به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، این بانک در بخشنامهای به شبکه بانکی اعلام کرد:
در راستای حرکت شبکه بانکی به سمت استقرار نظارتهای سیستمی، پیشینی و بر خط و با توجه به تکلیف مقرر برای بانک مرکزی در ماده ۸ بند (ب) از فصل دوم «آییننامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» در خصوص ارایه سامانه روابط اشخاص ذینفع واحد، موضوع دریافت اطلاعات مربوطه از دستگاههای اجرایی و ارایه آن به شبکه بانکی و همچنین تکالیف شبکه بانکی مندرج در تبصره ۱ ماده مزبور مرتبط با سامانه فوق الاشاره، نسخه اول مربوط به اطلاعات سببی و نسبی دریافتی از سازمان ثبت احوال کشور و اطلاعات روابط هیات مدیره تا سه سطح، دریافتی از سازمان ثبت شرکت ها بر روی بستر شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی آماده بهرهبرداری بانک یا مؤسسه اعتباری است.
در همین راستا فایل مستندات سرویس استعلام (نسخه ۲.۰.۰) با الزام درج شماره پیگیری دریافتی از سامانه متمرکز تسهیلات و تعهدات (سمات) نیز، به پیوست ارسال می شود.
بر این اساس ضروری است اقدامات مقتضی در خصوص استعلام روابط اشخاص از سامانه مزبور مطابق تکالیف قانونی فوقالذکر انجام شود.
همچنین استعلام از سرویس روابط اشخاص ذینفع واحد، صرفاً پس از دریافت شماره پیگیری در فرآیند مربوط به اعطای تسهیلات و تعهدات در سامانه سمات و تایید اصالت شماره مزبور در سامانه ذینفع واحد، امکان پذیر خواهد بود.
بانک مرکزی در تلاش است تا ضمن هماهنگی با سایر دستگاههای اجرایی کشور، نسبت به تکمیل فازهای بعدی سامانه ذینفع واحد اقدام کند، بدیهی است استعلام از سرویس فوق الذکر نافی مسئولیت بانک یا مؤسسه اعتباری در جهت شناسایی اشخاص مرتبط و ذینفع واحد از سایر روشهای مقتضی نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، سامانه ذینفع واحد برای شناسایی و استخراج روابط بین مشتریان بانکها و موسسات مالی و اعم از اشخاص حقوقی (گروههای تجاری ، شرکتها و …) اشخاص حقیقی طراحی و تولید شده است تا با شناسایی ذینفان واحد، ریسک موثر گروههای ذینفعی را بر اساس آیین نامه بانک مرکزی برای بانکها و موسسات مالی محاسبه کند.
نظر شما