۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 2485
کد خبر: 85157359
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیازهای نظامی عرصه دریا را با کمک صنایع داخلی تامین می‌کنیم

تهران- ایرنا- مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی گفت: تحریم‌ها گرچه سختی‌هایی را در عرصه تجهیزات دریایی به کشور تحمیل کرد اما اکنون قادریم همه نیازها و تسلیحات نظامی به‌روز و منطبق با استانداردهای جهانی را با کمک صنایع داخلی تامین کنیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، منوچهر علیپور با بیان اینکه تجهیزات دریایی به کارگرفته‌شده در دریا از سوی نیروهای مسلح کشور به شکل تماما ایرانی ساخته شده است، گفت: تحریم‌ها گرچه سختی‌هایی را در این عرصه به کشور تحمیل کرد، اما سبب شد پیوند میان صنعت و دانشگاه برای طراحی شناورهای سنگین و فوق‌سنگین در نیروی دریایی به حدی پیشرفت کند که اکنون قادریم همه نیازها و تسلیحات نظامی به‌روز و منطبق با استانداردهای جهانی را با کمک صنایع داخلی تامین کنیم؛ اتفاقی که سبب شده است ‌ساخت تجهیزات نظامی در کشور سرعت بالایی به‌خود بگیرد و علاوه بر آن، هزینه ساخت این تجهیزات از جمله ناوها در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن تا ۴۵ درصد کاهش یابد.

وی افزود: تا پیش از انقلاب تمامی جنگ‌افزارهای دریایی از خارج کشور خریداری می‌شد و مهندسان ایرانی اجازه کوچک‌ترین دخالتی در انجام فرایندهای معمول نگهداری، تعمیر و ساخت قطعه را نداشتند و حتی این اجازه از سوی مستشاران خارجی به ایرانیان داده نمی‌شد که قطعات مهم مربوط به ناوها و جنگ‌افزارهای دریایی را از نزدیک ببینند.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی، برخی قطعات خراب شد اما نمونه آن که قبلا خریداری و در انبارها موجود بود، به کارگرفته شد. با این حال، برای رفع نیازها با اعتماد به صنایع کشور، آنان پای کار آمدند تا بخشی از نیازهای نیروی دریایی را به قطعاتی که به آن نیاز داشت، تامین کنند؛ اتفاقی که منجر به برقراری نخستین زمینه‌های پیوند صنعت با نیروی دریایی شد.

علیپور با بیان اینکه در دوران دفاع‌مقدس، مدیریتی در کشور شکل گرفت تا جبهه‌ها از سوی صنایع تامین و پشتیبانی شود، بیان کرد: صنایعی که نظامی نبودند نیز وارد عرصه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی شدند و تلاش کردند تا این نیازها را از گلوله‌های توپ گرفته تا قطعات خاص و ورق‌های فولادی، تولید کنند.

وی تصریح کرد: چنین شرایطی سبب شد که حلقه‌ای از صنایع شکل بگیرد تا بتواند تولیدات تخصصی برای رفع نیازهای نیروی دریایی داشته باشد. گرچه هزینه تمام‌شده در ابتدا بالا بود و مواد اولیه در اختیار صنایع قرار نمی‌گرفت، اما با گذشت زمان اکنون در سازمان صنایع دریایی بیش از ۱۰۰ شرکت در قالب «سمتا» در حال فعالیت و تامین تجهیزات نیروی دریایی هستند که لزوما نظامی هم نیستند.

مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی اظهار کرد: اولین ناوشکن کلاس جماران ۱۲ سال طول کشید که ساخته شود. بعد از آن دماوند یک در مدت هشت سال ساخته شد و دنا در ۶ سال تحویل نیروی دریایی شد.

علیپور با بیان اینکه امید است دماوند۲ را در مدت بسیار کوتاه‌تری تحویل بدهیم، یادآورشد: بدنه ابتدایی دماوند در چهار سال ساخته شد اما دماوند ۲ در ۱۱‌ ماه اجرا شد. دلیل کاهش شگفت‌انگیز زمان طراحی بدنه و ساخت ناوشکن‌ها این بود که در کار طراحی و مهندسی ناوشکن‌ها و تامین تجهیزات مهارت پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: با ساخته‌شدن ناوشکن‌ها، مهارت طراحان برای طراحی ناوهایی با کیفیت بالاتر و مجهزتر نیز بیشتر شد و به این نتیجه رسیدیم که باید از شبکه همکاران استفاده کنیم. این شبکه اکنون شکل گرفته و سبب شده ساخت ناوها سرعت پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha