جنبش عدم تعهد توانایی برخورد با چالش‌های نوظهور را دارد

تهران- ایرنا- وزیر خارجه مالزی با تاکید بر اینکه باید اعضای جنبش عدم تعهد بیش از گذشته به کارکردها و اهداف جنبش توجه کنند، گفت: این جنبش توانایی برخورد با چالش‌های نوظهور و حل و فصل مسائل جهانی را دارد.

زمبری عبدالقادر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد که به میزبانی شهر باکو برگزار شد، اظهار داشت: این جنبش پس از نشست سازمان ملل متحد، بزرگترین نشست کشورهای مختلف جهان است که نقش بسیار مهمی در متحد کردن و هم پیمان شدن اعضا دارد.

وزیر خارجه مالزی با بیان اینکه این سازمان می‌تواند در حل و فصل بحران‌های فوری و منطقه‌ای در جهان تاثیرگذار باشد، افزود: مالزی و قاره آسیا به قدرتمندتر شدن و متحدشدن اعضای این جنبش تاکید دارند.

وی با اشاره به تنش‌هایی که در جهان امروز در حال رخ دادن است، تصریح کرد: تنش‌های ایجاد شده در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نگران کننده است ولی معتقدم اعضای جنبش عدم تعهد همیشه می‌توانند در مواجهه با چالش‌های نوظهور امروزی، متحدتر از قبل عمل کرده و در برخورد با چالش‌های جهانی نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

زمبری عبدالقادر درباره اینکه در راستای تامین اهداف سیاست مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا چگونه می‌توان از چنین اجلاسی بهره برد؟ یادآور شد: زمانی می‌توانیم چنین رویکردی در این خصوص و سایر موارد ایفا کنیم که صدای واحدی از جنبش غیرمتعهدها شنیده شود. بر همین اساس به نظر می رسد باید به کشور مالزی و کشورهای عضو آس آن(اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) هم بیش از گذشته توجه شود.

این مقام مسوول دولت مالزی خاطرنشان کرد: در بیانیه پایانی اجلاس به کشورهای عضو آس آن وزن کمی داده شده که نگران کننده است. چرا که اگر همه اعضاء یکصدا نباشند و همه مناطق و دیگر کشورها نقش واحدی را در خصوص اهداف جنبش عدم تعهد ایفا نکنند، در این صورت این جنبش ممکن است کارکردهای اصلی خود را از دست بدهد.

به گزارش ایرنا، نشست وزرای جنبش عدم تعهد که روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه به مدت ۲ روز به میزبانی شهر باکو و حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جمهوری آذربایجان برگزار شد، شرکت‌کنندگان خواستار تحقق تلاش‌های بیشتر بین‌المللی برای احقاق حقوق مردم فلسطین شدند.

در پایان این اجلاس که با شعار جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور برگزار شد، با موافقت اعضا، ریاست نشست آتی جنبش از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به مدت سه سال به اوگاندا واگذار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha