لزوم اصلاح‌ سنت‌ها و شیوه‌های رفتاری در جشن‌های ازدواج

تهران-ایرنا- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: اصلاح روش‌های رفتاری در جشن‌ها، آداب و رسوم و برخی تقیدات غیر صحیح قومیتی و بدون مبنای اصولی و همچنین عادات مختلف در ازدواج و تشکیل خانواده باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

انسیه خزعلی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره ضرورت و اهمیت ازدواج و پایداری خانواده اظهار کرد: زوجیت اساس خلقت است و خداوند همه چیز را از 2 جنس با ویژگی‌های مختلف آفریده است و این مساله را در آیه شریفه" من کل شی خلقنا زوجین لعلکم تذکرون" متذکر می شود و این زوجیت موجب حیات، نشاط، بالندگی، رشد و پایداری زندگی می‌شود.
وی افزود: مراحل مختلفی باید در تشکیل یک خانواده مورد رصد قرار گیرد، اولین امر تببین موضوع ازدواج و خانواده در جامعه و فکر افراد، تقدس قائل شدن برای خانواده، نوع خانواده ، تعریف شکل فطری خانواده براساس خلقت و تنظیم آن در نگاه صحیح به خانواده می تواند در تشکیل زندکی مشترک نقش مهم و اساسی داشته باشد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره شرایطی که زوجین بتوانند در کنار هم قرار گیرند، توضیح داد: در واقع زوج ها باید افکار، ایده‌ها و روحیات هماهنگی داشته باشند، هماهنگی چیزی فراتر از مثلیت است، گاهی مثل‌ها هماهنگی و کفویت ندارند اما هماهنگی در شاخص‌های اصلی باید وجود داشته باشند و تنوع در فروع و سلیقه‌ها مانع زوجیت مناسب و کفویت نیست.
خزعلی یادآورشد: در موضوع تشکیل خانواده، عنایت به معنویت و پرهیز از تجملات و اسراف، زیاده‌روی و چشم و هم‌چشمی از مسائلی است که باید در فرهنگسازی جامعه به صورت ویژه سرمایه‌گذاری شود و اصلاح روش‌های رفتاری در جشن‌ها و آداب و رسوم و برخی از تقیدات غیرصحیح در سنتهای اقوام و عادات غیر اصولی مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در مرحله بعد تحکیم، پایداری و ماندگاری خانواده بسیار مهم است، گفت: تاب‌آوری، صبر و ایستادگی بر ارزش‌ها و تحمل بسیاری از نداشتن‌ها و مشکلات در مسیر زندگی زناشویی طبیعی است و باید زندگی زوجین برمبنای حل این مشکلات و رفع آسیب‌های برهم‌زننده اساس خانواده استوار باشد.

یکی از موارد ایمن سازی خانواده ، پیشگیری از آفت هایی است که زن و مرد را تهدید می‌کند، بطور مثال حفظ حریم‌های زن و مرد در فعالیت‌های اجتماعی، حفظ حریم‌های دوستی که گاه به انحرافات منجر می‌شود و خانواده را در معرض تهدید فروپاشی قرار می‌دهد.


معاون رئیس جمهور یادآورشد: همچنین رشد روزافزون سواد خانواده، بالا رفتن آموزش‌های مرتبط با شیوه‌های رفتاری زوجین با یکدیگر، والدین با فرزندان ، فرزندان با یکدیگر شود تا در نهایت به صمیمت ، تعالی و ارتقا سطح خانواده کمک کند زیرا اعضای خانواده نیاز به آموزش و بالابردن سطح آگاهی، تحمل و ارتقای رفتاری خود با یکدیگر دارد.

خزعلی با تاکید بر اهمیت حفظ خانواده و ایمن‌سازی، عنوان کرد: یکی از موارد ایمن سازی خانواده ، پیشگیری از آفت هایی است که زن و مرد را تهدید می‌کند، بطور مثال حفظ حریم‌های زن و مرد در فعالیت‌های اجتماعی، حفظ حریم‌های دوستی که گاه به انحرافات منجر می‌شود و خانواده را در معرض تهدید فروپاشی قرار می‌دهد.
وی افزود: امور مورد توجه پایداری باید تضمین‌کننده شرایط سالم و کیفیت مناسب خانواده باشد که زیربنای آن آموزش تبیینی است که پیش از ازدواج تا نهایت زندگی و تشکیل خانواده گسترده باید تداوم داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha