۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 996
کد خبر: 85172072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه بیولوژیک با آفت مزارع گوجه فرنگی در بروجرد آغاز شد

بروجرد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی بروجرد گفت: در راستای تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم شیمیایی مبارزه بیولوژیک با آفت "پروانه مینوز" به وسیله زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی این شهرستان آغاز شد.

" جواد گودرزی " روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اقدام که از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته‌های این محصول جلوگیری می‌کند امسال در ۲ مرحله در سطح ۸۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان با رهاسازی ۴۰۰ هزار زنبور براکون در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه رهاسازی این زنبورها موجب پارازیته کردن کرم میوه خوار گوجه فرنگی می‌شود، بیان کرد: دراستای تحقق سیاست‌های سازمان حفظ نباتات در توسعه کاربرد مبارزه بیولوژیک با حضور کارشناسان توزیع و نصب «تریکو کارت» در سطح ۴۰۰ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی صورت پذیرفت.

وی افزود: پیش‌ از این نیز از حشره‌کش بیولوژیک B.T برای مبارزه با آفات گوجه‌فرنگی در مزارع مذکور استفاده شده است.

گودرزی با بیان اینکه امسال در این شهرستان ۲ هزار هکتار گوجه فرنگی کشت شده است، اضافه کرد: تاثیر این زنبورها سه تا پنج روز بعد از رهاسازی در مزارع مشخص می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تاکید کرد: مبارزه بیولوژیک یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه‌ها است.

گودرزی یادآور شد: این آفت در صورت کنترل نشدن تولید محصول را در هر هکتار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی گفت: محدوده فعالیت این زنبورها تنها در مزارع رهاسازی شده است و این نوع آفت به چهار شکل حشره پروانه، لارو، تخم و شفیره به برگ های گیاه حمله می‌کند و با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه، آن را از بین می‌برد و بیشترین مزارع هدف این آفت را مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و لوبیا تشکیل می‌دهند.

شهرستان بروجرد دارای ۶۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha