جهش بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

گچساران- ایرنا- کارخانه پتروشیمی گچساران که به عنوان بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می شود با تلاش مسئولان و نیروهای متخصص داخلی و حمایت مالی و تسهیلاتی دولت سیزدهم هم اکنون در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سرا سری اتیلن غرب در سال ۸۱ به تصویب رسید، این خط لوله از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب کشور منتهی می‌شود.

پتروشیمی گچساران از ابتدا دچار چالش‌ و مشکلات زیادی شد به‌طوری‌که در چند مرحله زمانی شاهد متوقف شدن و پیشرفت لاک پشتی آن بودیم که دولت سیزدهم با اهمیت دادن به شرکت‌های بزرگ همانند پتروشیمی گچساران توانست این ماموریت‌ بزرگ را در کشور به انجام برسانند.

با وجود تمامی مشکلات با تغییرات مثبتی که ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایجاد شد در دولت سیزدهم گروه جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرآیندهای عملیاتی از جمله با برنامه‌ریزی استراتژیک و سازمان‌دهی امکانات و منابع موجود، راه‌های سخت را هموار کرد و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این طرح ملی برگردانند.

هم اکنون پس از ۲دهه این طرح به مرحله‌ای رسیده که در برنامه تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قرار گرفته، به‌گونه‌ای که فازهای پیش راه‌اندازی آن در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.

تلاش دولت برای تکمیل بزرگ‌ترین طرح اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد

معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ خلیج فارس گفت: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که هم اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

حسن نشان زاده با بیان اینکه برای ساخت پتروشیمی گچساران بیش از۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سفر هیات دولت به استان راه اندازی خواهد شد.

جهش بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

وی تصریح کرد: خوراک پتروشیمی گچساران هم اکنون از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن در سال و با خط لوله‌ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می‌شود.

نشان زاده گفت: گاز متان مورد نیاز پتروشیمی گچساران به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بر ساعت از خط سراسری تامین و برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌شود.

اقدامات دولت سیزدهم برای روند اجرایی این طرح

نشان‌زاده با بیان اینکه عمده مشکل این طرح مسایل مالی و تغییر سهام‌داری بود افزود: در ۲ سال اخیر با یک حرکت جهادی همه موارد به سرانجام رسید و مشکلات و کمبودهای این پروژه مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از مشکلات مالی، عدم تصمیم‌گیری به موقع موجب عقب ماندگی این پروژه شد، گفت: در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد و علیرغم تمامی کمبودها این مجتمع هم اکنون آماده بهره برداری شده است.

نشان زاده ادامه داد: در دولت سیزدهم، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل برقی و چهار هزار و ۵۰۰ قطعه ابزار دقیق در این صنعت استفاده شد.

وی ابراز کرد: همچنین برای نخستین بار مشعل‌های تمام کوره‌های الفین این واحد صنعتی که شامل ۶۷۰ برنر می باشد با توان داخلی ساخته شده است.

نشان زاده با بیان اینکه این تجهیزات صنعتی برای نخستین بار بومی سازی شده‌اند گفت: طرح الفین گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور در صنعت پتروشیمی گچساران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

۸۳ درصد بومی سازی و داخل سازی در مجتمع پترو شیمی گچساران

شرکت پتروشیمی گچساران در مدت اخیر نیز با حمایت از ساخت داخل و استفاده از محصولات ایرانی در راستای پاسداری از اقتصادی ملی گام های مهمی را برداشت و این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با مراکز دانش‌بنیان و به‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم موردنیاز در تعامل بود.

جهش بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : این واحد صنعتی از ساخت تجهیزات داخلی از جمله کاتالیست تبدیل استیلن به اتیلن، پمپ‌های کرایوژنیک، مشعل‌های کوره‌های الفین، شیرهای اطمینان بسیار خاص و حساس و کنترل ولوها در انواع مختلف استفاده شده است.

سید علی احمد زاده بیان کرد: شرکت پتروشیمی گچساران بیش از ۸۳ درصد بومی و داخلی سازی شده و در این پروژه مبلغ ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

همکاری ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان با هلدینگ خلیج‌فارس

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ساخت قطعات با هلدینگ خلیج‌فارس همکاری دارند و شرکتهای دانش بنیان را شریک راهبردی خود می‌دانیم.

نشان‌زاده ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار در ایران هلدینگ خلیج فارس نیازهای خود را به شرکت های دانش بنیان اعلام کردیم.

وی گفت: شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی، در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرده است.

نشان زاده اظهار کرد: این شرکت همچنین توانست ۳۳ میلیون یورو تجهیزات حساس را برای اولین بار داخلی سازی کند.

هدف از ساخت پتروشیمی گچساران

هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های

پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران تصریح کرد: محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار

پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگرچه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است.

یدالله مصدقی‌فرد اظهار کرد: تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷

کیلومتر است، درحالی‌که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

جهش بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

وی گفت: همچنین گاز سوخت موردنیاز نیز به میزان ۵۳ هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سرا سری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات ازسوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌شود.

افزایش رفاه اجتماعی و مسایل محیط زیستی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران تصریح کرد: هیچ پساب دورریزی در این مجتمع وجود نخواهد داشت، همچنین حداکثر سازگاری با اقلیم در آن رعایت شده است.

وی تصریح کرد: با اجرای این مجتمع افزایش رفاه اجتماعی طی چند سال آینده به ثمر خواهد نشست.

مصدقی‌فرد آبرسانی به روستاهای دچار تنش آبی در مسیر انتقال آب به این مجتمع، هزینه ۱۰۰ میلیاردی برای فرودگاه گچساران، مرتفع شدن سوخت رسانی به فرودگاه گچساران، انجام و ارایه خدمات عام المنفعه (عمومی) را از جمله فعالیت های مسئولیت های اجتماعی این شرکت در این مدت اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha