اتصال افعانستان به کمربند-جاده چین؛ آیا رویای طالبان محقق می شود؟

تهران- ایرنا - وزارت صنعت و تجارت افغانستان از علاقمندی این کشور برای اتصال به چین از طریق گذرگاه واخان یا کمربند-جاده چین خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از طلوع نیوز، آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان خاطرنشان کرد اتصال افغانستان از طریق کمربنده-راه به چین، در افزایش داد و ستد افغانستان با کشورهای منطقه و افزایش درآمدهای این کشور نقش مهمی دارد و از سوی دیگر چین را با کشورهای عربی و ایران پیوند می‌دهد.

وی در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «یکی از رویاهای دیرینه ما وصل شدن از طریق گذرگاه واخان به چین است و در این زمینه تقریبا تمام کارها انجام شده است و دوطرف تمایل دارند که افغانستان از طریق گذرگاه واخان به چین وصل شود.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفت کمربنده-راه چین نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای داد و ستد افغانستان با کشورهای منطقه است.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این باره گفت: «این مسیر نزدیک‌ترین راه به خلیج فارس و نزدیک‌ترین راه به دریای سیاه حتی برای تمام کشورهایی است که در خلیج فارس واقع شدند و نزدیک ترین مسیر با ایران و افغاستان است.»

میر شکیب میر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «وصل شدن اقتصادی افغانستان از طریق گذرگاه واخان به چین می‌تواند از طریق مبادلات بازرگانی میان دو کشور روی اقتصاد افغانستان تاثیر مثبت خود را داشته باشد.»

واخان یکی از ولایت های مهم افغانستان است که آسیای جنوبی را به آسیای میانه پیوند می‌دهد.

هنگامی که چین گانگ وزیر امورخارجه چین اوایل ماه جاری میلادی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان را ملاقات کرد از " دوستی سنتی دو کشور همسایه" که با کوه ها و رودخانه ها به یکدیگر متصلند سخن گفته بود.

چین گانگ در پاسخ به سخنان متقی که ابراز امیدواری کرده بود دولت افغانستان همکاری عمیق تری با چین در چندین جبهه از جمله کمربند-جاده چین داشته باشد تاکید کرده بود چین قاطعانه در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد.

همزمان و در دیداری دیداری جداگانه نیز چین، افغانستان و پاکستان توافق کرده بودند با امضای پروژه های کمربنده-جاده چین آن را پیش ببرند که نشانگر اشتیاق کابل برای این برنامه جاه طلبانه در منطقه بود.

وزیر خارجه چین در ماه مه به پاکستان رفته بود و در اسلام آباد دیدار سه جانبه با وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان داشت.

مرز افغانستان و چین ۹۲ کیلومتر و در شمال شرقی افغانستان در انتهای کریدور باریک واخان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha