۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85156361
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت دویچه‌وله از مسیر دشوار سوئد برای الحاق به ناتو با هتک حرمت قرآن کریم

تهران-ایرنا- سوئد در ادامه سیاست‌های اسلام ستیزانه خود، به تازگی با تکرار اقدام شنیع و ضد اسلامی یک فرد در هتک حرمت قرآن کریم، خشم مسلمانان و طیف گسترده‌ای از جامعه بین‌المللی را برانگیخت؛ موضوعی که به روایت دویچه‌وله، مسیر این کشور را برای تحقق رویایش جهت عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دشوار کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، به دنبال هتاکی یک فرد افراطی در سوئد تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور برای سوزاندن قرآن کریم در مقابل دیدگان ۲۰۰ مسلمان در خارج از مسجد اصلی شهر استکهلم پایتخت این کشور، موجی از خشم و نفرت عمومی برانگیخته شد و حتی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «سوزاندن قرآن کریم در سوئد را قاطعانه رد می کند و این اقدام به هیچ وجه بازتاب نظرات این اتحادیه نیست.»

هتک حرمت قرآن کریم با موج محکومیت گسترده به ویژه در سطح جهان اسلام -از جمله در عراق- روبرو شد و حتی شهروندان عراقی در واکنش به این هتاکی، مقابل سفارت سوئد در بغداد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

رئیس جمهوری پاکستان نیز با محکوم کردن این اقدام، گفت: این واقعه دردناک، احساسات میلیاردها مسلمان را به شکلی عمیق جریحه دار کرده است.

فرانک جولیان گلی کشیش و متفکر مسیحی، هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم و بر لزوم همبستگی مسیحیان با مسلمانان در محکومیت این اقدام شنیع تاکید کرد.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که این سازمان، هتک حرمت قرآن کریم را محکوم می کند.

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در سوئد رخ می دهد و سال گذشته نیز این حرکت هنجارشکنانه و غیرانسانی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تکرار شد.

دویچه وله در گزارشی در همین زمینه نوشت: قرآن سوزی در سوئد در روز عید مسلمانان، امیدها برای موافقت ترکیه با پیوستن سوئد در اجلاس سران ناتو در شهر ویلنیوس را که قرار است در همین ماه ژوئیه برگزار شود، بیش از پیش بر باد داده است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به اعضای حزبش گفت: «ما به افراد مستکبر غربی یاد خواهیم داد که توهین به ارزش‌های مقدس مسلمانان، آزادی بیان نیست.»

روایت دویچه‌وله از مسیر دشوار سوئد برای الحاق به ناتو با هتک حرمت به قرآن کریم

بعد از حادثه مشابهی در ماه ژانویه، اردوغان مذاکرات الحاق سوئد در ناتو را برای ماه ها قطع کرد. در حالی که درباره جلب موافقت پارلمان ترکیه و مجارستان تا آغاز نشست سران ناتو در ۱۱ ژوئیه در ویلنیوس برای عضویت سوئد در این ائتلاف، تردیدهای شدیدی وجود دارد، سلیم کونرالپ سفیر سابق آنکارا در سوئد که اکنون بازنشسته شده است، مدعی احتمال تغییر در طرز تفکر ترکیه شده است.

دویچه وله در بخشی از گزارش خود آورده است: اقدامات دیگری ممکن است این بار کمی از خشم ترکیه کم کند.

مقامات سوئدی پیشتر به دنبال ممنوعیت تظاهرات بودند؛ همانطور که با دو درخواست قبلی برای سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان به دلیل نگرانی های امنیتی مخالفت کردند.

اما در نهایت یک دادگاه تجدیدنظر دو هفته پیش حکم داد که پلیس در این مورد اشتباه عمل کرده است و در نتیجه، مجوز پلیس برای تظاهرات روز چهارشنبه صادر شد. با این همه پلیس، فرد مرتکب بی احترامی به کتاب مسلمانان را به «تحریک علیه یک گروه قومی یا ملی» متهم کرده است.

به گفته پل لوین مدیر مرکز مطالعات ترکیه در موسسه دانشگاه استکهلم، باید دید که آیا این اتهام پیگیری خواهد شد یا نه.

وی اوضاع را برای مقام های سوئدی بسیار دشوار خواند و در مصاحبه با دویچه وله گفت: بسیاری از سوئدی‌ها نمی دانند چرا دولت چنین مجوزی را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که مساله حمایت آنکارا از عضویت استکهلم در ناتو ، در واقع ربطی به سوئد ندارد و بیشتر مساله آمریکایی ها در میان است.

روایت دویچه‌وله از مسیر دشوار سوئد برای الحاق به ناتو با هتک حرمت به قرآن کریم

موضوع فروش جنگنده های اف ۱۶ آمریکایی به ترکیه مدتهاست که مطرح شده و واشنگتن تا همین اواخر به صورت رسمی از آن فاصله گرفته است.

اواخر ماه مه (اردیبهشت-خرداد) وقتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با اردوغان تماس گرفت تا به او پیروزی دوباره در انتخابات را تبریک بگوید، وی در نهایت اشاره کرد که ممکن است توافقی در این زمینه صورت گیرد.

اما به گفته کونرالپ، سفیر سابق آنکارا در سوئد، با گذشت یک ماه از این موضوع هنوز کاری انجام نشده و روشن است که اردوغان قصد دارد با این کارت بازی کند. این که آیا آمریکایی ها آماده بازی هستند یا کنگره در نهایت با ارسال این جنگنده ها موافقت خواهد کرد یا نه، هنوز معلوم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha