تخصیص ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار؛ افقی روشن پیش‌روی کشاورزان خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- رونق بخش کشاورزی خراسان‌شمالی از محورهای اصلی مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به این استان بود و با گذشت یکسال و تخصیص ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار به این بخش موجب زنده‌شدن بارقه‌های امید برای توسعه پیشران اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردمان دیار فرهنگ‌ها شده است.

به گزارش ایرنا، اقتصاد خراسان‌شمالی بر محور کشاورزی بنا نهاده شده است و این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد و سهم این بخش در استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور را شامل می‌شود، پُرواضح است که کشاورزی مزیت نسبی و پیشران اقتصادی استان را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بخش در سال‌های اخیر از فقدان دسترسی به ادوات کشاورزی، خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال، کمبود نقدینگی و خرده مالکی رنج می‌برد ولی گره‌های کور بسیاری از این مشکلات با تخصیص افزون بر هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان باز شد.

اعتبار سفر رییس جمهور که در طی سه سال اختصاص می‌یابد، اینک با گذشت یکسال ۱۷۷ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و بسیاری از مشکلات این بخش برطرف شده است.

تخصیص ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار؛ افقی روشن پیش‌روی کشاورزان خراسان‌شمالی

تصویب یکهزار و ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی

سفر رییس جمهور در دوم تیرماه سال گذشته برکات زیادی برای خراسان شمالی داشت و تصویب یکهزار ۱۹۰ میلیارد تومان طرح کشاورزی تنها بخشی از مصوبات این سفر به شمار می‌رود.

این میزان اعتبار برای رونق کشاورزی استان در بخش‌های آب و خاک از جمله سامانه‌های آبیاری نوین و طرح‌های آبخیزداری، توسعه زیرساخت‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری، آبرسانی به خانوارهای عشایری و مرمت ایل‌راه ها و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

شاید مهمترین رهاورد سفر هیات دولت به خراسان‌شمالی که برای دامداران کشور رقم خورد، اجرای طرح تهاتر گوشت تولیدی دامداران با نهاده است که این طرح به صورت آزمونه در این استان آغاز شد و کمک شایانی به این قشر تولید کننده خواهد کرد و دست واسطه‌ها را از خرید دام زنده با قیمت پایین کوتاه کرد و دامداران برای خرید نهاده دیگر دغدغه‌ای نخواهند داشت.

سفر رییس جمهور در دوم تیرماه سال گذشته برکات زیادی برای خراسان شمالی داشت و تصویب هزار ۱۹۰ میلیارد تومان طرح کشاورزی تنها بخشی از مصوبات این سفر به شمار می‌رود.

علاوه بر خرید حمایتی دام از دامداران برای رفع کمبود نقدینگی نیز از سوی دولت "دامدار کارت" برای این قشر در نظر گرفته شد که با اختصاص آن بخشی از مشکلات این قشر برای خرید انواع علوفه دامی برطرف خواهد شد و بر این اساس دولت در قالب "دامدار کارت" تا سقف اعتباری ۲ میلیارد ریال و نرخ سود ۱۰ درصد در حمایت از تامین نهاده‌ به دامدار تسهیلات می دهد و این کار با با هدف تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، استمرار تولید، جلوگیری از حذف دام مولد انجام و در این راستا به پنج هزار و ۸۸۶ نفر بهره‌بردار به میزان ۳۰۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

توسعه صنایع تبدیلی خراسان‌شمالی از مصوبات مهم سفر رییس جمهور به این استان بود که اختصاص این میزان اعتبار به بخش کشاورزی، دریچه تازه‌ای را برای سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی در این استان باز خواهد کرد.

رییس جمهور در این سفر بر رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی تاکید کرد و گفت که کشتارگاه صنعتی، واحدهای تولیدی بسته بندی در زمینه‌های مختلف در این استان وجود دارد، ولی متاسفانه شیر تولیدی استان به سایر نقاط کشور حمل می‌شود.

رییس جمهور در سفر به خراسان شمالی از ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌ها خبر داد و این راهکار مناسبی برای جبران نقدینگی در استان‌های محروم بود تا عقب ماندگی‌ها جبران شود که این اعتبارات و تسهیلات نیز از محل‌های مختلفی از جمله فروش اموال و زمین‌های مازاد دستگاه‌ها و موارد دیگر احصا می‌شود و این اعتبارات در خود استان هزینه خواهد شد.

توسعه زیر ساخت‌های مجتمع های گلخانه‌ای و دامپروری، مرمت ایل‌راه ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، پیگیری سنددار کردن اراضی کشاورزی، طرح کاداستر، توسعه نوغان‌داری، حمایت از طرح‌های پرورش اسب، کمک به شرکت‌های دانش بنیان، مطالعه ایجاد طرح‌های ماهی در قفس، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار از جمله دیگر بخش‌هایی است که میزان اعتبارات مصوب و تخصیص یافته از سفر هیات دولت به خراسان شمالی را در جداول زیل به خوبی بیان کرده است.

اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور در بخش کشاورزی خراسان شمالی
طرح اعتبار مصوب (میلیارد تومان) اعتبار تعهد سازمانه برنامه(میلیارد تومان) اعتبار تعهدی وزارت جهاد(میلیارد تومان) اعتبار تعهد شده استان(میلیارد تومان)
بازسازی و نوسازی قنوات ۲۰۰ ۷۰ ۱۰۰ ۳۰

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

۳۵۰ ۱۵۰ ۱۵۰ ۵۰
طرح‌های کوچک انتقال آب با لوله و جاده بین مزارع ۵۰ ۲۰ ۳۰
شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی ۵۰ ۲۰ ۳۰
انتقال آب جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار ۱۰۰ ۵ ۷۵ ۲۰
توسعه کشت گیاهان دارویی و توسعه باغات در اراضی شیبدار ۹۵ ۱۰ ۷۰ ۱۵
احیاء، اصلاح و نوسازی باغات ۴۵ ۱۵ ۳۰
پیشگیری و مبارزه با آفات ۲
ساماندهی و صدور سند اراضی کشاورزی ۳۰ ۲۰ ۱۰
حمایت از واحدهای پرورش اسب ۳۰ ۱۵ ۱۵
حمایت از شرکت های دانش بنیان ۳۵ ۲۰ ۱۵
پرورش ماهی در قفس ۹
مطالعات آبزی‌پروری ۴

آمار این جدول به خوبی گواه این است که سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر مبنای مقابله با خشکسالی بنا نهاده شده است و بیشترین این اعتبارات به احیای قنوات، توسعه سامانه آبیاری نوین، توسعه سطح اراضی شیبدار و طرح های انتقال آب مصوب شده است.

توسعه کشت گیاهان دارویی، صنعت اسب و حمایت از شرکت های دانش بنیان در مرتبه‌های دیگر تخصیص اعتبار قرار دارند و بیانگر این است که بعد از مقابله خشکسالی توسعه مزیت‌های نسبی منطقه در اولویت قرار دارد.

تخصیص ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار؛ افقی روشن پیش‌روی کشاورزان خراسان‌شمالی

تخصیص ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار

بر پایه آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ در مجموع هزار ۱۹۰ میلیارد تومان طرح در سفر رییس جمهور مصوب شد که ۵۶۰ میلیارد تومان آن اعتبار تعهدشده دستگاه های مالی، ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار سازمان برنامه و بودجه و ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی است.

این اعتبارات مقرر شده است که در طی سه سال در اختیار این نهاد قرار گیرد و تاکنون ۱۷۷ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است که ۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه و ۹۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تامین شده است.

اعتبارات تخصیص یافته بخش کشاورزی
طرح میزان تخصیص یافته درصد تخصیص یافته درصد پیشرفت فیزیکی انتظارات
بازسازی و نوسازی قنوات ۲۴ ۱۲ ۲۲ اجرای ۲۵ کیلومتر
توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ۴۵ ۱۳ ۶۶ اجرای ۷۶۱ هکتار
طرح‌های کوچک تامین آب ۴۰ ۸۰ ۳۰ اجرای ۱۵ کیلومتر جاده و ۱۱ کیلومتر لوله گذاری
شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی ۱۰ ۱۰۰ پرداخت دیون
انتقال آب جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار ۱۵ ۱۴ ۴۰ اجرای ۱۲۵ هکتار
توسعه کشت گیاهان دارویی و توسعه باغات در اراضی شیبدار ۸ ۸ ۷ اجرای سطح ۱۱۰۰ هکتار توسعه کشت
احیاء، اصلاح و نوسازی باغات ۰ ۰ ۰ ۰
پیشگیری و مبارزه با آفات ۵ ۲۳۸ ۱۰۰ خرید سمپاش ۱۰ دستگاه
ساماندهی و صدور سند اراضی کشاورزی ۵ ۱۶ ۷۴ در سطح ۲۷۵ هزار هکتار
حمایت از واحدهای پرورش اسب ۴ ۱۱ ۱۵ برآورد اعتبار جهت صدور شناسنامه، ژنوتایپینک وژنومیک اسب
حمایت از شرکت های دانش بنیان ۵ ۱۴ ۰
پرورش ماهی در قفس ۰ ۰ خرید بچه ماهی برای تولید ۳۳ تُن
مطالعات آبزی‌پروری ۱ ۵ ۳۷

تجهیز و نوسازی اراضی پایاب سدها و بندهای انحرافی و ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی از جمله دیگر طرح های مصوب سفر رییس جمهور است.

آمار این جدول حاکی از این است که پیشگیری و مبارزه با آفات با ۲۳۸ درصد و طرح‌های کوچک انتقال و تامین آب با ۸۰ درصد بیشترین اعتبار را دریافت کرده اند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

در مجموع هزار ۱۹۰ میلیارد تومان طرح در سفر رییس جمهور مصوب شد که ۵۶۰ میلیارد تومان آن اعتبار تعهدشده دستگاه های مالی، ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار سازمان برنامه و بودجه و ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی است.

سابقه امر نشان داده است که خشکسالی تنها دغدغه بخش کشاورزی این خطه نیست بلکه سیاست های نادرست مدیریتی در گذشته نیز توانسته تعادل این بازار را بر هم زند چرا که سالانه افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع تولیدات زراعی، باغی و دامی دارد که تنها بخش اندکی از آن در زمان تولید توسط صنایع و یا بخش دولتی خریداری می‌شود و بخش عمده‌تر آن به علت وضعیت نابسامان بازار، اسیر دست دلال‌بازی سودجویان می‌شود.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha