به گزارش ایرنا، احداث آزادراه ها، جادهها و محورهای مواصلاتی و بطور کلی گسترش زیرساختهای حمل و نقل نقش اساسی در توسعه اقتصادی دارد، جابه جایی بار، تردد مسافر و گردشگر و تسریع در زمان آمد و شد از نتایج مثبت ایجاد و بهبود شبکه های جاده ای و آزادراهی است.
بر مبنای اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آغاز سال ۱۴۰۲، امسال پنج پروژه اولویتدار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ افتتاح میشود.
از جمله مهمترین زیرساختهای جاده ای کشور میتوان به شبکه آزادراهی مرکز کشور با محوریت استان اصفهان اشاره کرد، این منطقه در زمینه حمل کالا سهم ۱۰ درصدی از کل کشور را به خود اختصاص داده است و رُتبه نخست کشور در مجموع تناژ حمل شده را در اختیار دارد.
این استان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بهدلیل موقعیت خاص آن در مرکز و بهعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.
افتتاح قطعه یک و ۲ آزادراه شرق اصفهان ۲۹ آبان سال ۹۹ از جمله اقدامات اساسی در ایجاد شبکه آزادراهی کشور بود، این آزادراه آن زمان با هزینهای بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال ساخته شد، این مسیر از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم میشود و شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید.
این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت میکند.
قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشُتِر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان قرار است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد تا شبکه آزادراهی در مرکز کشور تکمیل شود.
کاهش تصادف و آلایندهها نتایج مثبت تکمیل آزادراه شرق اصفهان
به گفته علیرضا صلواتی مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان، با بهره برداری از این مسیر به طول ۳۰ کیلومتر، تردد از شمال تا جنوب کشور،ایمن تر و روانتر خواهد شد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: این طرح در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
البته نباید فراموش کرد که تامین اعتبار و تخصیص منابع مالی برای تکمیل این پروژه و همچنین پروژه آزادراه اصفهان - شیراز اولویت اصلی برای بهره برداری از آنهاست.
به گفته مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان، برای تکمیل کنارگذر شرق باید قدرالسهم و مشارکت ۳۰ درصدی دولت دستکم ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند تا این پروژه به سرانجام برسد.
رسول جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تکمیل پروژه کنارگذر نیاز به منابع ملی دارد که باید توسط مدیریت کلان کشور اختصاص پیدا کند.
وی گفت: کنارگذر شرق پروژه سنگینی است که آنالیز اولیه قرارداد و مشارکت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی آن بهدرستی صورت نگرفته که در صورت تبدیل هزینههای کنونی، دستِکم به حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان دیگر بهعنوان سهم ۷۰ درصدی دولت نیاز است.
جهانگیری با بیاناینکه احداث این پروژه از سال ۹۸ آغاز شده است و در زمان حاضر حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سازمان همیاری شهرداریهای استان بهعنوان سرمایهگذار اولیه قطعه سوم پروژه کنارگذر شرق (از باغ رضوان تا سه راهی مبارکه) محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای اصفهان با بیان اینکه تکمیل این پروژه در شرایط کنونی از توان این سازمان خارج است و به بودجه کلان نیاز دارد، گفت: بزرگترین معضل کنونی ادامه عملیات این پروژه، نوسان قیمتها و تورم جاریست که در حوزههای مختلف به بار مالی آن افزوده شده است.
وی اضافه کرد: بخشی از هزینه پروژه در زمینه تامین میلگرد، آسفالت و قیر است و بخش دیگر به آزادسازی مسیر آن اختصاص دارد که در محدودههای شهری، کشاورزی و ویلاها قرار دارد و در واقع هزینههاس مضاعفی را به این پروژه تحمیل میکند.
از سوی دیگر باید پذیرفت که تکمیل و افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز بخش مهم دیگر تکمیل شبکه آزادراهی مرکز و جنوب کشور است که با توجه به تردد چشمگیر در این مناطق ضرورت تسریع در بهره برداری از آن را نشان میدهد.
تزریق منابع مالی ضرورت تکمیل آزادراه اصفهان- شیراز
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در این ارتباط گفت: آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر از بزرگترین آزادراههای کشور به شمار میرود و وقتی به بهره برداری برسد اثربخشی و فایده آن برای همگان بیش از پیش روشنتر خواهد شد، قرارداد آن اواخر سال ۹۱ منعقد شد و قرار بود سال ۹۵ افتتاح شود اما برغم تمام تلاشهای صورت گرفته بیشتر به دلیل کمبود اعتبار تاکنون محقق نشده است.
صلواتی اظهارداشت: طول مسیر فعلی اصفهان-شیراز ۴۸۵ کیلومتر و از سمت آباده و مرودشت است و با سرعت ایده آل بالغ بر پنج و نیم تا ۶ ساعت طول میکشد تا این مسیر را بپیماییم، اما مسیر جدید ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر شده است و ۲ ساعت در مصرف زمان سفر صرفه جویی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای این پروژه بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۵۰ درصد از سرمایه گذاری این پروژه مربوط به دولت و مابقی مربوط به طرف مشارکت بوده، تمام طول این مسیر احداث شده و بطور تقریبی کامل شده و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد داشته است با توجه به تورم موجود برای چهار درصد باقیمانده باید حدود سه هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود، دولت در موضوع پروژه آزادراه اصفهان شیراز و تکمیل آن و بهویژه در سفر رییس جمهوری به استان فارس و اصفهان، اصل حمایت را مدنظر قرار داده تا بتواند برای این پروژه جذابیتهای لازم را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی دیگر ایجاد کند تا بتوانیم سرانجام آن را به بهره برداری برسانیم.
نظر شما