مالیات دخانیات اهرمی برای کاهش مصرف

تهران - ایرنا - دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: افزایش مالیات دخانیات نه‌تنها باعث افزایش قاچاق نمی‌شود بلکه اهرمی برای کاهش مصرف دخانیات است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی جمعیت مبارزه با دخانیات، محمد رضا مسجدی افزود:در حال حاضر ایران، یکی از کمترین مالیاتهای دخانیات را در بین کشورهای منطقه داراست. مالیات در ترکیه ۶ برابر، پاکستان ۲ برابر و عربستان ۴ برابر ایران است.

وی اظهار داشت: بر اساس بیانیه منتشر شده فرهنگستان علوم پزشکی مورخ ۱۲ آبان ماه سال۱۴۰۱ قیمت سیگار در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است که سودآوری قاچاق به داخل را منتفی می کند. صنعت دخانیات ایران با منابع نامنتناهی خود، از طرق مختلف از جمله ادعاهای واهی در مورد افزایش قاچاق، ایجاد بیکاری، ورشکستگی صنعت داخلی و کاهش درآمدهای مالیاتی، بر سر سیاستهای حیاتبخش کنترل دخانیات بخصوص افزایش مالیات بر دخانیات مانع تراشی می کند.

ترفندهای صنعت دخانیات برای فروش محصولات

مسجدی اظهار داشت: صنعت دخانیات در مرحله کشت توتون، تولید و فروش از سیاستهای تشویقی دولت در بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی از جمله از یارانه های پنهان انرژی، کود و سموم کشاورزی، ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز، دریافت وام بانکی با سود پایین، جوایز و مشوقهای صادراتی و مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهره مند می شود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات دخانی جزء محصولات معدودی است که از سیاستهای داخلی در مورد محدودیت همکاری با کشورهای غربی و نیز تحریمهای شدید بین المللی حتی درمورد فعالیت شرکت های آمریکایی و انگلیسی در امان مانده و این شرکت ها در کشور فعال هستند.

مسجدی خاطرنشان کرد: حدود ۶۱ درصد از سوپرمارکتها استند فروش سیگار که جنبه تبلیغ دارد را نصب کرده اند. صنعت دخانیات از تنوع بسته بندی و شگردهای تبلیغاتی روی بسته بندی محصولات دخانی برای تبلیغ بهره می برد و در بسیاری از فیلمها و سریالها مصرف دخانیات نمایش داده می شود و همچنین صنعت دخانیات از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده می کند که همه موارد فوق برخلاف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی بوده و ممنوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha