کاهش ۱۱‌ درصدی منابع آب پشت سدهای آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم توجه به مصارف بهینه آب در فصل گرم امسال گفت: شاهد کاهش ۱۱ درصدی منابع آب پشت سدها در استان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر رهبردین‌ روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان‌غربی افزود: امسال شاهد کاهش منابع آبی استان در اکثر بخش ها هستیم و باید همه نهادها، بهره برداران منابع آبی و مردم در زمینه مدیریت منابع آب، سهم خود را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: مدیریت خوب آب پشت سدها در شهرستان های مختلف طی فصل گرم امسال موجب می شود که مشکلات تامین آب کم شود.

رهبردین ادامه داد: روند بارش ها و منابع تجدیدپذیر آبی در استان، روند رو به کاهشی است و باید به فکر برنامه های میان مدت در حوزه تامین آب در بخش های مختلف شرب، محیط زیست، صنعت و کشاورزی باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: البته در سال های گذشته توسعه اراضی کشاورزی به ویژه در بالادست بدون حق آبه اتفاق افتاده که باید جلو ابن امر گرفته شود.

رهبردین یادآور شد: توجه به کاهش مصارف غیرمجاز و مقابله با استفاده غیرمجاز در اراضی بالادست نیز باید در دستور کار همه نهادهای مسوول قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: امسال شاهد بارش ۳۲۶ میلی متری در استان هستیم که هرچند ۱۱ درصد از سال گذشته بیشتر است ولی پنج درصد نسبت به درازمدت کاهش دارد.

مجید رستگاری افزود: در حوضه دریاچه ارومیه هم ۳۳۰ میلی متر بارش ثبت شده که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد ولی در این بخش هم نسبت به درازمدت بیش از پنج درصد کاهش داریم.

وی اضافه کرد: حجم آب پشت سدهای آذربایجان‌غربی هم طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

رستگاری یادآور شد: البته میزان کاهش سطح آب در برخی سدهای استان، بیشتر بوده و باید توجه ویژه ای به مصارف داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: سطح آبخوان ها هم در استان یک متر کاهش یافته و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha