مشکلات کارگری خودروسازان کرمان، از شیفت‌های سنگین بدون تعطیل تا نبود مجموعه تفریحی

کرمان- ایرنا- معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه در جمع کارگران خودروسازی‌های شرق کرمان حاضر شد و پای درددل ها و مشکلاتشان نشست.

به گزارش خبرنگار ایرنا گلایه کارگران مبنی بر ساعت‌های کاری زیاد فاقد تعطیلی حتی در مناسبت‌های تعطیل مهم در منطقه ویژه اقتصادی بم درحالی بود که مدیرکل تعاون استان نیز انتقاد کرد که این منطقه باوجود تعداد کارگر زیاد حدود ۵۰ هزار نفر اما مجموعه تفریحی و ورزشی ندارد.

علی حسین رعیتی فرد معاون وزیر تعاون نیز با اشاره به ساعت‌های کاری صنایع خودروسازی و نبود تعطیلی که برخی کارگران گلایه دارند گفت: مقررات اشتغال در مناطق ویژه و آزاد با مقررات در مناطق سرزمینی فرق دارد.
به گفته وی، در مقررات مربوط به مناطق ویژه اقتصادی با هدف انگیزه بیشتر سرمایه‌گذار، مرخصی‌ها و تعطیلات تقلیل پیدا کرده است.
وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: در استان کرمان سند هدف‌گذاری اشتغال انجام شده و یکی از حوزه‌های مختلف اشتغال، حوزه روابط کار است که اگر رسیدگی به این حوزه خوب انجام نشود باعث ایجاد اختلاف بین کارفرما و کارگر می‌شود و ممکن است روند تولید را با مختل روبه‌رو کند .
رعیتی فرد همچنین در پاسخ به مشکلات برخی کارگران با اشاره به مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان کرد: این مشاغل قانون و آیین‌نامه‌ای دارد و اگر فردی درخواست دارد باید به استان ارایه دهد.
وی همچنین توضیح‌داد: سال گذشته با کمک واحدهای ایمنی و بهداشت صنایع مختلف و کمیته‌های حفاظت فنی حوادث ناشی از کار در کشو ۱۴ درصد و حوادث فوتی نیز ۱۱ درصد کاهش‌ یافت‌.
خودروسازان بزرگ فاقد مجموعه تفریحی برای کارگران
در ادامه این دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم باوجود آمار و ارقام نیروی کارگری که بالاترین تعداد نیروی کارگری در سطح استان را دارد متأسفانه مجموعه تفریحی‌ورزشی کارگری وجود ندارد.
مجتبی مصباح افزود: در حوزه ورزش کارگری واحدها و صنایع نسبت به نیروهای خود تعهداتی دارند که با وجود ۵۰ هزار نیروی کارگری در این منطقه اقتصادی، باید مجموعه ورزشی کارگران احداث شود.
وی ادامه‌داد: یکی از عوامل تولید و مولفه‌های تولید نیروی انسانی است و برای اینکه کار به‌صورت مطلوب انجام شود نیازمند رسیدگی‌هایی است که در حوزه رفاهی کارگران باید دیده شود.
وی بیان داشت: نگرانی کارگران از فضای کار باید برطرف شود؛ زیرا در فضای ناآرام کارگر کار بی‌کیفیت تحویل خواهد داد و خودرو در بحث کیفیت بسیار اهمیت دارد .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: دستورالعمل مخصوص واحدهای راکد و غیرفعال نیز صادر شده است که بودجه خوبی در سطح استان برای این واحدها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان همچنین عنوان کرد: برای مراقبت از سلامت کارگران تأکیدات به مجموعه شرکت‌های خودروسازی و مدیر منطقه ویژه صورت‌گرفته تا حادثه‌ای برای کارگران رخ ندهد.
به گفته وی سرپرست واحد کار منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به‌منظور ارتباط بیشتر و مستقیم بین جامعه کارگری و پیگیری موضوعات مرتبط منصوب شده است.
مصباح اظهارداشت: در مسائل کارگری منطقه، برای حل مشکلات باید به فهم مشترک رسید و در منطقه ویژه ارگ جدید با رایزنی و صحبت و مشارکت واحد کار منطقه و اداره کار در شهرستان بم می‌توان مشکلات را حل‌وفصل کرد .

مشکلات کارگری خودروسازان کرمان، از شیفت‌های سنگین بدون تعطیل تا نبود مجموعه تفریحی


به گزارش ایرنا طی حکمی محمد شه‌مرادی به‌عنوان سرپرست واحد کار منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم معرفی شد.
برخی کارگران خودروسازی کرمان موتور نیز گلایه داشتند که از سال ۷۹ به‌عنوان کارگر در یکی از شرکت‌ها مشغول به کار شدند و تعدادی از همکاران آنان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد و بازنشسته شدند اما این افراد که حدود ۲۰ نفر بودند به دلیل قوانین موجود جزو مشاغل سخت به‌حساب نمی‌آیند.

بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha