تمام پارامترهای آب آشامیدنی شهرک حسین کلولی دزفول استاندارد است

دزفول- ایرنا- مدیر مرکز بهداشت دزفول گفت: آب آشامیدنی تمام نقاط شهرستان دزفول از جمله شهرک حسین کلولی از نظر آیتم‌های فیزیک، شیمیایی و میکروبی، بهداشتی و استاندارد است.

به گزارش ایرنا گزارشی در سیمای خوزستان با عنوان گلایه ساکنان شهرک حسین کلولی بخش سردشت دزفول مبنی بر استفاده از آب کشاورزی برای تامین آب آشامیدنی ساکنان این شهرک پخش شد که در این راستا امروز دوشنبه نشستی با حضور مدیر آبفا منطقه دزفول و مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان خوزستان برگزار و مستندات لازم درخصوص وضعیت آب شهرک حسین کلولی ارائه شد.

محمدعلی شفیعی نیا مدیر مرکز بهداشت دزفول در نشست بررسی وضعیت آب آشامیدنی شهرک حسین کلولی دزفول با تاکید بر اینکه یکی از خطوط قرمز ما در حوزه سلامت مردم، بحث آب است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در حوزه بهداشت محیط مرکز بهداشت صیانت و مراقبت از کیفیت و سلامت آب در تمام مناطق شهرستان دزفول است.

وی با اشاره به نمونه برداری‌های متعدد از آب شهرک حسین کلولی طی چهار ماه اخیر افرود: گستره نمونه آب اخذ شده در هر بار نمونه برداری در تمام مناطق متفاوت بوده و از یک گستره وسیع شامل منازل مسکونی، مسجد، مدرسه، فروشگاه‌ها و سایر اماکن حسین کلولی نمونه برداری می‌شود، سپس این نمونه آب همچون سایر نمونه‌های آب تمام شهرستان وارد آزمایشگاه مجهز مرکز بهداشت می‌شود.

مدیر مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه ۲ نوع بررسی در این آزمایشگاه بر روی آب انجام می‌شود، گفت: یک بررسی به لحاظ میکروبی است و بر اساس آن، تمام باکتری‌های بیماری زا بررسی می‌شوند.

وی افزود: به هیچ وجه نباید حتی یک باکتری در آب وجود داشته باشد در غیر اینصورت آب از نظر ما قابل آشامیدن نیست اما خوشبختانه آب تمام شهرستان از نظر اعداد باکتریایی صفر بوده و کاملا بهداشتی است.

شفیعی نیا بیان کرد: در مبحث میکروبی همچنین کلرسنجی آب برای گندزدایی و بهبود کیفیت آب نیز بررسی می‌شود که خوشبختانه در این زمینه نیز براساس آخرین نمونه برداری‌های صورت گرفته وضعیت آب شهرستان و روستای حسین کلولی از نظر میزان کلر مجاز بوده و کاملا استاندارد است.

وی افزود: همچنین نمونه آب در آزمایشگاه از نظر تمام پارامترهای فیزیک و شیمیایی شامل سختی آب، املاح، مواد معدنی آب، ph، انواع یون ها و... بررسی می‌شود که همه این آیتم‌ها در آزمایشگاه باید در حد استاندارد باشند.

مدیر مرکز بهداشت دزفول گفت: تمام پارامترهای آب شهرک حسین کلولی از نظر فیزیک و شیمیایی نیز نرمال است و صرفا چند پارامتر از جمله سختی آب، یون منیزیوم و یون سولفات از حد مجاز پایین‌تر و از حد مطلوب بالاتر هستند که این امر باعث شده طعم آب شهرک حسین کلولی با آب آشامیدنی سطح شهر تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه سختی آب باعث بیماری نمی‌شود و فقط آیتم‌های باکتری و کلر باعث بیماری می‌شوند، افزود: در بررسی آیتم‌های ذکر شده یک حد مجاز و یک حد مطلوب وجود دارد؛ حد مجاز باید زیر رنج نرمال باشد تا آب استاندارد باشد اما حد مطلوب اگر فراتر برود طعم و ذائقه فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از سویی با وجود اینکه این فاکتورها در سلامت و بهداشت آب تاثیر ندارند باز هم باید از نظر مرکز بهداشت در رنج نرمال باشند.

شفیعی نیا تاکید کرد: پایش‌های مرکز بهداشت از آب آشامیدنی تمام شهرستان به صورت شبانه روزی بوده و اگر کوچکترین شکستگی‌ و یا مشکلی در آب از نظر کلر و سایر آیتم‌ها احساس شود نامه نگاری‌های لازم با مجموعه آبفا انجام و مشکل رخ داده در سریعترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

سلامت مردم خط قرمز مجموعه آبفا خوزستان است

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه سلامت مردم خط قرمز مجموعه آب و فاضلاب خوزستان است، گفت: صدا و سیما درخصوص وضعیت آب شهرک حسین کلولی یک گزارش شفاف و صادقانه به مردم ارائه کند.

شهرام مرادی با بیان اینکه آب آشامیدنی شهرک حسین کلولی از نظر تمام آیتم‌های بهداشتی استاندارد است، افزود: نشستی فنی پیرامون حواشی کذب به وجود آمده درخصوص آب آشامیدنی روستای حسین کلولی با مرکز بهداشت شهرستان دزفول برگزار و تمام مستندات آبفا و مرکز بهداشت در این زمینه ارائه شد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسی شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت کیفیت آب شهرک حسین کلولی از نظر تمام آیتم‌های فیزیک، شیمیایی و میکروبی هیچ مشکلی نداشته و کاملا مطلوب و سالم بوده و کیفیت آب در حد استاندارد است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به بازدیدهای مشترک ماهیانه آبفا و مرکز بهداشت از آب مناطق مختلف شهرستان اظهارکرد: کارشناسان امور کیفی آبفا منطقه دزفول ۱۱ تیرماه نیز به همراه کارشناسان مرکز بهداشت از آب آشامیدنی چاه موقت شهرک حسین کلولی نمونه‌برداری کردند و پس از انجام آزمایشات باکتریولوژی و شیمیایی طبق گزارشات آزمایشگاهی تمامی آیتم‌های آن را در حد استاندارد و مطلوب گزارش داده‌اند.

وی افزود: از نظر شرکت آب و فاضلاب در تمام کشور تنها نهادی که صاحب نظر و ناظر بر کیفیت آب است معاونت‌های بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند لذا هر رسانه و شخصی با هر هدفی حتی دلسوزانه بخواهد بدون مستندات در زمینه کیفیت آب هر منطقه‌ای اظهار نظر کند، پذیرفتنی نیست.

مرادی با بیان اینکه در بحث آب آشامیدنی یک فاکتور کیفیت آب و یک فاکتور گوارایی آب مطرح است، گفت: کیفیت آب شهرک حسین کلولی که از چاه موقتی که توسط مجموعه آبفا تجهیز شده تامین می‌شود از نظر تمام فاکتورهای شیمیایی و میکروبی در حد استاندارد است اما آب این شهرک از نظر گوارایی در مقایسه با آب دزفول کمی متفاوت است که یک امر کاملا طبیعی بوده چرا که مقوله گوارایی آب از نظر بهداشتی اهمیتی نداشته و صرفا به ذائقه افراد مرتبط است.

وی میزان سختی آب در شهر دزفول را ۲۵۰ برشمرد و ادامه داد: سختی آب در شهرک حسین کلولی عدد ۵۰۰ است که صرفا از نظر طعم آن را تا حدودی متفاوت کرده است ضمن اینکه استاندارد بین المللی who هیچ حد مجازی برای سختی آب ندیده و این امر را به ذائقه مردم واگذار کرده است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب خوزستان خاطرنشان کرد: در ایران نیز حد سختی آب ۵۰۰ در نظر گرفته شده اما این عدد صرفا برای حوزه صنعت مهم است و از نظر آشامیدن محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: چاهی که در حال حاضر با همت مجموعه آبفا منطقه دزفول تجهیز شده و آب شهرک حسین کلولی را تأمین می‌کند یک پروژه موقت است تا چاه جدید وارد مدار شود.

مرادی گفت: به طور قطع چاه جدید که وارد مدار شود آب شهرک حسین کلولی با کمیت و کیفیت بیشتری در اختیار مردم این منطقه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در مقوله آب آشامیدنی مهمترین فاکتور کیفیت آب و استاندارد بودن آن است، افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان تا زمانی که از کیفیت آب مطمئن نباشد هیچ تزریق و توزیعی انجام نمی‌دهد چرا که خط قرمز ما سلامت مردم است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب خوزستان با گله مندی و انتقاد نسبت به اقدام صدا و سیمای مرکز استان مبنی بر پخش گزارشی از وضعیت آب آشامیدنی شهرک حسین کلولی بدون مستندات، گفت: اینگونه گزارش‌ها از نظر روانی به جامعه خدشه وارد کرده و موجب نگرانی مردم می‌شوند بنابراین ضرورت دارد صدا و سیما در یک گزارش جدید اشتباه خود را جبران کرده و یک گزارش مستند و شفاف به مردم ارائه کند.

صدا و سیما گزارش جدیدی برای بیان واقعیت درخصوص آب آشامیدنی روستای حسین کلولی تهیه کند

فرماندار ویژه دزفول با تاکید بر لزوم تهیه گزارش جدید از سوی صدا و سیما به منظور شفاف سازی و اعلام واقعیت به مردم در خصوص آب آشامیدنی روستای حسین کلولی گفت: اینکه اعلام شده مسئولان دزفول در این خصوص پاسخگو نبوده‌اند صحت ندارد.
علیرضا خردمند افزود: با توجه به اینکه شهرک حسین کلولی در ارتفاع قرار دارد و آب لوله کشی به این منطقه وارد نمی‌شود بنابراین مدیر آبفا منطقه دزفول با پیگیری‌های مستمر خواستار جداسازی آب این منطقه و حفر یک چاه موقت برای تامین آب شهرک حسین کلولی و رفع مشکل افت فشار آب در این منطقه تا زمان آماده سازی چاه اصلی شد.

وی با اشاره به موانع و سختی‌های متعدد پیرامون اخذ مجوز و حفر چاه برای شهرک حسین کلولی افزود: تا قبل از حفر این چاه مردم منطقه به طور مرتب در قالب بیانیه، تجمع و... نسبت به وضعیت آبی معترض بودند اما اکنون که چاه حفر شده باز هم عده‌ای شروع به جوسازی و ارائه سخنان بدون مستند کرده اند.

فرماندار ویژه دزفول با اشاره به هزینه‌های انجام شده برای حفر و اتصالات این چاه موقت توسط مجموعه آبفا، عنوان کرد: روز گذشته صدا و سیما در یک اقدام نسنجیده و بدون تحقیق اعلام کرد که از آب کشاورزی برای آشامیدن اهالی حسین کلولی استفاده می‌شود و در پایان گزارش اعلام می‌کند که مسئولان پاسخگو نبوده‌اند در حالیکه اینگونه نیست.

وی با تاکید بر لزوم تولید و پخش گزارش جدید از صدا و سیما به منظور شفاف سازی و اعلام واقعیت به مردم، افزود: ما به دنبال ایجاد رفاه مردم و حل مشکلات آنها هستیم اما اینکه طعم آب به مذاق عده ای خوش نیاید دلیل بر آلودگی آب نیست چرا که بر اساس مستندات مرکز بهداشت و شرکت آبفا آب شهرک حسین کلولی کلرزنی می‌شود و از نظر تمام آیتم‌ها کاملا استاندارد و سالم است.

فرماندار ویژه دزفول توضیح داد: با مساعدت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان مجوز حفاری یک حلقه چاه در حوالی بلوار ملاصدرا دزفول ویژه این شهرک اخذ و عملیات حفاری آن آغاز شده است که با بکارگیری خط لوله به شبکه آب آشامیدنی این شهرک متصل می‌شود.

وی افزود: همچنین برای حل کوتاه مدت مشکل افت فشار آب شهرک حسین کلولی یک حلقه چاه متعلق به یک موسسه خصوصی در اختیار مجموعه آبفا منطقه دزفول قرار گرفته و یک دستگاه کلرزن و یک الکتروپمپ ۳۷ کیلووات نیز در کنار این چاه نصب شده است که با این امر تا زمان تجهیز چاه اصلی مشکل افت فشار آب ساکنان این منطقه به طور موقت برطرف خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha