۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵
کد خبر: 85145986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی آمریکایی ها از همکاری نظامی چین و کوبا

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵
کد خبر: 85145986
نگرانی آمریکایی ها از همکاری نظامی چین و کوبا

تهران- ایرنا- یک روزنامه آمریکایی با اعلام اینکه پکن و هاوانا در حال مذاکره برای ساخت یک مرکز آموزشی جدید نظامی در کوبا هستند، نوشت این همکاری نظامی نگرانی‌های آمریکا را درمورد استقرار نیروهای چینی در همسایگی‌اش افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه وال استریت ژورنال امروز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های سابق و فعلی آمریکا نوشت که چین و کوبا در حال مذاکره برای ساخت یک مرکز آموزشی نظامی جدید به صورت مشترک هستند که در واشنگتن نگرانی‌هایی را مبنی بر اینکه این مساله منجر به استقرار نیروهای چینی و انجام دیگر عملیات‌ اطلاعاتی و امنیتی درست در ۱۶۰ کیلومتری ساحل فلوریدا می‌شود، ایجاد کرده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشنگتن درباره جلوگیری از پیشبرد این برنامه‌ها و ساخت این مرکز در شمال کوبا با مقام‌های هاوانا در ارتباط است.

وزارت خارجه چین و سفارت‌های کوبا و آمریکا در این کشور از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

اوایل ماه جاری یک مقام ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای مدعی شد که اطلاعات نشان می‌دهد چین به مدت طولانی تاسیسات جاسوسی در کوبا داشته و در سال ۲۰۱۹ در آنجا مستقر شده اند.

کاخ سفید چند روز قبل از انتشار این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این موضوع را رد کرد که چین و کوبا به یک توافق مخفی برای تاسیس یک مرکز جاسوسی در این جزیره دست یافتند. موضع دولت آمریکا این است که هیچ توافق جدیدی وجود ندارد و تاسیسات چندین سال است در آنجا وجود دارند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه‌ها به سرویس‌های اطلاعاتی چین این اجازه را می‌دهد تا ارتباطات الکترونیکی را از طریق جنوب شرقی آمریکا استراق سمع کنند؛ جایی که بسیاری از پایگاه‌های نظامی مسقر هستند. همچنین این امکان برای پکن وجود دارد که ترافیک دریایی را زیر نظر بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha