۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85148569
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاشینیان: بی‌توجهی باکو به حکم دادگاه بین‌المللی بحران انسانی قره‌باغ را وخیم کرد

تهران- ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هشدار داد بی‌توجهی باکو به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) وضعیت انسانی در منطقه قره‌باغ را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تارنمای آرمِن پرس نوشت: پاشینیان در نشست روز پنجشنبه کابینه گفت آذربایجان به محاصره گذرگاه لاچین ادامه می دهد در حالی که دیوان بین المللی دادگستری ۲۲ فوریه (۳ اسفند) دستور به لغو این محاصره داد.

پاشینیان افزود، این دستور دادگاه برای آذربایجان الزام آور است اما تصمیم دادگاه اجرا نمی شود و نه مردم و نه وسائل نقلیه و خودروها امکان عبور از گذرگاه لاچین را دارند.

نخست وزیر ارمنستان افزود: حتی عبور خودروهای صلیب سرخ نیز منع شده است. اجرای کامل حکم دیوان بین المللی دادگستری و تضمین اجرای این حکم یک دستور بین المللی است و باید با منطق با آن برخورد کنیم.

پاشینیان با اشاره به وخامت بحران انسانی در قره باغ گفت: جمعیت این منطقه از گاز طبیعی، برق و دیگر مایحتاج خارجی محروم هستند و این در حالیست که ظرفیت تولید برق در تامین بخشی از عرضه کافی است. عرضه خارجی مواد غذایی و کالاهای ضروری به قره باغ به حالت تعلیق در آمده و کمبود شدید دارو وجود دارد.

نخست وزیر ارمنستان در تشریح راه حل این مساله گفت، اول از همه باید حکم الزام آور دیوان اجرا شود واین یک دستور بین المللی و از جمله مساله شورای امنیت سازمان ملل است زیرا این نهاد اختیاراتی در تضمین اجرای احکام دادگاه بین المللی را دارد.

دوم، سازوکار بین المللی برای مذاکرات جهت حل مسائل حقوقی و امنیتی ارمنی های قره باغ اجرا شود.

نخست وزیر ارمنستان درباره روابط کشورش و آذربایجان اظهار داشت: موضع ما همچون سابق است؛ باید همه تلاش خود را برای امضای معاهده برقراری روابط و صلح بکار بندیم.

آرمن پرس نوشت: دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل در ۲۲ فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد تا همه اقدامات ممکن را برای اطمینان از حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله ها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت انجام دهد.

آذربایجان تاکنون به این دستور دیوان بین المللی بی توجه بوده است. گذشته از این به طور غیرقانونی ایست بازرسی در گذرگاه لاچین مستقر کرده که بر خلاف مفاد اعلامیه آتش بس ۲۰۲۰ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha