نوسان کیفیت آب روستاییان مشهد بین مطلوب و مجاز

مشهد- ایرنا- مشهد حدود ۴۰۰ هزار روستانشین دارد که بیشتر ساکن اَبَرروستاهای حاشیه این کلانشهر هستند و در شرایط کنونی تامین آب آشامیدنی با کیفیت مطلوب و فشار مناسب برای آنان، به یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان این شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، در تشریح وضعیت جمعیت انبوه روستانشین مشهد همین بس که روستاییان مشهدی به تنهایی بر جمعیت روستایی بسیاری از استان‌های ریز و درشت کشور می‌چربند و شمار ساکنان برخی از ابرروستاهای مشهد حتی از جمعیت بعضی مراکز شهرستان‌های خراسان رضوی افزون‌تر است.

با توجه به آغاز فصل تابستان، ماندگاری خشکسالی چندساله در خراسان رضوی، کمبود منابع آب زیرزمینی و چالش تامین آب آشامیدنی کلانشهر مشهد، مساله کم‌آبی و کیفیت آب روستاها،‌ چالش دیگری است که ذهن مسوولان محلی را درگیر کرده و آنان را رنج می دهد.

بهبود کمبود آب در روستاها و اتفاقات پرشمار

با اتصال شبکه آب آشامیدنی مشهد به روستاهای چسبیده به این کلانشهر، مساله عمومی کمبود آب در بسیاری از روستاها برطرف شده است، چنانکه دهیار روستای ۲۵ هزار نفری "دِهرود" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال گذشته که آب این ابرروستا از مشهد تامین شده، مشکل کمبود و بی‌کیفیتی آب نیز برطرف شده است.

شمار روستاییان مشهد به تنهایی بر جمعیت روستایی بسیاری از استان‌های ریز و درشت کشور می‌چربند.

مهدی دهرودی افزود: البته هم اکنون آب دهرود کم فشار است، اما تاکنون قطعی کامل آب نداشته ایم و تنها طبقات بالای منازل و یا خیابانهایی که در ارتفاع قرار دارند با مشکل افت فشار آب مواجه هستند.

علی مهاجری مقدم، دهیار "کال زرکش" و سعید تقوی، دهیار "منزل آباد" نیز که هر کدام خدمات رسانی به ۱۵ هزار روستایی را مدیریت می‌کنند به خبرنگار ایرنا گفتند که با توجه به اتصال شبکه آبرسانی این روستاها به شبکه آب شرب مشهد، کمبودی در زمینه آب وجود ندارد و تنها کم‌فشاری آب در طبقات بالا موجب ناخرسندی برخی از اهالی شده است.

دهیار روستای گرجی سفلی نیز در این خصوص اظهار داشت: ما در طول روز قطعی آب نداریم اما به علت افت فشار در شبکه، بعضا آب به طبقات بالای ساختمان ها نرسیده و یا توان روشن کردن آبگرمکن ها را ندارد.

بیشتر بخوانید:

آب مشهد به سه روستای حومه رسید

پروژه آبرسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد به بهره‌برداری رسید

جهاد آبرسانی به روستاهای مشهد در دولت سیزدهم محقق شد + فیلم

محمد جنتی افزود: البته در خیابان هایی که پارسال شبکه انتقال آب آنها تعویض شده، فشار آب مطلوب است اما در خیابان‌های دارای شبکه های قدیمی با افت فشار آب و ترکیدگی لوله های فرسوده مواجه هستیم.

دهیار منزل آباد نیز به ایرنا گفت: اکنون در این روستا آب به اندازه کافی داریم و کیفیت آب هم مناسب است، برای آب شرب از چاه ها و شبکه آبرسانی خودمان، که مجزا از آب شهر مشهد است،‌ استفاده می کنیم.

تقوی، جمعیت این روستا را ۱۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: آب شبکه آبرسانی روستای منزل آباد از آب شهر مشهد نیز باکیفیت تر است،‌ منتهی مشکلی که وجود دارد این است که سامانه های آبرسانی روستا به روز نیست و مدام شاهد ترکیدگی لوله های اصلی و قطع آب منطقه هستیم.

از سال گذشته که نیاز برخی ابرروستاها از آب مشهد تامین شد، مشکل کمبود و بی‌کیفیتی آب نیز برطرف شده است.

دهیار منزل آباد بیان داشت: شبکه های انتقال آب، معیوب و قدیمی است که با اندک فشار آب می ترکد و این نقیصه به حدی است که هفته ای یک یا ۲ بار در روستا قطع آب داریم، برای ترمیم آن مجبوریم آب همه روستا را به مدت سه ساعت یا بیشتر قطع کنیم.

نوسان کیفیت آب روستاییان مشهد بین مطلوب و مجاز

شبکه های فرسوده، آفت آبرسانی روستایی

مدیریت آب و فاضلاب منطقه پنج شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: آبفای مشهد تامین آب آشامیدنی حدود ۳۰۰ روستای این شهرستان را برعهده دارد، که عمده قریب به اتفاق این روستاها شبکه آبرسانی فرسوده، قدیمی و غیراستاندارد دارند و همین که فشار آب مقداری بالا می رود این لوله های فرسوده می ترکند.

عباس اسحاقیان افزود: در روستاهایی مانند منزل آباد، ساختمان های چهار طبقه داریم که البته نمی توانیم در این ساختار روستایی آب طبقات بالا را تامین کنیم، از سوی دیگر وقتی فشار آب را هم تقویت کرده و بالا ببریم، حوادث ترکیدگی شبکه ها روی می دهد.

وی گفت: برای تامین و تقویت آب روستاهای پرجمعیتی چون منزل آباد، دهرود و کاظم آباد پنجشنبه، چاه جدید حفر کرده و مخزن آب ساخته ایم.

اسحاقیان که در حقیقت مدیریت آب روستایی آبفای مشهد را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: در روستاهای یاد شده کمبود آب نداریم اما با کم فشاری آب مواجهیم و در زمینه اصلاح شبکه نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی گفت: در مجموع در ۲ سال گذشته فقط در این سه روستا پنج کیلومتر اصلاح شبکه انجام داده ایم.

بیشتر بخوانید:‌

۳۵ درصد شبکه آبرسانی شهری در خراسان رضوی فرسوده است

کیفیت آب مشهد در مناطق مختلف این کلانشهر متغیر است

تغییر طعم آب برخی روستاها

اما مساله مهم‌تری که وجود دارد افت کیفیت آب در برخی روستاهای پرجمعیت مشهد است که گزارش شده است و دهیار گرجی سفلی در این باره به ایرنا گفت: برای تقویت فشار شبکه آب روستا از آب یک حلقه چاه کمک گرفته ایم که مردم به کیفیت آب آن اعتراض دارند و می گویند که طعم خاصی دارد.

آبفای مشهد تامین آب آشامیدنی حدود ۳۰۰ روستای این شهرستان را برعهده دارد، که عمده این روستاها شبکه آبرسانی فرسوده، قدیمی و غیراستاندارد دارند.

محمد جنتی افزود: طعم آب به حدی نامطلوب است که بدون دستگاه از تصفیه آب خانگی نمی توان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: اقشار کم برخوردار که توان خرید دستگاه تصفیه آب ندارند، مجبورند آب شرب مورد نیاز خود را از ایستگاه تصفیه آب خیابان امام خمینی(ره) روستا تامین کنند.

دهیار گرجی سفلی بیان داشت: ۲۲ هزار نفر در این روستا زیر پوشش مرکز بهداشت هستند و از طرفی حدود چهار هزار تن از اتباع افغانستانی نیز در گرجی سفلی سکونت دارند که در هیچ نهادی پرونده ندارند.

توصیه می‌کنیم مردم آب را بجوشانند

دهیار کال زرکش نیز در خصوص کیفیت پایین آب روستا گفت: کیفیت آب روستا مناسب نیست لذا به مردم اعلام کرده ایم تا آب را جوشانده و سپس برای مصارف شرب از آن استفاده کنند.

علی مهاجری مقدم افزود: البته قرار بود چاه دیگری نیز برای تامین آب روستا حفر شود که تاکنون اقدامی نشده است.

وی گفت: بخشی از آب این روستا از محدوده منزل آباد و از طریق یک خط لوله از شبکه آب شرب مشهد تامین می شود و در حقیقت آب شهر با آب چاه مخلوط شده و سپس مورد استفاده ساکنان کال زرکش قرار می گیرد.

دهیار روستای ۱۵ هزار نفری کال زرکش بیان داشت: علت پایین بودن کیفیت آب روستا مربوط به کیفیت پایین آب همان چاه است.

نوسان کیفیت آب روستاییان مشهد بین مطلوب و مجاز

میزان املاح برخی چاه‌ها نامطلوب اما در حد مجاز است

مدیر مرکز پایش کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد به ایرنا گفت: پارسال که روستاهای مشهد به آبفای کلانشهر مشهد متصل شدند مشکل کم آبی روستاهای پرجمعیتی مانند همت آباد، گرجی سفلی و کال زرکش برطرف شد.

محمدرضا علیپور بیان داشت: روستایی مانند گرجی سفلی پیش از این چاهی برای تامین آب داشته است که این چاه به دلیل بافت خاص زمین، دارای املاح بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت سطح املاح این چاه در حد مطلوب نیست، اما مجاز است یعنی در حد معیارهای استاندارد برای مصرف قرار می گیرد اما مطلوب نیست.

مدیر مرکز پایش کیفیت آب و فاضلاب آبفای مشهد ادامه داد: با اجرای خط انتقال آب مشهد به این روستاها و دیگر روستاهای پیرامونی این کلانشهر، آب مصرفی آنها با آب چاه قدیمی مخلوط شده و با اجرای این عملیات کیفیت آب آنها در مجموع در شرایط مطلوب قرار گرفته است.

علیپور به کم آبی عمومی کلانشهر مشهد در بهار و تابستان امسال اشاره و بیان داشت: مشکل اینجاست که با افزایش مصرف آب در شهر مشهد و کاهش دادن فشار آب شهری، به منظور مدیریت مصرف، سهم آب روستایی مانند گرجی سفلی نیز در برخی ساعات کم شده و میزان آب چاه در شبکه آب روستا غلبه پیدا می کند که این کیفیت آب را پایین می آورد.

وی به رصد و پایش میکروبی و شیمیایی کیفیت آب روستا توسط شبکه بهداشت اشاره و بیان داشت: اگر کمترین اختلالی در سطح شاخصه های شیمیایی و میکروبی به وجود آید بهداشت هشدار می دهد.

ممکن است به دلیل افزایش سهم آب چاه در آب مصرفی روستاها، کیفیت آب از حد مطلوب پایین تر بیاید اما کیفیت همچنان در حد مجاز است.

مدیر مرکز پایش کیفیت آب و فاضلاب آبفای مشهد با اشاره به بالا بودن میزان املاح در چاه برخی روستاها نیز گفت: مطابق نظر کارشناسان خبره، جوشاندن آب تاثیری بر املاح آب چاه ها نداشته و آب روستاهای یاد شده از لحاظ میکروبی هیچ مشکلی ندارد، لذا نیازی به جوشاندن آب این روستاها نیست.

بیشتر بخوانید:

کلانشهر مشهد تابستان بسیار سختی از نظر تامین آب پیش رو دارد

۶٠ درصد مساحت مشهد درگیر خشکسالی بسیار شدید است

املاح، میزان هدایت الکتریکی آب را تغییر می‌دهد

علیپور اضافه کرد: ممکن است به دلیل افزایش سهم آب چاه در آب مصرفی روستا، کیفیت آب از حد مطلوب پایین تر بیاید اما کیفیت در حد مجاز است و مصرف آن مشکلی ایجاد نمی کند.

وی به گلایه مردم از تغییر طعم آب برخی روستاها اشاره کرد و گفت: طعم آب ناشی از تغییر "هدایت الکتریکی" آب است که با بالا رفتن املاح در آب مصرف کننده احساس لب شوری می کند اما با این تغییر طعم، که به دلیل بالا رفتن املاح است، باز هم کیفیت آب در وضعیت مجاز و استاندارد باقی می ماند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

در مجموع جمعیت روستاهایی مانند گرجی سفلی، کال زرکش، کاظم آباد پنجشنبه، دهرود و منزل آباد به بیش از ۸۰ هزار نفر می رسد و تداوم تامین آب این ابرروستاها و همراه با آن اطلاع رسانی صحیح در شیوه مصرف می تواند از نارضایی بخش عمده ای از جمعیت حاشیه شهر مشهد بکاهد.

شهرستان مشهد بیش از چهار میلیون نفر جمعیت دارد که دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر آنان ساکن روستاها و آبادی‌های خرد و کلان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha