۴۰ محصول خراسان رضوی در قالب الگوی کشت، کود یارانه‌ای دریافت می‌کنند

مشهد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: با نظر کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، محصولات الگوی کشت این استان به تعداد ۴۰ محصول شامل ۳۰ محصول زراعی و ۱۰ محصول باغی تعیین شد و به تمامی این محصولات کودهای یارانه‌ای شامل کود ازته، فسفاته و پتاسه تخصیص داده می‌شود.

حسین عطایی سلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال حدود ۱۹۸ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای (ازته، فسفاته و پتاسه) برای مصرف محصولات الگوی کشت استان تخصیص داده شد که با وجود شبکه بزرگ کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان توانستیم تا کنون ۳۲ درصد آنها را تامین و مقدار ۲۱ درصد توزیع کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که برنامه‌ریزی تولید در این بخش مهم اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تعیین الگوی بهینه کشت یکی از علمی‌ترین روش‌های بهینه‌سازی استفاده از نهاده‌های بخش کشاورزی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: مدیریت ترکیب بهینه‌ تولید محصولات کشاورزی مهمترین هدف اجرای طرح الگوی کشت است و با توجه به گستردگی جغرافیایی و اقلیمی کشور، ارائه الگوی کشتی که بر اساس قانون بتواند حداکثر بهره‌برداری مناسب را از عوامل و نهاده‌های تولید به همراه داشته باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین گام در تصمیم‌ تهیه الگوی کشت بهینه، تعیین هدف یا اهداف الگوست و از مهم‌ترین اهدافی که در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد می‌توان به مزیت‌های اقتصادی، سازگاری با شرایط اقلیمی، ‏بهره‌داری بهینه از منابع تولید، تناسب با ظرفیتهای منطقه‌ای، توجه به اصول پایداری تولید محصولات کشاورزی، ملاحظات زیست‌محیطی و همسویی با سیاست‌های کلان کشور و تأمین امنیت غذایی اشاره کرد.

هم‌اکنون ۱۷۶ انبار کارگزاری زیر مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فعال است که کارگزاران این شرکت با استفاده از آنها کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان را با قیمت مصوب و براساس حواله الکترونیکی صادر شده از مرکز خدمات جهادکشاورزی به کشاورز تحویل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha