۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85173269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات کشتی آلیش قهرمانی نوجوانان کشور در گلستان آغاز شد

گنبدکاووس- ایرنا- نخستین دوره مسابقات کشتی آلیش قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان انتخابی تیم ملی با عنوان «شهدای ورزشکار» به میزبانی شهرستان کلاله استان گلستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این مسابقات با نظارت ۱۵ داور کشوری زیر نظر فدراسیون کشتی و با همکاری هیات کشتی و اداره ورزش و جوانان کلاله در سالن روستای تمرقره قوزی این شهرستان در حال برگزاری است.

۸۳ ورزشکار از استان‌های تهران، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، قم و اردبیل در ۱۰ وزن ۴۵، ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۱، ۷۷، ۸۵، ۹۵ و مثبت ۹۵ کیلوگرم با هم رقابت می‌کنند.

نفرات برتر این رقابت‌های یک روزه اوایل شهریورماه در هفت وزن به مسابقات آلیش قهرمانی نوجوانان به میزبانی روسیه اعزام می‌شوند.

مسابقات کشتی آلیش قهرمانی نوجوانان کشور در گلستان آغاز شد

به گزارش ایرنا، آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن و نام نوعی کشتی به نام «کشتی باشال» است که این رشته در کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و قزاقستان دارای ریشه‌ای کهن است و در ایران نیز در استان‌های گلستان، خراسان، مازندران، سمنان و چند منطقه دیگر طرفداران بسیاری دارد.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و در سال ۱۹۹۵ نخستین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین همگن در کشور قرقیزستان در بخش مردان و زنان برگزار شد.

ترکمن‌ها از جمله اقوام ساکن گلستان شناخته هستند که به طور عمده در گنبدکاووس، کلاله، آق‌قلا، گمیشان، بندرترکمن و مراوه‌تپه زندگی می‌کنند و همواره در مراسم‌ مختلف مانند عروسی شاهد برگزاری آداب و رسوم خاصی از این قوم هستیم که مهمترین آن برگزاری مسابقات کشتی سنتی و سوارکاری است.

افراد این قوم به ویژه ساکنان مناطق روستایی در کنار مراحل مختلف خواستگاری، نامزدی، عقد و جشن عروس، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های والیبال، آلیش و گورش و همچنین سوارکاری را جزو مهمترین رسوم خود می‌دانند و بیشترین استقبال از رشته والیبال مربوط به شهرستان گنبدکاووس است و شادی مردم شهرستان کلاله در عروسی‌ هم با برگزاری مسابقات کشتی گورش و آلیش تکمیل می‌شود.

طبق برآوردها بیش از ۱۰۰ نفر به صورت حرفه‌ای در رشته‌های کشتی آلیش و گورش در کلاله فعالیت دارند و در طول سال‌های گذشته به عنوان نمونه هشت ورزشکار این شهرستان از جمله داود عوض زاده، علی و سعید خلیلی و یعقوب پهلوان‌زاده در مسابقات آسیایی و جهانی مدال‌های متعدد کسب کردند.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha