حجت الاسلام ایمان ضرابی به مناسبت سالروز ولادت امام دهم(ع) و عید غدیر در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: امام هادی (ع) در زمان معتصم عباسی در سامرا زندگی می کردند و در سفری که به مدینه داشتند، در روز عید غدیر وارد نجف شده و زیارت غدیریه را در حرم جدشان، امیرمومنان(ع) خواندند که از نظر سند بسیار معتبر است.
وی با اشاره به آیات فراوانی که در این زیارت آمده، اظهار داشت: گستردگی استفاده از آیات قرآن در زیارت غدیریه امام هادی(ع) منحصر به فرد است و شیخ عباس قمی نیز این زیارت را در مفاتیح نقل کرده است.
محور زیارت غدیریه چیست؟
استاد دانشگاه علوم قرآنی آمل از تولی و تبری به عنوان محور زیارت غدیریه یاد کرد و گفت: حضرت هادی (ع) تاکید بسیاری بر نقل فضایل امیرمومنان(ع) دارد، به گونه ای که ۳۰ آیه از قرآن در فضایل حضرت علی (ع) را به صورت مستقیم در این زیارت استفاده کرده و بعضی از بزرگان معتقدند ۲۰۶ فضیلت از علی(ع) به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زیارت آمده است.
وی افزود: علت این که امام هادی(ع) در آن مقطع زمانی زیارت غدیریه را در فضیلت حضرت علی(ع) خواندند، در واقع یک اشاره سیاسی دارد. یعنی اختلالی در رنگ و بوی خلافت و خلیفه مسلمین بودن در آن زمان و جایگاهی که امام معصوم برای هدایت جامعه داشته، ایجاد شده بود و ما معتقدیم تمام کارهای اهل بیت از روی حکمت بوده و لذا آن حضرت زیارتی با این بار معنوی را خواندند و ولایت امیرمومنان علی(ع) و جایگاه امام و پیروان آن حضرت را نشان دادند و حتی ویژگی های کسانی را بیان کردند که مخالف امام هستند و این مساله نشانگر آن است که در آن دوره اختلالی در ساختار اجتماعی جامعه از نظر خلافت در جایگاه سیاسی بوجود آمده بود که حضرت در مقام نصیحت به ویژگی های خلیفه مسلمین برای مردم پرداختند.
ضرابی با بیان فرازی از زیارت غدیریه گفت: امام هادی(ع) اینگونه فرمودند که فما آمن بما انزل الله فیک علی نبیه الا قلیل و لا زاد الا اکثرهم غیر تخسیر؛ یعنی گروهی اندک بر آنچه خداوند درباره تو (امیرمومنان) بر پیامبرش نازل کرد، ایمان آوردند و بیشتر آن ها ضرر کردند. از این فراز می توان اینگونه نتیجه گرفت که ریشه بسیاری از مشکلات جامعه، به دلیل ضعف ایمان است. شاید در ظاهر من به عنوان یک گوینده، سخن از ایمان بزنم ولی آیا ایمان، لقلقه زبان است یا دغدغه من؟
وی ادامه داد: کسی که اهل ایمان باشد، در گرداب گناه فرو نمی رود و اهل کلاهبرداری و خیانت و گرانفروشی نمی شود ولی کسی که ضعف ساختاری ایمان نداشته باشد، در زندگی خود با صداقت و مروت رفتار می کند. بنابر این بخش بسیاری از مشکلات به دست خودمان ایجاد می شود. مثلا برخی افراد که ضعف ایمان دارند، به دنبال زیاده خواهی هستند و کالایی را گرانتر از حد معمول می فروشند درحالی که اگر ایمان قوی داشته باشند، به خدا توکل می کنند و چنین کاری را انجام نمی دهند.
استاد حوزه علمیه روحیه بابل افزود: ضعف ایمان در ساختار جامعه به گونه ای اثر کرده که اگر بخواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم، همه باید رعایت کنند تا اجتماعی همسان برقرار شود. لذا امام هادی(ع) در این فراز زیارت به جامعه ای توصیه می کنند که اکثر آنها ایمان نیاورده اند در حالی که اگر ایمان داشتند، یک جامعه امن ایجاد می شد که رفتار آنها بر اساس ایمان بود.
وی افزود: واقعیت این است که امام هادی (ع) در ادامه آیه می فرماید، خدا به دنبال جامعه آرمانی است و به همین دلیل تاکید دارد افرادی را می آوریم که تسلط پیدا می کنند. ضعف ایمان ما به خاطر تسلط اهل باطل بر فضای تبلیغی است. یعنی اهل باطل به گونه ای تبلیغ کرده اند که ما همه خوشی ها و لذت ها را در این دنیا بببنیم ولی ماهیت ایمان به این معناست که فردای قیامت را هم در نظر داشته باشیم.
ضرابی اضافه کرد: نکته دیگر درباره آیه ۵۴ سوره مائده این است که وعده خدا بر تسلط اهل ایمان است. یعنی افراد بی ایمان چند صباحی می تازند ولی حقیقت چیزی دیگر است. مثلا جنبش های جهاد اسلامی در غرب آسیا می تواند این بخش از دعای امام هادی (ع) را قوت ببخشد که گویی برای امروز ماست که عده ای سرزنش می شوند ولی توجهی به سرزنش های دیگران ندارند. آن ها از چیزی نمی ترسند و امروز نیز، افرادی را می بینیم که اینگونه هستند.
وی با استناد به نتایج یک پیش بینی از سوی اندیشکده ای در واشنگتن به نام پیو گفت: مطالعات این اندیشکده درباره ادیان است و بر اساس یک پیش بینی اعلام کرده اند که در سال ۲۰۳۰ گرایش به دین اسلام درحدود ۳۵ درصد افزایش خواهد داشت و این پیش بینی می تواند بخشی از دعای امام هادی (ع) را نشان دهد. آن حضرت فرمود اهل ایمان از سرزنش ها نمی ترسند و امروز افرادی را در آمریکا می بینیم که باوجود تبلیغات فراوانی که علیه اسلام صورت می گیرد، با دیدن یک آیه و تایید علمی آن مسلمان می شوند و این گسترش ایمان است که خدا افراد را به سمت ایمان راهنمایی می کند.
نظر شما