طرح ملی استارتاپ دانش‌آموزی در محلات کم‌برخوردار تدوین شود

سمنان- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور با تاکید بر ایجاد استارتاپ دانش‌آموزی در محلات کم‌برخوردار، گفت: استارتاپ دانش‌آموزی نقشی مهم در مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی در دوران تحصیل دارد و استان سمنان می‌تواند نامزد اجرای این طرح باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌ آقامحمدی روز دوشنبه در همایش طرح مبارک ۲۰۲۰ محله در آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) شهر سمنان افزود: افراد در سن ۳۰ سالگی باید دارای استقلال مالی باشند و تشکیل خانواده داده باشند و برای تحقق این هدف باید فرد در سن ۲۰ سالگی بعد از گرفتن مدرک دیپلم ،شغل با درآمد کافی داشته باشد و این هدف زمانی محقق می‌شود که در طول تحصیل مهارت‌آموزی مورد توجه قرار گیرد و استارتاپ دانش‌آموزی با این هدف برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: طرح مبارک ۲۰۲۰ محله به دنبال توانمندسازی محلات کم‌برخوردار است و توانمندسازی نیازمند اتصال زنجیره‌ها، توجه به آموزش، تعامل و هماهنگی متولیان طرح است. وقتی کار در این طرح خوب پیش می‌رود که هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌های متولی وجود داشته باشد.

آقامحمدی افزود: برای هر کوچه در طرح مبارک ۲۰۲۰ محله، باید شهردار تعریف شود و قرار است در این طرح عقب‌ماندگی محلات بدون برگشت با موفقیت محقق شود. شهردار هر کوچه در بخش‌های مختلف مانند مدیریت صنعتی و علمی باید آموزش‌های موثر را فراگیرد تا بتواند نقش مدیریتی و نظارتی در کوچه داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهردار باید به گونه‌ای توانمند باشد که نسبت به تغییرات در کوچه هوشیار باشد تا از طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها جلوگیری شود.

آقامحمدی بیان کرد: زمانی که ساختار کوچه شکل بگیرد، کوچه‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند و تمام شهردارها در نرم افزار طرح مبارک ۲۰۲۰ محله می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان با یکدیگر و متولیان اجرای طرح ارتباط داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور گفت: جاماندگان از تحصیل در دوره فعلی قابل شناسایی هستند و باید بازگرداندن افراد به کلاس درس مورد توجه ویژه باشد.

وی با اشاره به اهمیت ویژه کلاس های کنکور افزود: برگزاری کلاس کنکور برای ۹۰۰ نفر در محلات مشمول طرح مبارک ۲۰۲۰ محله تفاهم شده است.

وی با بیان اینکه بیکاران یا هیچ‌کاری گیرشان نمی‌آید یا از کار رضایت ندارند، افزود: استان سمنان با توجه به اعلام نیاز ۲۰ هزار نیروی کار، زمینه درخواست نیرو را اطلاع‌رسانی کند.

چهار میلیون دانش‌آموز در محلات کم‌برخوردار زندگی می‌کنند

آقامحمدی افزود: ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در محلات کم‌برخوردارِ شناسایی شده کشور جمعیت وجود دارد که از این تعداد چهار میلیون نفر جمعت دانش‌آموزی است و برای این افراد باید امکان حضور در کلاس کنکور فراهم شود.

وی با اشاره به حضور برخی اتباع در محله های کم برخوردار افزود: برای ساماندهی اتباع تفاهم‌نامه امضا شده است و انتظار می‌رود استانداران در زمینه رشد فرهنگی این اقشار همراهی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت: طرح ملی استارتاپ دانش‌آموزی در محلات کم‌برخوردار تدوین باشد

اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌ها تسریع شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی طرح پزشک خانواده، افزود: مسوولان در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده اهتمام ویژه داشته باشند تا با در دست بودن پرونده الکترونیک شهروندان، بیماری‌های افراد خانواده قبل از دیرشدن، شناسایی و نسبت به درمان اقدام شود.

آقا محمدی افزود: برای بیماران صعب‌العلاج صندوق ایجاد شده است و فقط باید این افراد ساماندهی شوند تا به جز رنج بیماری، دغدغه هزینه نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ورزش در جامعه باید جدی گرفته شود و استعدادیابی از دوره پایه مورد توجه ویژه باشد، افزود: فوتبال رشته ورزشی ارزشمند در تقویت مهارت‌های زندگی است که به افراد شکست، پیروزی، پیشرفت و ناامید نشدن را می‌آموزاند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور یادآور شد: داژبال برای بانوان رشته ورزشی مفیدی است و باید ورزش بانوان مورد توجه باشد.

شکل‌گیری چهارهزار و ۴۰ منظومه روستایی در کشور

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور گفت: روستاها بهترین مناطق برای زندگی هستند که به اشتباه مهاجرت از روستا شکل گرفته است. ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستا در کشور وجود دارد که ۱۳ هزار و ۹۰۰ روستا کم‌برخوردار محسوب می شود و باید این روستاها احیا شود.

وی افزود: چهار هزار و ۴۰ منظومه روستایی از طریق تجمیع روستاهای کم‌برخوردار نزدیک به هم شکل گرفت و پیشنهاد می‌شود اجرای این طرح در بخش روستایی استان سمنان مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: نمی‌توان به افرادی که به شهر آمدند بگوییم به روستا بگردند، اما برای افرادی که ریشه روستایی دارند، برای رفتن به روستا مشوق تعریف کنیم.

آقامحمدی تاکید کرد: میز خدمت هر هفته در یک محله از محلات طرح مبارک ۲۰۲۰ محله برگزار شود تا مردم از خدمات در زمینه‌های مختلف مانند آموزشی، تامین مسکن، بیمه درمانی آگاهی یابند.

وی افزود: اعزام آقایان برای اربعین به کربلا و بانوان به مشهد مقدس در قالب طرح مبارک ۲۰۲۰ محله برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به برنامه ساخت خانه برای ۱۴۰ هزار نفر در تهران در جوار کارخانه، افزود: کارگران برای هزینه‌کرد از محل سنوات برای تامین هزینه ساخت خانه اعلام آمادگی کردند و در استانها نیز می‌تواند این طرح اجرا شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین وزیر کشور با اشاره به اینکه در ۹۴ کیلومتر ایلام تا مهران در اربعین حسینی برای بیان مفاهیم مکتب عاشورایی برنامه‌ریزی شود، بیان کرد: استان سمنان تیمی با عنوان «رهسپاران عصر ظهور» برای اربعین تشکیل دهد تا هنرمندان در این مسیر به بیان مفاهیم مرتبط با مکتب قیام عاشورا و تبیین مناسبت اربعین بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح توسعه محلات کم‌برخوردار ۲۰۲۰ در واقع طرح محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماعی در ۲ هزار و ۲۰ محله کشور به ابتکار دولت سیزدهم است که در ۵۰ محله کم‌برخوردارِ شناسایی‌شده استان سمنان در حال اجرا است و نمایشگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور، محلات کم‌برخوردار استان سمنان در قالب طرح ۲۰۲۰ محله برپا شده است.

در استان سمنان ۵۰ محله کم برخوردار در ۱۲ شهر با همکاری چهار دستگاه اجرایی شامل کمیته امداد در قالب خانه امداد، هلال‌احمر در قالب خانه هلال، بهزیستی در قالب خانه بهزیستی و بنیاد برکت در قالب خانه احسان، در حال اجرا است. توانمندسازی افراد در محلات و کاهش آسیب های اجتماعی از اهداف اجرای طرح ۲۰۲۰ محلات کم‌برخوردار است و توانمندسازی و خدمت رسانی به جامعه هدف در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی ، علمی و آموزشی پیگیری می‌شود.

نمایشگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور با ۱۶ غرفه در آستان مقدس امام‌زاده یحیی(ع) سمنان به مدت سه روز برای علاقه‌مندان به هنر صنایع دستی برپا شده است و در این نمایشگاه دست‌سازه‌های مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha