سایه افزایش نرخ بهره‌ها در آمریکا در پی کاهش تولید اوپک

تهران- ایرنا- کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که کاهش تولید نفت خود را با هدف ایجاد ثبات در بازارهای انرژی تداوم می‌بخشند؛ رویکردی که به اعتقاد تحلیلگران رویترز موجب نگرانی‌ در زمینه تداوم رکود اقتصاد جهانی و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره‌ها در آمریکا شده است.

به گزارش ایرنا از این خبرگزاری، عربستان و روسیه روز دوشنبه کاهش تولید نفت برای ماه اوت را اعلام کردند که این مساله بر روی نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره‌ها در آمریکا سایه انداخته است.

قیمت‌های نفت نیز با کاهش تولید از سوی روسیه و عربستان افزایش پیدا کرده است. وست تگزاس اینترمدیت به بیش از بشکه‌ای ۷۰ دلار رسیده و نفت خام برنت هم به ۷۶ دلار نزدیک شده است.

عربستان سعودی درحالیکه تبادل کنندگان بازار نفت انتظار آن را داشتند، اعلام کرد که این کشور کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز را تا پایان ماه اوت ادامه می‌دهد.

بی‌درنگ پس از اعلام عربستان الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز گفت که مسکو صادرات خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت کاهش می‌دهد.

وزارت انرژی الجزایر نیز پس از آن اعلام کرد که برای حمایت از تلاش‌های روسیه و عربستان برای توازن و ثبات در بازارهای نفت، تولید خود را در ماه اوت ۲۰ هزار بشکه دیگر کاهش می‌دهد. این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش ۴۸ هزار بشکه ای در آوریل خواهد بود.

محمد اون وزیر وزیر نفت لیبی هم اعلان داشت که این کشور از تصمیم عربستان که تاثیر مثبت بر توازن بازار بین تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و اقتصاد جهانی دارد، استقبال می‌کند.

این اقدام‌ها را می‌توان آخرین تلاش‌ها از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت برای ثبات بازارها که تحت تاثیر عواملی چون جنگ اوکراین و بازسازی اقتصادی پساکرونایی چین قرار گرفته، ارزیابی کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان در گزارشی روز دوشنبه اعلام کرد: این کاهش تا ماه اوت ادامه خواهد داشت و قابل تمدید است. با تمدید کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز، تولید عربستان حدود ۹ میلیون بشکه در روز باقی می ماند.

اوپک پلاس که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تامین می‌کند پیش از این ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی، را کاهش داده که ۲ میلیون بشکه آن سال گذشته مورد توافق قرار گرفت.

همچنین در مورد کاهش‌های تولید داوطلبانه به میزان ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز نیز در ماه آوریل توافق و تا دسامبر ۲۰۲۴ تمدید شده است.

بر اساس داده‌های تارنمای اویل پرایس (Oilprice) قیمت نفت خام برنت پس از تغییر و تحولات روز دوشنبه، امروز سه شنبه ۰.۸۲ درصد معادل ۶۱ سنت به ۷۵.۲۶ دلار در هر بشکه افزایش یافت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز امروز سه‌شنبه با افزایش ۰.۸۷ درصدی معادل ۶۱ سنت به ۷۰.۴۰ دلار رسید.

با وجود کاهش فعالیت‌های تولیدی منطقه یورو در ماه ژوئن که سریع‌تر از حد انتظار اتفاق افتاد، قیمت‌ها در اوایل آن دوره با سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی اروپا (ECB) کاهش یافتند.

کاهش بیشتر رشد اقتصادی که تقاضای انرژی را نیز با کاهش مواجه می‌کند، نگرانی‌ها را در پی داشته است درحالیکه تورم ایالات متحده همچنان از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی پیشی می‌گیرد و انتظارات را برای افزایش مجدد نرخ بهره افزایش می‌دهد.

برخی کارشناسان مدعی هستند که نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند دلار را تقویت کند و کالاهایی مانند نفت را برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند (مانند اروپا) گران‌تر کند. رشد فعالیت کارخانه‌ای در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام نیز در ماه ژوئن افت پیدا کرد.

تلاش‌های اخیر اوپک پلاس برای افزایش قیمت‌ها به وسیله کاهش تولید موفقیت آمیز نبوده است. در ماه آوریل، چندین عضو اوپک پلاس دست به کاهش تولید تا یک میلیون بشکه به صورت داوطلبانه زدند؛ اقدام تعجب آوری که مدت کوتاهی قیمت‌ها را افزایش داد اما در تداوم این مساله ناکام ماند.

نفت خام برنت از شروع سال جدید میلادی ۱۱ درصد و وست تگزاس اینترمدیت هفت درصد کاهش پیدا کرده است.

وزارت دارایی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که میانگین قیمت نفت اورال روسیه ۵۲.۱۷ دلار در هر بشکه در جریان نیمه اول سال ۲۰۲۳ است درحالیکه در مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی ۸۴.۰۹ دلار بوده است.

این کاهش قیمت نفت روسیه ناشی از اعمال سقف قیمت نفت در ماه دسامبر توسط گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرالیا است.

عربستان سعودی روی قیمت‌های بالای نفت حساب می‌کند تا بتواند منابع مالی کشور را برای تنوع بخشی به اقتصادش تامین کند. شرکت نفتی آرامکو عربستان نیز اعلام کرد که سال گذشته درآمد ۱۶۱.۱ میلیارد دلاری داشته و به ریاض اجازه داده اولین بار در حدود یک دهه گذشته مازاد بودجه سالانه خود را افزایش دهد.

تحلیلگران معتقد هستند که عربستان به قیمت نفت ۸۰ دلار نیاز دارد تا بتواند بودجه خود را متوازن کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha