نخست وزیر هند با هدف تقویت روابط دوجانبه به مصر رفت

تهران- ایرنا- نارندرا مود نخست وزیر هند پس از پایان سفرش به واشنگتن، بنا به دعوت رسمی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، با هدف تقویت مناسبات دوجانبه به قاهره رفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی ای بی پی هند، نارندرا مودی ساعاتی پیش واشنگتن را به مقصد قاهره، پایتخت مصر ترک کرد.

نخست وزیر هند، به دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در روزهای ۲۴ تا ۲۵ ژوئن (۳ و ۴ خرداد) در مصر خواهد بود. این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که اولین سفر مودی به مصر و اولین سفر رسمی دوجانبه نخست وزیر هند به مصر از سال ۱۹۹۷ است. در گذشته سفرهای گاه و بیگاهی وجود داشته، اما بیشتر برای رویدادهای چند جانبه بوده است. سفر نخست وزیر هند به مصر پس از سفر السیسی رئیس جمهور مصر به هند به عنوان مهمان اصلی روز جمهوری هند صورت می گیرد که نشان دهنده تقویت روابط دوجانبه و تمایل متقابل برای گسترش همکاری ها بین دو کشور است.

مودی در سفر دو روزه خود از مسجد الحکیم قرن یازدهمی بازدید خواهد کرد. این مسجد با کمک جامعه داوودی بوهرا با تأکید بر روحیه همکاری و تبادل فرهنگی به دقت مرمت شد.

علاوه بر این، نخست وزیر هند برای ادای احترام به سربازان هندی که در طول جنگ جهانی اول برای مصر فداکاری کردند، از گورستان جنگ هلیوپولیس بازدید خواهد کرد. (این سربازان توسط کمپانی هند شرقی و استعمار انگلیس، به مصر منتقل شده بودند و در جنگ جهانی در اعتراضات علیه انگلیس کشته شدند.)

مودی، پیش از دیدار با السیسی، با یک گروه برجسته از وزرای عالی رتبه که توسط رئیس جمهور مصر برای تقویت روابط دوجانبه با هند تشکیل شده است، دیدار خواهد کرد.

«وینی موهان کواترا»، دستیار وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی بر سطح قابل توجه تعامل وزیران بین دو کشور و بر اهمیت مشارکت راهبردی تاکید کرد. برنامه سفر نخست وزیر مودی علاوه بر بحث های سیاسی، شامل تعامل با جامعه هندی در مصر و تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور است.

دیدار با نخست وزیر مصر، تعامل با جامعه هند، دیدار با مفتی اعظم مصر، تعامل با رهبران فکری مصر، بازدید از مسجد الحکیم، بازدید از گورستان جنگ هلیوپولیس، حضور در دفتر ریاست جمهوری مصر و دیدار با رئیس جمهور مصر و امضای تفاهم نامه ها و در پایان کنفرانس مطبوعاتی، برنامه سفر نارندرا مودی به مصر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha