عملیات اجرایی طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای بوشهر آغاز شد

بوشهر - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: عملیات اجرایی طرح ملی جهش تولید برای سال‌های زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در سطح ۲۰هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان براساس میانگین بارندگی ۱۰ساله شهرستان‌های مجری آغاز شد.

به گزارش ایرنا، کبری توکلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح تامین بذر مناسب اقلیم دیم، کشت به موقع و با استفاده از دستگاه‌های کارنده، تغذیه پایه و تکمیلی، نفوذ بیمه محصولات در راستای افزایش بهره‌وری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۸۵ هزار هکتار از اراضی به کشت گندم دیم و ۱۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد که در پایان فصل برداشت بالغ بر ۸۵ هزار تن گندم از مزارع دیم و ۳۸ هزار تن از مزارع آبی برداشت و تحویل مراکز خرید تضمینی اداره کل غله و خدمات بازرگانی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد:پارسال با توجه به شرایط خشکسالی از سطح ۹ هزار هکتار اراضی دیم استان تنها ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار قابل برداشت بود و گندم تولیدی این مزارع به میزان ۲۱ هزار و ۶۷۵ تن تحویل مرکزهای خرید استان بوشهر شد.

توکلی ادامه داد: همچنین میزان بذر تولید شده در استان ۱۵ هزار و ۱۴۷ تن در سال جاری از سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع بود که پارسال نیز میزان خرید بذر معادل ۱۲ هزار و ۴۴۶ تن گزارش شد.

وی افزود: مطابق گزارش کیل گیری تیم نظارتی شهرستانی و استانی بیشترین عملکرد در واحد سطح در مزارع دیم بخش شبانکاره شهرستان دشتستان با تولید ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و کمترین عملکرد در واحد سطح در بخش عامری و بیدو شهرستان دیلم با تولید ۳۰۰ کیلو گرم در هکتار برآورد شد.

توکلی عنوان کرد: همچنین میانگین عملکرد گندم آبی سه هزار و ۵۰۰ کیلو گزارش شده که در مقایسه با سال قبل میزان میانگین عملکرد در گندم آبی ۲ هزار و ۵۷۰ کیلو و گندم دیم در اکثر مناطق عملکرد صفر گزارش شده است.

وی افزود: بارندگی‌های مناسب و به موقع، تامین نهاده‌ها، رعایت تاریخ کاشت، تنوع ارقام دیم سازگار با اقلیم استان ( هفت رقم)، اجرای سه طرح pvs ( انتخاب مشارکتی ارقام) گندم، یک طرح جو و سه طرح pnt (تغذیه‌ای)، کنترل علف‌های هرز و اجرای مکانیزاسیون در بخش زیادی از مزارع از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش عملکرد در مزارع دیم محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha