تدوین هزار و ۶۲۷ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرده و عنوان می‌کند: این استانداردها مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه ای با همکاری موسسات، نهادهای دولتی و غیر دولتی و خبرگان مهارتی در قالب ۶۰ کد حرفه صورت گرفته است.

حسینی نیا با بیان اینکه از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ حدود ۲۶۲ هزار نفر ـ دوره مهارتی در بخش دولتی مهارت‌های فنی و حرفه ای را سپری کردند می‌گوید: این آمار نسبت به مدت مشابه در دولت قبل با ۱۳درصد رشد همراه بود.

حسینی‌نیا اضافه می‌کند: آموزش‌ها برای گروه‌های مختلف از جمله کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار/بدسرپرست، روستائیان، عشایر، دانشآموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، شاغلین، پناهندگان و اتباعخارجی برگزار می‌شود.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، آموزش ۳۴۳ هزار نفر دوره در آموزشگاه‌های آزاد سراسر کشور با افزایش ۱۸درصدی رشد نسبت به زمان مشابه نیز صورت گرفته است.

به طور قطع تقویت و ارتقای آموزش‌های مهارتی در حرف‌های مختلف منجر می‌شود تا جوانان با کسب تجربه و مهارت وارد بازار کار شوند و با تخصص گرایی در رشته‌های مختلف فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha