۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۸
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85171919
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار لرستان: شورای نگهبان برآمده از نهاد انقلاب اسلامی است

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان با صدور پیام تبریکی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان قانون اساسی نهادی بر آمده از انقلاب اسلامی و سیر مبارزات تاریخی ملتی آزاده و مسلمان است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان، فرهاد زیویار در این پیام اظهار داشته است: ملت بالغ و مسلمان ایران که وارث اسلام ناب محمدی شدند ، در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود اسلام را در پرتو ولایت نورانی حضرت مولی‌الموحدین و ائمه اطهار، نه تنها حفظ و حراست نمودند بلکه در انتشار معارف حقه اسلام به اقصی نقاط جهان از هیچ مجاهدتی فروگذار نکرده اند.

این پیام می افزاید: علما، حکما و فلاسفه متعمق ایران اسلامی صدها سال برای تبیین و تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت حقه ائمه اطهار چه زحمات که متقبل نشده و در نزاع با سلاطین جور، شهدای بسیار تقدیم کردند.

استاندار لرستان ادامه داده است: جمهوری اسلامی ایران، حاصل حرکت جوهری و استکمالی ملتی بالغ و بسیار مستعد در طول صدها سال است که جور سلاطین، شاهان، اشغالگران و زخم استعمارگران را در حافظه تاریخی خود برای ابدیت به‌خاطر دارد و علمای فقه جعفری در سیر مبارزاتی خود همواره بر مشروع بودن قوانین حاکم بر مملکت تاکید داشته و برایش از جان گذشتند.

زیویار تصریح کرده است: شورای نگهبان قانون اساسی نهادی بر آمده از انقلاب اسلامی و سیر مبارزاتی تاریخی ملتی آزاده و مسلمان است و خوانشی دوباره از وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی به خودی خود، عظمت جایگاه و مسئولیت این نهاد را متجلی می‌کند.

در ادامه پیام آمده است: از جمله مهمترین وظایف این شورا، می‌توان به نظارت بر تدوین قوانین و تطبیق مصوبات شورای اسلامی با قوانین شرع اسلام و تایید فرایند انتخابات کشور اشاره کرد.

زیویار تصریح کرده است: اینجانب فرا رسیدن ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی را به مقام معظم رهبری و مردم شریف استان لرستان و اعضای محترم دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان، تبریک عرض می نمایم.

شورای نگهبان شورایی متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان که به منظور تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران با احکام اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. تفسیر قانون اساسی، نظارت بر برگزاری انتخابات و همه‌پرسی‌ها و نیز تشخیص انطباق همه قوانین و مقررات کشور با موازین شرعی و قانون اساسی از مسئولیت‌های این شورا است.

شورای نگهبان از نهادهای مهم حکومتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که نخستین جلسه آن در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد. این شورا از ۱۲ عضو تشکیل می‌شود. ۶ فقیه توسط رهبری منصوب می‎‌شوند و ۶ حقوقدان از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی و توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha