تعداد کانون‌های گردوخاک در کشور رو به افزایش است

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به وجود ۳۵ میلیون هکتار کانون داخلی گردوخاک در کشور گفت: به دلیل تغییر اقلیم کانون‌های با منشا تولید طوفان خاک در ایران افزایش یافته که باید نسبت به این وضعیت حساس شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه امسال با اجماع و حمایت تمامی کشورها روز ۱۲ ژوئیه مصادف با ۲۱ تیرماه هر سال را به عنوان روز بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک تصویب کرد و از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن، دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سمن‌ها، بخش خصوصی و دانشگاهیان و سایر ذی‌نفعان خواست تا متناسب با اولویت‌های ملی کشورها از طریق آموزش و اقدامات لازم در جهت آگاهی ‌سازی عمومی و ارتقای سلامت، رفاه و افزایش کاربری و مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و تاب ‌آوری در برابر تغییر اقلیم فعالیت کنند.

در همین راستا «مهدی رهنما» رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در رویداد تخصصی روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک که هم اکنون در محل پژوهشگاه در حال برگزاری است، گفت: سال‌هاست درگیر گردوخاک بودیم اما می‌خواهیم توجهات را جلب کنیم که تاب‌آوری ایران نسبت به این پدیده کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به تغییر اقلیم طوفان‌های ماسه و شن افزایش خواهد یافت و لازم است تاب‌آوری بیشتری در قبال این شرایط ایجاد کنیم.

وی شناسایی کانون‌های گردوخاک با منشای داخلی را از جمله برنامه‌های انجام شده دانست و گفت: در فاز دوم در ۲۵ کشور همسایه کانون‌های آلودگی شناسایی شد و در مرحله آخر با همکاری وزارت امور خارجه مدیریت ریسک انجام و برنامه عملی برای مقابله با گردوخاک تدوین شد که آغازگر برنامه دیپلماسی گردوخاک بود.

رهنما افزود: هم اکنون به صورت روزانه میزان گردوخاک رصد و تا ۵ روز آینده پیش‌بینی می‌شود که در نهایت باید به مرحله پیش‌بینی برای غرب آسیا برسیم. معتقد هستیم عملکرد پژوهشگاه در حوزه مقابله با گردوخاک و طوفان‌های شن، عملیاتی است و ما در حد پژوهش نمانده‌ایم اما نیاز به حمایت چند سازمان برای مقابله با این پدیده رو به گسترش داریم.

« علی‌محمد طهماسبی» دبیر ستاد مقابله با گردوخاک و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این برنامه گفت: مراسم استانی این روز فردا در اصفهان برگزار خواهد شد. شرایط طوری است که عناوینی چون غبار و ریزگرد از ادبیات محیط زیستی حذف و به مرحله طوفان‌های شن و ماسه رسیدیم.

طهماسبی گفت: از اسفند ماه ۱۴۰۱ که طوفان‌های ماسه افزایش یافت رایزنی‌های منطقه‌ای افزایش یافت و نهایتاً اجلاس همکاری‌های محیط زیستی با حضور کشورهای منطقه در ایران انجام شد و بیانیه تهران با هدف مقابله با گردوخاک صادر شد.

وی گفت: سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از ایران برای تشکیل کنفرانس منطقه‌ای از ایران درخواست برگزاری کنفرانس بین المللی داشت که در شهریور امسال برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوخاک گفت: در ماه‌های جون و جولای ایران با بیشترین تهدید طوفان گردوخاک مواجه است هم اکنون ۲۷۰ میلیون کانون بالای با شدت بالای خارجی شناسایی شده است و ۳۵ میلیون هکتار کانون داخلی گردوخاک داریم و لازم است با هدف کاهش خسارت‌های گردوخاک به اقتصاد خانواده از دیپلماسی محیط زیستی استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha