۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 85157745
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کاهش آتش سوزی در مراتع نیازمند همیاری مردم است

۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 85157745
کاهش آتش سوزی در مراتع نیازمند همیاری مردم است

خمین - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کاهش و کنترل آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی نیازمند همیاری مردم و سازمان های مردم نهاد و آمادگی دستگاه‌های مرتبط است. 

عبدالحسن محمدی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق مراتع در روستای دهنو از توابع شهرستان خمین در گفت و گو با ایرنا، افزود: باتوجه به افزایش دمای هوا، تمام مناطق طبیعی و مراتع .مستعد آتش سورزی هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون یک مورد حریق در شهرستان خنداب به مساحت ۶ هکتار گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: هر ساله به منظور آماده باش یگان حفاظت، مانور در یکی از شهرستان های استان برگزار می‌شود.

محمدی هدف از برگزاری این مانورها را بررسی و آزمایش تجهیزات قدیمی و جدید و آمادگی نیروها برای اطفای آتش در مراتع بیان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی یادآور شد: شهروندان و ساکنان مناطق روستایی در هریک از ۱۲ شهرستان استان در صورت اطلاع از آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی در اولین فرصت با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا نیروهای یگان حفاظت در سریع‌ترین زمان در محل حاضر و آتش را خاموش کنند.

محمدی ادامه داد: با توجه به گستردگی برخی آتش سوزی ها کشاورزانی که دارای تراکتور هستند در اطفای حریق نقش تاثیرگذاری دارند.

وی افزود: کوچکترین آتش سوزی سطح گسترده‌ای از مراتع را تخریب می‌کند و سبب آغاز فرسایش بادی و آبی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: آتش زدن زمین جای گندم پس از برداشت این محصول زراعی از سوی برخی کشاورزان اشتباه است و بستر آتش سوزی‌های گسترده می.شود.

محمدی توضیح داد: افزایش آتش سوزی نسبت به بارندگی سالانه است و با افزایش بارندگی آتش سوزی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پارسال در پنج مورد آتش سوزی ۱۱ هکتار از منابع طبیعی استان مرکزی در آتش سوخت، بیان کرد: آگاهی و دغدغه مردم نسبت به مراتع و پوشش گیاهی کنترل کننده و کاهش دهنده آتش سوزی‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز با اشاره به اینکه ۲ میلیون هکتار مراتع استان در معرض آتش سوزی هستند، گفت: آمادگی دستگاه.های عضو مدیریت بحران در مقابله با این آتش سوزی‌ها ضروری است.

امید محترمی افزود: با توجه به گستردگی مراتع در استان مرکزی و امکان آتش سوزی، دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند از آتش سوزی‌ها جلوگیری کنند و مردم در صورت هرگونه آتش سوزی باید اطلاع رسانی به موقع را انجام دهند.

وی با تاکید بر نقش دهیاران و بخشداران در خاموش کردن آتش سوزی‌های مراتع ادامه داد:در این آتش سوزی‌ها بیل مکانیکی و تراکتور مهمترین عامل اطفای حریق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha