۹ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85154243
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اعزام ۱۱ سفیر، تماس تلفنی با سران پنج کشور و افتتاح طرح در قلب کویر

تهران- ایرنا- طرح برگزاری الکترونیک آزمون ورود به دانشگاه‌ها، ماموریت ۱۱ سفیر، تماس‌های تلفنی دپیلماتیک بین پاستور و پایتخت‌های پنج کشور و ماموریت پیگیری به وزارت ارتباطات درباره کندی اینترنت و انجام یک سفر پروژه ای به کرمان از مهمترین رخدادها و اقدامات دولت در هفته نخست تابستان ۱۴۰۲ بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نخستین روز از هفته اول تیرماه امسال(سوم تا نهم تیر)، دولت فعالیت کاری خود را با برگزاری نشست روسای قوای سه گانه در پاستور آغاز کرد که مهمترین محور این نشست بررسی مسائل اداری و روابط فیمابین و راهکارهای بهبود و تسهیل روابط کاری و اداری سه قوه بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین روز شنبه (سوم تیر) در جلسه شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) حضور یافت و با اشاره به اولویت‌های کاری مطرح شده از سوی این شورا، بر اولویت‌سنجی در اجرای موارد مطرح شده متناسب با ضرورت‌ها، نیازها و نیز اعتبارات و امکانات کشور تاکید کرد.

طرح برگزاری الکترونیک آزمون ورود به دانشگاه‌ها از دیگر موارد مطرح این نشست بود که رئیس جمهور تصریح کرد: این طرح باید به شکل دقیق مورد آزمایش قرار گرفته و حتی در برخی مناطق و استان‌ها اجرا شود تا اشکالات و ایرادهای آن شناسایی و رفع شده و در زمان اجرای سراسری با مشکل مواجه نشود.

انتخابات محور نشست هیات دولت

رئیسی در نشست یکشنبه‌های هیات دولت در هفته ای که گذشت به تدبیر رهبر انقلاب برای تحقق چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات مجلس دوازدهم اشاره و تأکید کرد: دولت به‌ عنوان مجری انتخابات، دخالتی در امور مربوط به نامزدها و حمایت یا ایجاد محدودیت برای آنان نخواهد داشت و تمام همت و امکانات خود را برای تحقق انتظارات مقام معظم رهبری به‌کار خواهد گرفت.

رییس جمهور برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با مشارکت بالا را عامل ارتقای امنیت ملی و اعتماد عمومی دانست و همه دستگاه‌ها را مکلف کرد به وزارت کشور در اجرا و برگزاری انتخابات مشارکتی کمک کنند.

ماموریت ۱۱ سفیر و دومین تغییر سفرا در سال

رئیس‌جمهور که فروردین ماه امسال با سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در هفت کشور قبرس، پاکستان، سوریه، امارات، نیوزیلند، پرتغال و سنگال دیدار کرده بود به آنها ماموریت داد تا با تأکید بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علم و فناوری، بهداشت و درمان و گردشگری تلاش کنند، هفته اول تیرماه نیز میزبان ۱۱ سفیر جدید بود.

چهارم تیرماه امسال و در کمتر سه ماه، رئیسی در دیدار سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ کشور دنیا، به دیدار اخیر سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تبین ایشان در راهکارهای عمل بر مبنای اصل یکپارچه عزت، حکمت و مصلحت اشاره کرد و گفت: از سفرای کشورمان انتظار می‌رود این فرمایشات رهبری را کاملا مدنظر داشته باشند.

رئیس‌جمهور خطاب به سفرای کشورمان در فنلاند، بلغارستان، کویت، ارمنستان، ترکیه، موریتانی، قرقیزستان، بولیوی، استرالیا، فیلیپین و سوئد به آنها ماموریت داد تا از ظرفیت‌های متنوع و حتی مکملی ایران با بسیاری از کشورهای دنیا استفاده شود و همه تلاش خود را برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها در راستای گسترش روابط پایدار اقتصادی و تجاری به کار بگیرید.

استفاده از ظرفیت های سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای برای گسترش همکاری‌ها و مناسبات از دیگر ماموریت های رئیسی به این ۱۱ سفیر جدید ایران در کشورهای مختلف است. طی امسال و در ماه‌های فروردین و تیرماه تاکنون ۱۹ سفیر جدید معرفی شدند.

بررسی آخرین وضعیت طرح‌های پیشران

این هفته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دهمین جلسه بررسی پروژه‌های پیشران را برگزار کرد تا از آخرین روند پیشرفت فیزیکی طرح ها مطلع شود. بر اساس ارائه گزارش از پیشرفت و بررسی موانع اجرایی مقرر شد تا شرکت‌هایی که از برنامه زمانبندی اجرایی پروژه‌ها عقب تر هستند، برنامه جبرانی و پیشنهادات عملیاتی خود را تا جلسه آتی آماده کرده و جهت بررسی و تصمیم گیری ارائه دهند.

همچنین در این جلسه گزارشی از میزان پیشرفت کل ۴۸ پروژه شرکت‌های یاد شده به ارزش حدود ۱۷.۸ میلیارد دلار ارائه و اعلام شد پیشرفت کل شرکت‌ها در مدت ۱۶ ماه در بخش فلزی و معدنی با ۴۲ پروژه ۲۹ درصد و در بخش پتروشیمی با ۶ پروژه ۷ درصد بوده است.

تماس های تلفنی دپیلماتیک بین پاستور و پنج کشور طی دو روز

«نیکول پاشینیان »نخست وزیر ارمنستان طی این هفته از دفترش در ایروان با آیت الله رئیسی تماس گرفت و در این مکالمه تلفنی گزارش مفصلی از روند و آخرین وضعیت گفت وگوها و مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان ارائه داد.

رئیسی هم در این سوی خط گفت که جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و تقویت روابط، اهمیت و اولویت بالایی برای گسترش تعاملات و همکاری‌ها با منطقه قفقاز جنوبی قائل است و طرفی مخالف هرگونه تغییر ژئوپلتیک یا حضور نیروهای نظامی غربی در قفقاز است، چرا که حضور بیگانگان نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث بروز مشکلات جدید هم می‌شود. بنابراین مرزهای دو کشور باید هر چه سریع‌تر از فضای امنیتی فاصله گرفته و به مرزهای اقتصادی تبدیل شود.

رئیسی در ادامه با مرور روابط دو جانبه بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان ایران و ارمنستان تاکید کرد.

دومین تماس تلفنی دیپلماتیک بین رئیسی و پوتین در میانه هفته برقرار شد که طرفین با تاکید بر همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه برای حل مشکلات فی مابین، حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در قفقاز را تهدیدی برای همه کشورهای این منطقه عنوان کردند.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ملی روسیه و حل و فصل مناقشات در قفقاز با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه مهمترین محور گفت وگوی بین رئیسی و پوتین بود.

رئیس جمهور روسیه با ارائه گزارشی از شورش مسلحانه اخیر در این کشور، اظهار داشت که روسیه در مقابل این شورش با قدرت عمل کرد و با اشاره به شرایط در قفقاز، بر تبعات منفی اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای در این تحولات و لزوم حل و فصل مشکلات فی‌ مابین از طریق همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه هم تاکید کرد.

رئیس جمهور ششم تیرماه و یک روز از مکالمه تلفنی با پوتین و پاشینیان، با امیر قطر گفت و گو کرد و از تمایل ایران برای ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها با قطر سخن گفت و امیر قطر با استقبال از این موضوع، آمادگی کشورش برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران را اعلام کرد.

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این مکالمه تلفنی با ابراز صمیمانه‌ترین تبریکات خود به رئیس جمهور و مردم کشورمان به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ اضحی، آمادگی کشورش را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به گفتگوها و رایزنی‌های خوبی که در مسیر توسعه روابط انجام شده است، آماده برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در آینده نزدیک هستیم.

نخست وزیر عراق و رئیس دولت امارات متحده عربی هم در تماس تلفنی با رئیسی فرا رسیدن عید سعید قربان را به رئیس جمهور و مردم کشورمان تبریک گفتند و در این گفت وگوهای تلفنی خواستار تقویت و توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران شدند.

دیدار مخبر با وزیر کار قطر

همچنین معاون اول رئیسی هم در پاستور با «علی بن صمیح المری» وزیر کار دولت قطر دیدار کرد و با تاکید بر تسریع در اجرای پیمان پولی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر گفت که اراده و علاقه مسئولان دو کشور نشانگر عزم جدی در تسهیل روابط اقتصادی، تجاری و بانکی است.

علی بن صمیح المری وزیر کار دولت قطر هم با اشاره به امضای بیانیه مشترک میان روسای کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و قطر تصریح کرد: تبادل تجربیات آموزشی و دانشگاهی و استفاده از مراکز آموزشی دو کشور، توسعه همکاری ها در زمینه اشتغال، تسهیل روابط بین بازرگانان ایرانی و قطری و نهایی و پیاده سازی سازوکار اجرایی توافقات انجام شده در دستور کار دولت قطر قرار دارد.

ماموریت رئیسی به زارع پور

برگزاری نشست شورای‌ عالی فضای مجازی با حضور سران قوای سه گانه از دیگر برنامه های این هفته رئیس جمهور بود که رئیسی در این نشست با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، به برخی گلایه‌های مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندی اینترنت اشاره و با تشکیل کارگروهی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک‌ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارائه کند.

موافقت رئیسی با جذب بیش از ۱۲ هزار کارمند در هفته قوه قضائیه

حضور رئیس جمهور در همایش هفته قوه قضائیه از دیگر فعالیت های کاری این هفته وی بود که محور اصلی همکاری دولت و قوه قضاییه را مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای فسادزا دانست و گفت: وظیفه همه دستگاه‌ها پیشگیری از وقوع جرم است تا میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی روز به روز کاهش یابد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: همچنین دولت برای جبران کمبود کارمند در دستگاه قضا، به غیر از تسهیل در اشتغال به کار ۶۰۰ قاضی که قرار است به کمک دستگاه قضایی بیایند، با جذب ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارمند به این قوه نیز موافقت کرده است که البته این همچنان کف همکاری و تعامل میان دولت با دستگاه قضا بوده است.

سفر به دیار کریمان و افتتاح طرح‌های آبی در قلب کویر

رئیس جمهور روز جمعه نهم تیر به استان کرمان سفر کرد و در نخستین گام مرحله نخست بسته آبرسانی و حل تنش آبی در استان کرمان، نخستین بخش کلان‌پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات را با هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را شهرستان بم افتتاح کرد. ظرفیت کلی خط انتقال آب به بم و بروات هزار لیتر بر ثانیه است که فعلا بر اساس نیاز این ۲ شهر با ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از طرح به بهره‌ برداری می‌ رسد.

افتتاح چندین طرح صنعت برق در نقاط مختلف استان کرمان با افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله دیگر برنامه های رییس جمهور در استان کرمان بود.

آنطور گزارش شده افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا به همراه چند طرح دیگر این کارخانه نیز از جمله برنامه های آیت الله رییسی در این سفر به شمار می رود که سرمایه گذاری آنها افزون بر ۳۲ هزار میلیارد تومان با افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ اشتغال اعلام شده است.

بازدید از پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهرهای ‌کرمان و رفسنجان از خط صنعت دیگر برنامه رییس جمهور در این استان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha