کارشناس بهداشت: کودکان و سالمندان مستعد گرمازدگی هستند

یاسوج-ایرنا- کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید بر مراقبت ویژه از افراد آسیب‌پذیر در گرمای تابستان گفت: کودکان و سالمندان مستعد گرمازدگی هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، "فرهاد تابان سیرت" در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و زمانی ظاهر می‌شود که فرد، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد.

تابان سیرت تصریح کرد: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد خطرآفرین و منجر به مرگ می شود.

اقدامات درمانی در هنگام گرمازدگی

کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اقدامات درمانی، گفت: هنگام مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است باید مصدوم را به جای خنک منتقل کرد، مصدوم را دراز بکشد و پاهای او را بالا بیاورید.

لباس‌های مصدوم را درآورده، ملحفه خیس روی وی انداخته و آب ولرم رویش بپاشید اگرچه حمام گرفتن برای افراد هوشیار توصیه می‌شود و برای تسریع دفع حرارت از کولر یا پنکه استفاده کنید. از قرار دادن کیسه‌های یخ در کشاله ران، زیر بغل، زانو، مچ دست و پا نیز می‌توان استفاده کرد.

درصورتی که فرد هوشیار باشد می‌توان او را تشویق کرد تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد اگرچه محلول آب، نمک و شکر(یک قاشق چای خوری نمک با ۸ قاشق چای خوری شکر در یک لیتر آب) در این شرایط مفید است

نوشیدن نوشابه برای مقابله با گرمازدگی مناسب نیست ولی شربت آبلیمو، خاک شیر و دوغ تأمین کننده آب و املاح از دست رفته بدن هستند.

کارشناس بهداشت تصریح کرد: اگر نشانه‌های گرمازدگی بهبود نیافت یا وخیم‌تر شد، باید بیمار را سریعاً به مرکز درمانی منتقل کرد.

مراحل گرمازدگی

تابان سیرت با اشاره به مراحل گرمازدگی گفت: گرمازدگی دارای چهار مرحله؛ استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی است.

وی اظهار داشت: سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد از جمله علائمی است که در مرحله استرس گرمایی رخ می دهد.

مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است.

تابان سیرت بیان کرد: مرحله گرمازدگی نیز با علائمی نظیر رنگ پریدگی، عرق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، جوش‌های ریز گرمازدگی نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرار ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست دادن تمرکز، تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری از دیگر علائم گرمازدگی است.

تابان سیرت گفت: مرحله سکته گرمایی نیز با ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک پذیری و یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست دادن هوشیاری همراه است.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: گرمازدگی در صورت شدید، به نارسایی ارگان‌های بدن، سکته گرمایی شدید و در نهایت به کما و مرگ منجر می شود.

تابان سیرت به نوشیدن مقدار زیاد مایعات در تابستان اشاره و تاکید کرد: حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید چرا که بدن به ازای هر کیلوگرم وزن به ۳۰ میلی‌لیتر آب در روز نیازمند است.

وی با تاکید بر نوشیدن مایعات زیاد گفت: یک نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه یا دوغ در کنار آب، نیازمندی های آبی بدن را تامین می کند.

تابان سیرت پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار مانند کولا، قهوه، چای همچنین غذاهای چرب و داغ را توصیه کرد چرا که کافئین ادرارآور است و باعث دفع آب از بدن می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha