۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۹
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 85171918
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 ۲۷ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شد

۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۹
کد خبر: 85171918
 ۲۷ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: این استان امسال ۲۷ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.

منصور شیشه فروش یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هواشناسی از اواخر روز دوشنبه تا روز جمعه در مناطق شمال شرق و مرکز این استان کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید به‌دلیل گرد و غبار ناشی از وزش تند باد و خیزش کانون های فرسایش بادی درون و برون استانی مناطق شرقی و شمالی و جنوب سمنان را پیش بینی کرده است .
وی ادامه داد: شدت گرد و غبار برای روز سه شنبه در شهرستان های خور و بیابانک، اردستان، نایین و شهرهای شرق و شمال استان و چهارشنبه شدت آن در مناطق مرکزی و اصفهان خواهد بود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر ممنوعیت هر اقدامی که به تشدید گرد و خاک و آلاینده ها منجر شود اضافه کرد: فعالیت های خاک ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز ،فعالیت های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ ممنوع است.
وی با اشاره به ضرورت کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت خاطرنشان کرد: رعایت توصیه های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد آسیب پذیر و استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و حضور در فضاهای باز در شرایط گرد باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی، همچنین اصول ایمنی تردد در محورهای جاده ای استان با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه های پلیس راه در این رابطه باید رعایت شود.
شیشه فروش افزود:مساحت کانون های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرحهای بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح های آبخیزداری و سایر روشهای کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده است.
وی ادامه داد: استان اصفهان علاوه بر متاثر بودن از کانون های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان است که در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و عدم کشت به‌دلیل کمبود منابع آبهای سطحی و زیر زمینی نیز تحت تاثیر کانون های داخلی و نقطه ای ایجاد شده است به‌صورتیکه با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم با خیزش گرد و خاک مواجه می شود که لازم است وزارت نیرو ضمن اجرای طرح های تامین آب و احیای زاینده رود نسبت به تامین حقابه های قانونی کشاورزی و زیست محیطی زاینده رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ در صد آن خشک و تبدیل به کانون گرد و خاک شده اقدام کند و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و سازمان هواشناسی کشور در راستای اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار نسبت به ایجاد سیستم های پیش بینی تامین اعتبار برای کنترل کانونهای فرسایش بادی بحرانی، تامین اعتبار برای اجرای طرحهای بیابان زدایی، نهال کاری و آبخیزداری اقدام کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha