زندهبهگور به نویسندگی صادق هدایت و کارگردانی مریم ایرانمنش با تکنیک تاپتیبل (عروسک رومیزی) در هشتمین روز نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.
ایرانمنش در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره داستان این اثر گفت: این نمایش برگرفته از داستان کوتاه زندهبهگور اثر صادق هدایت است. داستان در مورد نویسندهای است که از زندگی خود خسته شده و تصمیم میگیرد دست به خودکشی بزند، او راههای مختلف خودکشی را تجربه میکند اما به نتیجه نمیرسد و پسازآن شروع به نگارش قصه زندگیاش میکند.
وی ادامه داد: مرگ دغدغه همه افراد است. خیلی از دیالوگها نه برداشت من که برداشت تکتک افراد نسبت به زندگی است و این تجربه زیست مشترکی است که تلاش کردم آن را در این اثر به نمایش بگذارم. تکنیک استفادهشده در این نمایش عروسکهای رومیزی و تاپتیبل است.
مریم ایرانمنش درباره تمرین و روند تولید اثر گفت: برگزاری جشنواره به تعویق افتاد. البته در زمانهای متفاوت درگیر تمرین بودیم و بالاخره به اجرا در جشنواره رسیدیم.
این کارگردان با بیان اینکه خوشبختانه نظم جشنواره و برنامهریزی اجراها خیلی خوب بوده است، توضیح داد: اتفاق خیلی خوب این رویداد هنری، داوری کردن کارگردانهاست. البته نه صرفاً بحث داوری بلکه این موضوع بهانهای است برای کارگردانان تا فرصت تماشای آثار یکدیگر را داشته باشند. در بحث داوری از شرایط سخت اجرا و درگیر کار بودن گروهها مطلع هستیم و اینکه کسی از بیرون به قضاوت آثار نمینشیند، باعث اتفاقات خوبی است.
ایرانمنش درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای خود گفت: کار به بحثهای فلسفی اشاره دارد و مخاطب را به اندیشه و تفکر دعوت میکند و خوشبختانه در دو اجرایی که پشت سر گذاشتیم با بازخورد خوب مخاطبان روبهرو شدیم.
وی ادامه داد: به نظر من عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد. عروسک محرم راز است و ما میتوانیم حرفهای بسیار مهم و بزرگی را که فیلسوفان مطرح میکنند، به کمک عروسکها بیان کنیم. درواقع نمایش عروسکی تکنیک و شیوه مناسبی برای بیان حرفهایی است که شاید نتوان در دیگر گونههای نمایشی به آنها پرداخت. کلمات عادی و معمولی را میتوان با تئاتر زنده کار کرد اما عروسکها به شما اجازه میدهند تا با تخیل خود دنیای فانتزی و جهانی را به وجود بیاورید که برای همه ملموس باشد.
ایرانمنش با اشاره به بحث کمکهزینهها گفت: شرایط اقتصادی جامعه متأسفانه خیلی عجیب است و همه مردم در تمام اصناف درگیر آن هستند؛ بااینحال افزایش کمکهزینهها کمککننده بوده است بااینکه قطعاً محدودیتهایی وجود دارد که غیرقابلانکار است. درهرحال همدلی اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد و تلاش دبیر جشنواره بابت اینکه شرایط بهتری فراهم کنند، جای تقدیر و تشکر دارد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران برگزار شد.
نظر شما