نماینده مجلس: دولت مفاهیم شادی را در سطح جامعه پیگیری کند

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شادی را تجلی آرامش در جامعه دانست و گفت: دولت باید در همه عرصه‌ها و رده‌ها مفاهیم شادی را در سطح جامعه پیگیری، برنامه‌ریزی و طراحی کند.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به ضرورت شاد بودن مردم برای داشتن جامعه‌ای پویا و توانمند اظهارداشت: موضوع شادی، مقوله‌ای است که مفاهیم متعددی نظیر بهجت درونی، رضایت خاطر و اطمینان از آینده را شامل می‌شود و البته وضعیت‌های پیرامونی هم با آن مرتبط است و نمی‌توان توقع داشت جامعه بدون برآورده شدن نیازهایش، شاد باشد.

وی گفت: برای ایجاد شادی در جامعه، باید در سطوح مختلف برنامه‌ریزی کرد؛ به این معنا که هر فرد باید برای خود و هر خانواده برای اعضا برنامه‌ریزی کند؛ هر یک از آحاد جامعه هم باید برای انتقال مفهوم کلی شادی، فرهنگ متناسب و مطلوب را در اندرون خود ایجاد کنند.

مقتدایی، دولت را نیز از ایجاد شادی در جامعه مستثنی ندانست و افزود: به طور کلی دولت باید در همه عرصه‌ها و رده‌ها مفاهیم شادی را در سطح جامعه پیگیری، برنامه‌ریزی و طراحی کند تا بتوان جامعه‌ای شاد داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجودی که شادی یک موضوع فردی و اجتماعی است اما نمی‌توان دخیل بودن مباحث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، روانی و امنیتی را در آن منکر شد چراکه عملا شادی از چنین ویژگی‌هایی تاثیر می‌گیرد و هر یک از این عوامل بر یکدیگر اثرگذار هستند.

وی اظهارداشت: وقتی مردم جامعه از نظر اقتصادی مشکلاتی دارند، مطمئنا عرصه‌های دیگر اجتماعی نیز که ظاهرا بی‌ارتباط با شادی به نظر می‌رسند، در این زمینه موثر خواهند بود و اگر جامعه‌ای شاد می‌خواهیم، نباید از آنها غفلت کرد.

مقتدایی با ذکر یک مثال به موضوع پرداخت و گفت: وقتی می‌بینیم دو نفر با هم در خیابان، یک تصادف ساده می‌کنند اما همین اتفاق جزئی به سرعت منجر به جنگ و دعوا می‌شود و گاه اتفاقات ناگواری رقم می‌خورد، قطعا ریشه در ابعاد دیگری غیر از موضوع تصادف دارد که از آنها می‌توان به مباحث اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در جامعه اشاره کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به مجموعه این موارد، باید تلاش کرد که جامعه از هر فرصتی برای انتقال رضایتمندی و ایجاد شادی و آرامش استفاده کند.

نماینده مجلس: دولت مفاهیم شادی را در سطح جامعه پیگیری کند

شادی تجلی آرامش در جامعه است

به گفته مقتدایی، شادی، تجلی آرامشی است که جامعه دارد و بنابراین باید در سطح کلان برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای ایجاد ساختار مناسب شادی در جامعه، باید در سطوح مورد نیاز برنامه‌ریزی کند. در این میان دولت می‌تواند برخی امور مربوط به شادسازی جامعه را به وزارتخانه‌های متولی مستقیم همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول کند.

وی افزود: دولت باید در برنامه‌ها و افق‌هایی که برای کشور داریم از جمله برنامه هفتم توسعه، شادی مثبت به معنایی که یاد کردم را در قالب نیاز جامعه ببیند و درنهایت، این قانون‌ها تصویب شود.

مقتدایی بیان کرد: باید صدا و سیما، رسانه‌ها، خانواده‌ها، فعالان محلات و مساجد محور شادی‌آفرینی باشند و غم‌های جامعه را با شادی و نشاط مثبت بزدایند. با ایجاد شادی مثبت، می‌توان کاری کرد که زمینه‌های غمگینی مردم از جامعه رخت بربندد.

ایجاد شادی در جامعه نیازمند یک عزم گروهی است

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد شادی در جامعه نیازمند یک عزم چندجانبه و گروهی است، دولت باید آغازکننده باشد و ملت آن را تکمیل کند؛ همانطور که گاه ملت آغازگر یک برنامه است و دولت باید آن را تقویت کند، گاه نیز دولت باید آغازکننده باشد.

وی با اشاره به اینکه اعیاد اسلامی ظرفیت عظیمی برای ایجاد شادی در جامعه دارند، افزود: باید تلاش کرد تا از تمام ظرفیت این اعیاد بهره بگیریم.

مقتدایی همچنین عید غدیر را از اعیاد سرآمدی دانست که می‌تواند جامعه ایرانی را با بهجت و شادی افزون‌تری همراه کند که باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اعیاد و مراسم مذهبی که افراد خود، انگیزه کافی برای برپایی آن دارند و بسیار باشکوه به صحنه می‌آیند فرصتی است تا نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها هم در آن نقش‌آفرینی کنند و با کمک آنها شاهد شادی‌آفرینی و افزایش نشاط در جامعه با حفظ همه شئونات اسلامی باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha