به گزارش ایرنا؛ هر جنگی حداقل در ۲ زمینه رخ می دهد؛ عرصه اول میدان نبرد است و عرصه دوم اذهان عمومی مردم جامعه خودی و جامعه کشورهای هدف و در هر دو این جبههها، فرماندهانی که قادر به بهرهگیری از ابزار کنترل و مدیریت انگارههای ذهنی باشند، می توانند جمعیت ساکن در مناطق خودی را همراه ساخته و نیروهای خودی را در جبهه دفاع از اهداف انتخابی سازماندهی کنند.
این در حالی است که جنگ رسانهای تنها منحصر به زمان جنگ نظامی نیست و در مواقع صلح یا زمان تنش بین چند گروه کشور یا کشورها نیز کاربرد زیادی دارد، بنابراین توجه به نشانه های جنگ رسانهای و مقابله با آن به جهت حفظ امنیت روانی مردم به اشکال مختل، می بایست مورد توجه صاحبنظران به ویژه مسئولین قرار بگیرد.
سینا قربانی در این رابطه روز سهشنبه به خبرنگار ایرنا، میگوید: اقدامات و کارکرد جنگ رسانهای نوین، بهعنوان عملی سازمان یافته و برنامهریزی شده پدیدهای همیشگی و پیوسته است که اختصاص به مقطع زمانی خاصی ندارد.
این تحلیلگر رسانه، میافزاید: در عرصه نوین جنگ رسانهای می توان این جنگ را به اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دستهبندی کرد و در نوع دیگر تقسیمبندی می توان به مقاصد راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی تقسیم کرد.
قربانی، گفت: به اعتراف متخصصین فناوری های نوین رسانهای و صاحبان رسانههای وابسته به نظام سلطه، ماهیت اصلی جنگ رسانهای، تلاش برای تاثیرگذاری بر افکار، احساسات و تمایلات گروه های دوست، دشمن، یا بیطرف است.
وی، افزود:تاثیرگذاری شدید بر افکارعمومی جامعه هدف از طریق پروژه جنگ رسانهای و با ابزار خبر و اطلاعرسانی هدفمند و کنترل شده یکی از روش های هژمونی رسانهای غرب برای پیشبرد اهداف سلطهگرایانه خود در ایران است.
این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به یکی دیگر از اهداف غرب در میدان نبرد جنگ رسانهای، گفت: اشاعه بذر یاس و ناامیدی در میان مردم و به ویژه نسل جوان با هدف بیتفاوت کردن آنها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالی، از اهداف قطعی دشمن در میدان جنگ رسانهای است.
قربانی، افزود: همانطور که گفته شد جنگ رسانهای، عملی سازمان یافته و پیوسته است، لذا به این مسئله مهم نباید به طور سطحی نگاه کرد، بلکه می بایست در ابعاد مختلف در خصوص طراحی، تدوین راهبرد، چارچوبها، تکنیک های کاربردی، نحوه عملیاتی کردن اهداف، استفاده حداکثر از توان رسانه با توجه به امکانات انتشار آنلاین و... و. به طور مستمر تصمیمگیری کرد.
این تحلیلگر رسانه، تصریح کرد: مردمی که تحت بمبباران جنگ رسانهای قرار دارند، حتی ممکن است خود از وجود چنین جنگ سنگینی که بر فضای زندگی آنان جریان دارد، بی اطلاع باشند، درصورتی که ممکن است هدف جنگ رسانهای تغییر کارکرد و عملکرد دولت ها باشد، اما به طور ملموسی به جای هدف قرار دادن مستقیم دولت ها، مردم هستند که مورد بمبباران رسانهای قرار می گیرند.
نظر شما