آنالیز مسیر تکواندو تا پاریس/ امیدی به رنکینگ سیستم نیست؛ تمرکز روی آزمون قاره‌ای

تهران- ایرنا- جدیدترین رنکینگ المپیکی تکواندوکاران در حالی اعلام شد که بررسی جایگاه نمایندگان ایران نشان می‌دهد آنها شانس کسب سهمیه از طریق رنکینگ سیستم را ندارند و باید تمرکز خود را به مسابقات قاره‌ای معطوف کنند.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا؛ رشته تکواندو یکی از سخت‌ترین مسیرها را برای رسیدن به المپیک دارد و هوگوپوشان کشورهای مختلف برای کسب مجوز حضور در پاریس می‌بایست در مسابقات گوناگونی شرکت کنند.

سه روش، پیش‌روی تکواندوکاران برای رسیدن به المپیک پاریس است. رنکینگ سیستم، مجموع دو دوره گرند اسلم و مسابقات قاره‌ای. روش‌هایی که هر کدام سختی خاص خود را دارند.

از طریق رنکینگ سیستم، پنج نفر برتر هر وزن المپیکی جواز حضور در پاریس را به دست می‌آورند که ناهید کیانی ستاره این روزهای تکواندوی ایران با کسب مدال طلای جهانی باکو و نقره گرندپری رُم، ۹ پله صعود کرد و به جایگاه پنجم رنکینگ المپیکی رسید.

ناهید، ۹۰ درصد مسیر کسب سهمیه را رفته است و باید از همین حالا او را المپیکی دانست مگر اینگه اتفاق عجیبی رخ دهد.

آنالیز مسیر تکواندو تا پاریس/ امیدی به رنکینگ سیستم نیست؛ تمرکز روی آزمون قاره‌ای

سایر اعضای تیم مردان و زنان ایران در رنکینگ اعلام شده، جایگاه‌های چندان بالایی ندارند و فاصله امتیازی زیاد آنان با پنج نفر برتر هر وزن، نشان می‌دهد که نباید به المپیکی شدن آنها از طریق رنکینگ سیستم امیدوار بود.

مسابقاتی که دارای امتیاز هستند و می توانند جایگاه نفرات را در رنکینگ تغییر دهند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و سپس پرونده رنکینگ سیستم برای کسب بلیت پاریس بسته می‌شود.

یک مرحله گرندپری، فینال گرندپری در منچستر و یونورسیاد که ۲۰ امتیاز دارد؛ مسابقات پیش‌روی هوگوپوشان جهان است. هوگوپوشان می‌توانند در ۲ تورنمنت نیز شرکت کرده و مجموعا ۴۰ امتیاز دیگر به دست آوردند. بازی‌های آسیایی نیز در پیش است که امتیازات آن تاثیری برای کسب سهمیه المپیک ندارد.

با این اوصاف هیچکدام از تکواندوکاران ایران به غیر از کیانی شانس چندانی برای کسب سهمیه از این طریق را ندارند، اما باید به یک نکته مهم توجه کرد. حضور در تمامی این مسابقات دارای اهمیت است، چراکه در رنکینگ نهایی تاثیر بسزایی دارد و برای جایگاه نفرات ما و سیدبندی آنان در مسابقات قاره‌ای واقعا دارای اهمیت است.

روش دوم، مجموع دو مرحله گرنداسلم است. در مرحله نخست این رقابت‌ها، آرین سلیمی تکواندوکار جوان و شایسته کشورمان به مدال طلا رسید. او حالا می‌تواند در مرحله دوم که چندی دیگر برگزار می‌شود با رسیدن به فینال و حتی کسب مدال برنز هم، مسافر المپیک شود که چندان دور از ذهن نیست. مهران برخورداری هم که به مدال نقره مرحله نخست رسید در میدان دوم گرنداسلم در صورت طلایی شدن در آستانه رسیدن به بزرگترین رویداد ورزشی جهان قرار می‌گرفت. اما به خوبی می‌دانیم فینالیست شدن و کسب طلا در گرنداسلم بسیار دشوار است.

روش سوم، مسابقات قاره‌ای است. اکنون که ناهید کیانی حضورش در المپیک تقریبا قطعی است، تیم زنان ایران می تواند از پیکارهای قاره‌ای تنها یک سهمیه دیگر کسب کند.

آنالیز مسیر تکواندو تا پاریس/ امیدی به رنکینگ سیستم نیست؛ تمرکز روی آزمون قاره‌ای

در بخش مردان نیز شرایط همین است. در مردان امکان کسب سهمیه از طریق رنکینگ سیستم بسیار کم و تقریبا نشدنی است. از گرنداسلم نیز آرین سلیمی شانس زیادی برای رزرو بلیت پاریس را دارد.

با این اوصاف در بخش مردان هم می‌توانیم یک سهمیه قاره‌ای بگیریم، منوط به اینکه سلیمی در گرنداسلم المپیکی شود. اگر نمایندگان مردان ایران در گرنداسلم هم دست خالی بمانند، آن زمان شاگردان بیژن مقانلو می‌توانند در قاره‌ای شانس کسب ۲ سهمیه را داشته باشند.

پس با کمی بررسی و واقع‌بینی مشخص است که شانسی برای کسب سهمیه کامل و رسیدن به المپیک وجود ندارد. ناهید کیانی تنها هوگوپوشی است که از رنکینگ سیستم به المپیک می‌رسد و به غیر از آرین سلیمی و تا حدودی مهران برخورداری که می‌توانند از گرنداسلم به پاریس برسند که البته خیلی دشوار است، تمرکز سایر نفرات و مربیان باید معطوف به مسابقات قاره‌ای شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha