حضور سفیر ایران در ایتالیا در آیین خاکسپاری مرحوم «عبدالرحیم هوشمند زاده»

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در آیین تشییع و تدفین مرحوم «عبدالرحیم هوشمند زاده»، چهره ماندگار و پژوهشگر ایرانی در رُم شرکت کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا از سفارت ایران در ایتالیا، محمدرضا صبوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مراسم تشییع و تدفین مرحوم «عبدالرحیم هوشمند زاده»، چهره ماندگار و پژوهشگر ایرانی در رُم شرکت کرد.

امروز - سوم تیر - پیکر مرحوم پروفسور عبدالرحیم هوشمندزاده از پیشکسوتان زمین شناسی کشورمان در بخش مسلمانان قطعه نام آوران آرامگاه «Cimitero acattolico» رُم به خاک سپرده شد.

در این مراسم علاوه بر خانواده مرحوم، ایرانیان مقیم، محمدرضا صبوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز حضور داشت.

صبوری در سخنانی ضمن تسلیت از دست دادن دانشمند و فرهیخته ایرانی به خانواده وی و جامعه علمی کشورمان، اظهار داشت: این پیشکسوت بزرگ علم زمین شناسی که دارای شهرتی جهانی است، خدمات ارزنده ای به کشورمان داشته و ما به داشتن چنین گنجینه هایی افتخار می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به پژوهش های بیشمار علمی در رشته تخصصی خودشان گفت: چهره ماندگار آقای هوشمندی زاده با چاپ و نشر دایره المعارف ۴۵ جلدی در کنار ده ها مقاله علمی دیگر، از خود یادگار گران سنگی برای محققان و دانشجویان به جا گذاشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم با ذکر فاتحه و نثار تاج گل، یاد و خاطره این دانشمند بزرگ را گرامی داشت.

عبدالرحیم هوشمند زاده دارای دکترای مهندسی در پترولوژی متامورفیک و ژنز آهن از فرانسه از چهره‌های ماندگار ایرانی است که چند روز پیش در سن ۸۶ سالگی در ایتالیا چشم از جهان فرو بست.

وی در بهمن ماه ۱۳۱۶ در دزفول به دنیا آمد؛ مدرک مهندسی فوق لیسانس را از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته زمین شناسی معدن اخذ کرد و دیپلم تخصص در سنگ شناسی و تکتونیک را از اتریش گرفت؛ وی دارای دکترای مهندسی در پترولوژی متامورفیک و ژنز آهن از فرانسه با درجه بسیار افتخارآمیز بود.

در کارنامه فعالیت های اجرایی و علمی وی حدود ۳۴ سال کار تحقیقاتی در سازمان زمین شناسی کشور در زمینه های سنگ شناسی، تکتونیک، زمین شناسی معدن، اکتشافات معدن، زمین شناسی نفت در نواحی خراسان، زنجان، گلپایگان، کردستان، کرمانشاهان، یزد، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان دیده می شود که نتیجه مطالعات وی به صورت گزارش و نقشه توسط سازمان زمین شناسی در سطح بین المللی منتشر شده است.

وی در طول عمر خود در بیش از ۳۵ سمینار بین المللی در کشورهای آمریکا، شوروی، کانادا، هند، پاکستان، کره، ترکیه، فرانسه شرکت کرد و به ارایه مقالات علمی خود پرداخت.

مرحوم هوشمندزاده در رشته زمین شناسی در دانشگاههای تبریز، تهران، تربیت معلم، شهید چمران اهواز، کرمان و شهید بهشتی در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس داشت.

وی همچنین مدتی سرپرست طرح اکتشافی (معدنی) انارک (همکاری بین سازمان زمین شناسی کشور و سازمان زمین شناسی برون مرزی اتحاد جماهیر شوروی سابق) بود و مسئولیت طرح طرح زمین شناسی و اکتشافات معدنی در ناحیه ساغند، رباط پشت بادام (یزد) را بر عهده داشت.

عضویت در گروه کار افیولیتها برای مطالعه سنگهای بستر اقیانوس ها در جهان(پروژه سازمان ملل)، مسئول تلفیق نقشه متامورفیسم خاورمیانه در چهارچوب نقشه متامورفیک جهانی (پروژه سازمان ملل)، مجری و سر ویراستار طرح تدوین کتاب زمین شناسی ایران، مجری طرح تحقیقات تکمیلی ژئودینامیک ایران، سرپرست طرح بررسیهای متالوژنیک در استان سیستان و بلوچستان در چهارچوب طرح توسعه محور شرق و زمین شناس اکتشافات طلا در ایران از دیگر اقدامات اجرایی وی به شمار می رود.

از این اندیشمند ایرانی، آثار فاخری در حوزه زمین شناسی به یادگار مانده است که برخی از آنان به زبان انگلیسی و فرانسه در نشریات خارجی به چاپ رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha