۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85173650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسکواش در خراسان جنوبی؛ مدال‌آور و نیازمند حامی

بیرجند - ایرنا - اسکواش در خراسان جنوبی یکی از رشته‌های ورزشی مدال‌آور است که ورزشکاران و مربیان این رشته، مسائل مالی را مهمترین دغدغه خود برای فعالیت و اعزام به مسابقات می‌دانند و نیازمند حمایت هستند.

به گزارش ایرنا اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌ نفره (۲ بازیکن) و دو نفره (چهار بازیکن) در زمین احاطه‌ شده با دیوارهای شیشه‌ای بازی می‌شود و شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند.

اسکواش یکی از ورزش‌های مفرح، جذاب و قابل اجرا در همه جاست زیرا ویژگی مهم آن فقط داشتن یک دیوار است و در کوتاه‌ترین زمان بیشترین بهره‌وری کارکرد ورزشی را به ورزشکار می‌دهد به عبارتی با ۳۰ دقیقه بازی می‌توان به بسیاری از اهداف ورزشی دست یافت.

هزینه‌های ساخت و نگهداری سالن‌های اسکواش در مقایسه با بسیاری از رشته‌های ورزشی کمتر و مقرون به صرفه‌تر است در حالی که نسبت بهره‌وری بیشتری در تامین اهداف متنوع ورزش دارد.

با وجود این ویژگی‌ها، مربی و سرپرست هیات اسکواش خراسان جنوبی کمبود منابع مالی را مهمترین دغدغه برای توسعه و تقویت اسکواش در استان برشمرد و گفت: حمایت مالی دولت و بخش خصوصی می‌تواند در ارتقای این رشته ورزشی و پرطرفدار موثر باشد.

محمدرضا خراشادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت هیات اسکواش خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در این مدت توانسته با تلاش و پشتکار ورزشکاران عملکرد خوبی را ارائه دهد به طوری که طی چهار تا پنج سال اخیر ۱۶ مدال کشوری و ملی در مسابقات مختلف کسب شده است.

وی تصریح کرد: بیشتر هزینه‌های اعزام اسکواش‌بازان استان به مسابقات ملی و کشوری توسط خانواده و مربیان آنان پرداخت می‌شود و با بودجه هیات، امکان پرداخت همه هزینه‌ها وجود ندارد لذا ۱۰۰ درصد هزینه‌های دعوت ورزشکاران استان به اردوی تیم ملی به صورت شخصی پرداخت می‌شود.

اسکواش در خراسان جنوبی؛ مدال‌آور و نیازمند حامی

سرپرست هیات اسکواش خراسان جنوبی وجود فضای ورزشی لازم را از نقاط قوت این رشته ورزشی در استان ذکر کرد و گفت: حدود یک سال و نیم است که مشکل سالن تمرین اسکواش (کورت) در مرکز استان رفع شده است.

وی افزود: اکنون با وجود چهار کورت اسکواش در بیرجند تلاش می‌کنیم با موافقت فدراسیون، مسابقات بین‌المللی را آذر امسال در بیرجند برگزار کنیم که اتفاق بزرگی برای ورزش استان خواهد بود.

خراشادی تعداد ورزشکاران فعال خراسان جنوبی در رشته اسکواش را حدود ۷۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۲ کورت هم در قاین داریم و تلاش می‌شود در سایر شهرستان‌های استان سالن تمرین اسکواش راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه قهرمانان این رشته برای آمادگی در مسابقات تمرینات هر روزه دارند گفت: روند استعدادیابی در این رشته ورزشی برای علاقه‌مندان از سن ۶ سالگی انجام می‌شود و امسال برای اوقات فراغت از علاقه‌مندان به اسکواش ثبت‌نام شده است.

یکی از ورزشکاران خراسان جنوبی و دارنده چند عنوان قهرمانی کشور در رشته اسکواش هم به خبرنگار ایرنا گفت: علاقه‌مندان این رشته در حال افزایش است و اسکواش از جمله‌ رشته‌های ورزشی بسیار مفرح است که خانواده‌ها می توانند فرزندان خود را به سمت این رشته جذاب سوق دهند.

فرزاد حق‌خواه با بیان اینکه اسکواش در شاخص‌های سلامت افراد نیز نقش موثری دارد افزود: این رشته ظرفیت بالایی در تقویت شاخص‌های سلامت دارد و جزو معدود رشته‌های ورزشی است که پنج شاخص آمادگی جسمانی را داراست.

وی که ۱۵ سال دارد و از پنج سالگی فعالیت در این رشته ورزشی را آغاز کرد، اظهار داشت: مشکلات مالی برای شرکت در مسابقات ملی و بین‌المللی مهمترین دغدغه است و با هزینه شخصی در مسابقات ملی شرکت می‌کنم.

این ورزشکار گفت: از مسوولان استان و بخش خصوصی انتظار داریم برای کسب مدال‌های ملی و بین‌المللی از ورزشکاران رشته اسکواش استان حمایت کنند تا افراد با استعداد بیشتری جذب این رشته ورزشی شوند و برای استان افتخارآفرین باشند.

وی با بیان اینکه صاحب ۶ مدال طلا در مسابقات استانی است ادامه داد: سالن تمرین اسکواش (کورت) که در حال حاضر در استان وجود دارد مناسب است اما باید مشکلات گرمایشی و سرمایشی آن رفع شود.

اسکواش در خراسان جنوبی؛ مدال‌آور و نیازمند حامی

همچنین پدر یکی از ورزشکاران رشته اسکواش و دارنده عنوان قهرمانی گفت: از ورزشکاران این رشته حمایت مالی نمی‌شود.

سید علی خراشادی افزود: با توجه به علاقه فرزندم به اسکواش، زمینه حضورش را در مسابقات ملی با هزینه شخصی فراهم می‌کنم.

وی اظهار داشت: در صورت حمایت مالی از این رشته ورزشی علاقمندان زیادی به سمت اسکواش می‌آیند و می‌توانیم با استعدادیابی در میدان‌های ملی و بین‌المللی قهرمانان بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: فرزندم امسال در مسابقات بین‌المللی اسکواش در رده سنی نوجوانان و جوانان که در کیش همچنین مسابقات یزد جونیور موفق به کسب رتبه سوم شد.

اما مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: امسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بین هیات‌های ورزشی استان توزیع شده است.

محسن قطبی اعتبار امسال هیات اسکواش را ۵۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته حدود چهار برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حوزه کمک‌های فنی و اعتباری برای هیات‌های ورزشی حمایت‌های ویژه را انجام داده‌ایم و این کمک‌ها استمرار خواهد داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: هیات‌های ورزشی فعال و دارای ورزشکار مدال‌آور در رده‌های ملی و بین‌المللی سهم بیشتری از این اعتبارات می‌گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha