چهار واحد تولیدی ساوه به علت آلودگی هوا اخطار گرفتند

ساوه - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست ساوه گفت: چهار واحد تولیدی شن و ماسه و مصالح ساختمانی این شهرستان پیرو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا به عت فعالیت مخاطره آمیز اخطار دریافت کردند.

«سیدعلی دعایی لنگرودی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی، روز گذشته ۶ واحد تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی این شهرستان پایش شد.

وی با بیان اینکه ۲ مورد از این واحدها تعطیل بود افزود: چهار واحد نیز به علت فعالیت های مخاطره آمیز برای آلودگی هوا اخطار دریافت کردند و تا ۴۸ ساعت آینده نیز مجاز به فعالیت نخواهند بود.

لنگرودی اظهار کرد: باتوجه به شاخص های آلایندگی هوا و تداوم آن و تعطیلی ادارات استان مرکزی، از ۲ روز گذشته پایش دقیق معادن و منابع خیزش گرد وغباردر اطراف شهرها و کارگاه های ساختمانی داخل شهرها در دستور کار ویژه ادارت محیط زیست قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به دستورالعمل اداره کل حفاظت محیط زیست استان این پایش ها تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا و ذرات معلق ادامه دارد.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱ و ۱۵ تیرماه میزان آلاینده‌های هوا در نقاط مختلف استان از جمله اراک و ساوه در وضعیت خطرناک قرار گرفت و بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی، اداره استان روز پنجشنبه تعطیل شد.

استان مرکزی در طرح ۱۰ ساله مقابله با ریزگردها سهم ۳۰۰ میلیارد ریالی دارد.

استان مرکزی در طرح ۱۰ ساله مقابله با ریزگردها سهم ۳۰۰ میلیارد ریالی گرفته که بین چهار اداره کل و سازمان شامل ۱۵۰ میلیارد ریال برای حفاظت محیط زیست، ۸۰ میلیارد ریال منابع طبیعی و آبخیزداری، ۳۵ میلیارد ریال جهاد کشاورزی و ۱۵ میلیارد ریال نیز هواشناسی تقسیم شده است.

براساس طرح ملی مقابله با ریزگردها دستگاه ها وظایف مختلفی بر عهده دارند که سازمان هواشناسی کشور موظف به ایجاد سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع پدیده گرد و غبار را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست راه اندازی و داده ها و اطلاعات تولیدی آن را در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است حفاظت و بهره برداری پایدار از اراضی کشاورزی با منشا گرد و غبار (غبارخیز) با رویکرد کشاورزی حفاظتی و به تفکیک نوع اقدام پیشگیرانه، مقابله ای و سازگارکننده با پدیده گرد و غبار را در چارچوب قوانین و مقررات و اعتبارات مصوب انجام دهد.

همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز موظف است در اجرای مواد (۲۴) و (۲۷) قانون هوای پاک، براساس وضعیت کانون های گرد و غبار داخلی کشور یا با بهره گیری از مشارکت مردم، برنامه اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی، مقابله ای و سازگارکننده با پدیده گرد و غبار را اجرا کند.

در همین راستا، وزارت نیرو نیز وظیفه دارد با اعمال مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اقدمات و طرح های توسعه منابع آب خود را به گونه ای برنامه ریزی نماید که از توسعه و تشدید وضعیت کانون های تولید گرد و غبار کشور جلوگیری به عمل آید.

ریزگردها به عبارت صحیح تر گرد و غبار یا خاک نرم و سبکی که در اثر فقر پوشش گیاهی و افزایش عرصه های بیابانی با وزش باد به هوا بلند می شود و با آلوده کردن هوای منطقه مشکل زیست محیطی را بوجود می آورد.

این پدیده جوی که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب بر جای می گذارد و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارند، شناخت ماهیت، منشا و اثرات گردوغبار در تعیین روشهای کنترل آن نقش بسزایی دارد.

گرد و غبار و ریزگردها اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده ای مضر و بیماری زا است اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان و افراد بیمار آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند. بیشتر آسیب های ناشی از گرد و غبار و ریزگردها مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha