موضوع «جوانی جمعیت» از مهمترین مباحث استان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری اصفهان گفت: موضوع «جوانی جمعیت» از مهمترین مباحث کشور و استان به شمار می‌رود زیرا اگر پنجره طلایی جوانی جمعیت را از دست بدهیم دیگر فرصتی برای جبران نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا جان‌نثاری روز سه شنبه در ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان افزود: بنابراین تمام دستگاه‌های مربوطه باید با جدیت این موضوع را دنبال کنند و برنامه‌های ویژه اجرایی و عملیاتی داشته باشند.

وی ادامه داد: برای نیل به این مقوله، توجه به ازدواج و فرزندآوری ضروریست و تمام چالش‌ها و مشکلاتی که سبب کاهش ازدواج شده است با تدبیر و برنامه‌های مناسب باید رفع شود.

معاون امنیتی سیاسی، اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه برخورداری از پژوهش و فعالیت‌های علمی در این راستا اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: اما باید برنامه‌ها بطور مشخص با ریز جزییات سازمان‌ها و نهادهای گوناگون را برای بهبود وضعیت فعلی مکلف کند.

جان‌نثاری با ارائه طرحی پیشنهاد در این مقوله تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف فهرست شاغلان مجرد خود را تهیه و با هرگونه حمایت، رفع چالش و یا اعطای تسهیلات بستر را برای ازدواج آنان مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل ورزش و جوانان باید متولی هسته مرکزی هماهنگی بین نهادهای مختلف برای بهبود وضعیت ازدواج باشد، افزود: در پایان سال یا دوره ۶ ماه می‌توان نتیجه عملکرد دستگاه‌ها را بررسی و فعال‌ترین آن‌ها مورد تقدیر قرار گیرند.

معاون امنیتی سیاسی، اجتماعی استانداری اصفهان در موضوع ازدواج در محلات نیز بسیج به‌خوبی می‌تواند نقش آفرینی کند و برنامه‌های مرتبط برای جوانان داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: مقوله ازدواج بطور جدی در معاونت جوانان این دستگاه پیگیری می‌شود و تشکل‌های مختلف در آن فعالیت دارند.

جواد محمدی ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی خوبی در این خصوص داشتیم و امیدواریم نهادهای گوناگون با بهره گیری از این نتایج گام موثری برای ترغیب جوانان به ازدواج بردارند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۸۰ تا سال ۹۴ در کشور افزایش موالید را شاهد بودیم، اما پس از سال ۱۳۹۴ بدلیل خالی شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولدها با شیب تقریبا تُندی کاهش یافت و در سال ۱۳۹۹ تعداد موالید نسبت به سال ۹۴ با کاهش بیش از ۲۹ درصدی (کاهش بیش از ۴۵۰ هزار تولد) روبه‌رو شد که در چند دهه اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

در ایران از حدود سال ۱۳۸۵، پنجره جمعیتی شروع شده است که فرصتی طلایی برای برنامه‌ریزی و استفاده از جمعیت مولد است. پنجره جمعیتی تا زمانی باز است که بیش از دو سوم یا بیش از ۶۶ درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال باشند و جمعیت سالمند نیز کمتر از ۱۵ درصد و جمعیت کودکان نیز کمتر از ۱۰ درصد باشد.

هنوز ایران در این پنجره جمعیتی قرار دارد اما با روند کاهش رشد جمعیت در سال ۱۴۲۵ با پنج سال کمتر یا بیشتر یعنی بین ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ پنجره جمعیتی بسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha